/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Udskiftning af handicapbil før tid
Fra : Goochem
Vist : 1526 gange
20 point
Dato : 10-06-04 11:38

Er der nogle som har erfaring med udskiftning af en handicap bil før den er 6 år gammel pga extreme høje reperationsregninger?
Vi står i den situation at min kærestes bil (Citroen Xantia) har på bare 4½ år haft reperations regninger for omkring 90.000 kr. Og vi ønsker at udskifte den før tid. Jeg snakkede med en mand i Statsamtet og han mente at bare det min kæreste havde en bil stillede ham fuldstændig i samme situation som en "alm" som køber en mandags bil. Jeg mener det er lidt bævl da andre jo ikke er bundet af en bil i 6 år.

Venlig hilsen
Pia

Accepteret svar
Fra : laurenzio

Modtaget 20 point
Dato : 10-06-04 14:01

Har ingen erfaring på området, og kender heller ikke til lovgivningen. Men hvis det var mig, ville jeg da helt klart få det undersøgt hos rette myndighed og ikke nøjes med èn "skrankepaves" udtalelse - undersøg dine rettigheder/muligheder - en bil KAN jo være født med fejl.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-06-04 15:18

http://www.clh.dk/pjecer/socialret/doc4.html
Citat
Udskiftning

Du kan tidligst få støtte til udskiftning af bilen efter 6 år. Dog kan der gives støtte til udskiftning før, der er gået 6 år, hvis dit handicap har ændret sig, så bilen ikke længere er egnet. Der kan også ske tidligere udskiftning, hvis bilen er blevet totalskadet eller hvis Statens Bilinspektion har udstedt en erklæring om, at udskiftning er nødvendig (mandagsbil).

Ved udskiftning af bilen skal hele salgsværdien gå til at købe en ny bil, eller til at nedbringe det lån, du får bevilget.

Det kaster et lys over forklaringen fra Statsamtet.
Hvordan man får Staten Bilinspektion til at udstede en erklæring om "mandagsbil", det er et godt spørgsmål.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Goochem

Dato : 10-06-04 15:57

Vi har været hos Statens Bilinspektion og de har vurderet bilen i middel stand dog med 1 fejl. Sideairbag lampen lyste. Manden vi snakkede med syntes dog også at 90.000 kr på 4½ år virkede som om at det var en mandagsbil vi havde fået fat i.

Venlig hilsen
Pia

Kommentar
Fra : Goochem

Dato : 10-06-04 16:07

Jeg glemte at skrive at kommunen skal henvise en til Statens Bilinspektion. De betaler så også for Synet. Hos Statens bilinspektion kan de kun vurdere hvordan bilen er lige her og nu. Vi havde ellers pænt slæbt alle vores reperations kvitteringer med. De glemmer bare at som handicappet er man jo nødt til at få sin bil reperaret da man jo er utrolig afhængig af den og ikke bare kan tage bus eller tog til arbejdet.

kh
Pia

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-06-04 16:17

Spørg http://www.clh.dk/ , hvordan man kan få en bil erklæret som "mandagsbil", og hvad der skal til.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-06-04 21:48

Prøv at tale med dem på PTU. (polio-trafik-og ulykkesskadede). Det var dem, der sørgede for, at jeg fik min bil, selv om det er slidgigt m.m. der er skyld i mit handicap.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 24-09-04 08:52

Der findes faktisk en forening speciel for personer med invalidebiler. Foreningens eneste formål er at arbejde for bedring af forholdene for denne gruppe.

En af foreningens bestyrelsesmedlemmer kan kontaktes på tlf. 75734201. Medlemskabete koster et par hundrede kroner og de hjælper med alt.

mvh

henning

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 24-09-04 08:55

Så kom jeg også lige i tanke om adressen på nettet den er http://www.ha-bil.dk/

Hvis de ikke kan hjælpe dig er der ingen der kan.

mvh

henning

Godkendelse af svar
Fra : Goochem

Dato : 03-06-05 09:45

Tak for svaret laurenzio.

Kommentar
Fra : basse10

Dato : 07-02-08 10:49

Hej Pia

Det er noget tid siden du havde dette problem, men da jeg er i nøjagtig samme situation som dig vil jeg høre hvordan du kom igennem.

Lykkedes med udskiftning før tid og såfald hvordan?

Venlig hilsen Troels