/ Forside/ Teknologi / Administrative / Navision / Spørgsmål
10  refi 138
Navision 3.70 kontra Financial og XAL
Fra : lbash
Vist : 2951 gange
50 point
Dato : 10-06-04 13:14

Er der nogen grundlæggende forskel på Navision 3.70 og Financial/Attain og Navision XAL
og evt. hvori består forskellen?
Jeg spørger fordi de lokale Handelsskoler/IT-skoler ikke udbyder kurser i Navision 3.70, men i henholdsvis Financial og Navision XAL.
Kan nogen oplyse mig, om det vil være spild af tid, at gennemføre kurser i enten Finacial eller Navision XAL med henblik på at få større viden om Navision 3.70?

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 10-06-04 13:45

Navision 3.70 er på vej ud derfor udbyder skolerne ikke længere kurser i dette system, og så vidt jeg husker laves der også kun i begrænset omfang opdatteringer til dette system - samtidig gives der store rabatter hvis man opgraderer til en af de nye versioner.

tager du et kursus i en af de nyere versioner - vil du jo så nok ret hurtigt skulle skifte idet der er nogle nytænkniger i de nyere versioner som ikke ligger i de gamle - plus de nyere er noget lettere at arbejde med.

Har selv skiftet fra 3,56 til financial - og ikke fortrudt!

Kommentar
Fra : lbash

Dato : 10-06-04 13:50

Det er vist ikke helt rigtig. Vi har netop skiftet fra 3.56 til 3.70. Såvidt jeg har forstået, er 3.70 det der tidligere hed Attain, men jeg ved ikke helt om det er korrekt

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 60 point
Dato : 10-06-04 13:56

Der er lidt navneforvirring omkring navision produkter efter omdøbning indtil flere gange efter at Microsoft har overtaget Navison.

Navision 3.70 er faktisk det videreudviklede Fiancial, der en overgang hed Attain, så forskellen imellem disse produkter er specielt at Financials indeholder traditionelle bogholderifunktioner hvorimod Attain/Navison 3.7 indeholder CRM, sags- og ressorucestyring mv.

XAL er et gammelt system, der bygger på samme kerne som der benyttes til C5.

Hvilket system man skal vælge afhænger af hvilket behov man har.

Med hensyn til dit eksakte spørgsmål omkring kurser i Financials eller XAL, så er svaret at XAL ikke giver dig noget som helst i forhold til 3.70, men de grundlæggende moduler i 3.70 er stort set det samme som i Financials.

mvh

Henning

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 10-06-04 13:57

OKI!

der var jeg så lidt for hurtig - beklager!! ;-(

Kommentar
Fra : j.lunddorf

Dato : 10-06-04 15:44

Hej,

Jeg arbejder med Navision 3.70 til daglig og jeg synes at det er et udemærket system, men jeg synes desværre også at det er for nyt. Dem der skal undervise i det er ikke ordentlig inde i det. Vi har mange problemer med det som vi ikke kan få løst da der ikke er nogen der ved nok om det - underligt nok...

Hvis du endnu ikke har systemet og det ikke er et kæmpe stort regnskab der skal laves, så vil jeg anbefale dig at benytte en mindre udgave af navision produkterne.

3.70 er simpelthen for nyt...

Mht. kurser så bliver der udbudt nogen i jylland... der er kun et sted de udbydes på Sjælland (det skal lige bemærkes at det er hvis det skal være af nogen Navision autoriseret undervisere) og det er i Høje Tåstrup, jeg kan ikke huske hvad de hedder, men du kan slå op på www.navision.dk og finde telefon nr til dem, de kan henvise dig til undervisere.
Men det er dyrt.....

Mvh.

Jeannette

Kommentar
Fra : henrikdj

Dato : 10-06-04 23:59

Hej,
For at få et overblik over de forskellige programmer er det nok smart lige at se på lidt historik:

Navision Software og Damgaard Data fusionerede for ca 3 år siden - og dermed blev alle produkter samlet. Da der var tale om konkurrerende produkter er der narturligvis også nogle, som overlapper hinanden.

Det fusionerede Navision blev så senere solgt til Microsoft - og hedder idag Microsoft Business Solutions.

Ser vi på historikken er den følgende:

Navision
Navision 3.5x (DOS)
Navision 3.56A ( Kan afvikles under Windows NT og senere uden problemer. Har TCP/IP support )
Navision Financials 1.x (første windows version)
Navision Financials 2.0 - 2.60G
Navision Attain 3.0 - 3.60x
Navision 3.70

Damgaard
Concorde C4
Concorde C5 Light
Concorde C5
Concorde XAL
Axapta

Microsoft Business Solutions markedsfører i dag nedenstående produkter

C5 Light / C5 ( Light an udvides til at være en "ren" C5 )
Navision 3.70
Axapta
Great Plains ( Bruges næsten kun i USA )

Ovenstående 4 produkter er de gældende versioner. Der kan stadig laves tilkøb til f.eks. Navision Financials 2.0 - 2.60G og Navision Attain i alle versioner. Principielt er der ingen forskel mellem produkterne Navision Financials, Navision Attain og Navision 3.70!
Der er alene tale om en videreudvikling af det samme program med samme grundstamme - men hvor der selvfølgelig er kommet væsentlige flere moduler til i de senere versioner.

Microsoft udvikler fortsat på Navision, og der forventes ny version (4.0) til efteråret.

mvh
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : lbash

Dato : 15-06-04 10:59

Tak for svaret henningborchert.