/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
min bil ryster - har kigget de andre lig~
Fra : gert_k
Vist : 4062 gange
45 point
Dato : 10-06-04 10:13

Jeg har lige (næsten) fået sat sommerdækkene på igen, og efter denne operation ryster bagenden af bilen meget. Det er helt slemt ved lav fart, hvor bilen nærmest bliver kastet fra side til side... det stopper næsten når man runder de 60, og ved 80-100 kan man ikke mærke det...!

Er det mine dæk der er blevet skæve? eller er det fælgen? det er stålfælge!

Ødelægger det noget??

Bilen en en astra fra 96

Kommentar
Fra : falc

Dato : 10-06-04 10:24

Prøv at bytte mellem forhjul og baghjul et ad gangen.Flytter problemet med har du fundet det dårlige hjul.Falc

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 10-06-04 10:31

okay, tror du ét dårligt hjul er nok til at lave så meget ballade??? ødelægger det noget?? har kørt 3000 med det!!!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-06-04 10:33

ps kender ikke så meget til biler.
hvis bilen ikke sporer kan det ske.dvs at fjeren har forskubbet sig på akslen.
f.eks hjulcentet kan sporer den.
på mine alufælge er der marketer på hvert hjul om det er foran,bagved eller højre ventre når det vinters opbebares.
håber det giver lidt ide`

Kommentar
Fra : lenevj

Dato : 10-06-04 10:35

Har ikke meget forstand på biler, men vores bil har gjort noget tilsvarende. Det var bare forenden. Nye bremseskiver og -klodser løste problemet. Så tjek også skiverne.

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 10-06-04 10:40

der er tromlebremser bagpå...! kan det være bremserne??

der var ikke noget med vinterdækkene på!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-04 10:41

Hvis dækkene har været uhensigtsmæssigt opbevaret kan det være et skævt dæk, men det lyder mere som om selve "kassen" i et af dækkene er sprunget, altså trådene i dækket.

Kommentar
Fra : falc

Dato : 10-06-04 10:46

Nej det har næppe ødelagt noget.falc.

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 10-06-04 10:47

okay, kan man se det??

gider ikke gøre for meget ud af det, regner med at sætte alufælge på i weekenden! det var mere om det havde ødelagt noget på bilen at jeg har kørt 3000 km med et lortedæk?

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 10-06-04 10:52

>>falc: lækkert det var det jeg søgte.....!
>>dova: det ser ud somom at dækket har et "hak" når bilen triller langsomt, kan man se at der et sted på det ene bagdæk er et "hak" ind, næsten ligesom når en cykelslange ikke sidder ordenligt, men det ser ikke ud af meget, det virker utroligt at sådan et lille hak kan ryste bilen så meget!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 12:51

Hvis du ikke har haft problemet med de andre dæk/fælge kan det enten være sporingen eller afbalanceringen, ikke andet.

Det er da noget ulogisk at skrive at det er bremserne, når der ikke var noget ved de andre hjul.

Og jo, hvis du skal blive ved med at køre på de dæk/fælge bør du snarets få foretaget en afbalancering af hjulene, du slider både dækkene forkert, og dine køreegenskaber bliver kraftig dårligere.

ellebye

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 10-06-04 12:54

Hej gert_k
Langvarige kraftige rystelser, vil udsætte lejer, bøsninger, og lign. for unødig slidtage.
Så få endelig tjekket dette, inden du bare smider nye sutter på,
og synes at nu ryster den da ikke så meget.
Mvh halvdum

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 13:40

Min kammerat's BMW lavede samme nummer som din bil. Hen skulle have skiftet bøsningerne i bagtøjets ophæng.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 10-06-04 15:34

hmm, jeg smider nye sutter på på mandag, hvis det holder HELT op konkluderer jeg at det var et eller flere dårlige hjul/fælge og kører videre uden at gøre mere ved det!

>>ellebye: vi var inde og puste i tromlen da vi skiftede til sommerdæk, det kunne godt være at det havde noget med det at gøre?

mvh

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 45 point
Dato : 10-06-04 21:02

Man skal aldrig sige aldrig men jeg tro ikke det har noget andet end med fælge og dæk at gøre. Hvornår har du fået afballanceret hjulene??, hver gang man skifter dæk, uanset om det er på de samme fælge SKAL man have afballanceret hjulene, den mindste uballance i dækkene og alting ryster. Det er helt det samme med fælge, det er så godt som umuligt at fremstille dem så de er helt i ballance.
Du ved så hæfter man små tin-klodser på fælgene.
Det stemmer også med, at det er værst ved lave hastigheder. Jo højere hastighed, des mindre tryk på dækkene mod vejbanen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-04 21:58

Du kan ikke nødvendigvis efter 3000 km kørsel se om dækket er sprunget inden i, men på et eller andet tidspunkt vil der komme en bule/hak i dækket og der skal ikke meget til før dytten "danser lamdada" på vejen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 22:15

" Og nu mine damer og herre, vil vi godt præsentere lamdada for biler i klassen Astra, årgang 96. Giv dem et stort bifald."

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-06-04 22:15

PS! Jeg kunne ikke lade være

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-04 23:47

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 11-06-04 08:09

hmm, jeg har aldrig fået dem afbalanceret.......! skal man virkelig det? så er det da derfor!

Det vil jeg gøre med mine nye flotte ali-fælge så!

Takker for svar til alle

Godkendelse af svar
Fra : gert_k

Dato : 11-06-04 08:10

Tak for svaret ellebye.
         (også tak til falc og dova)

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 11-06-04 08:11

(altså dækkene ) muahaha!

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 11-06-04 08:16

(har haft den i 2 år) har skiftet mellem vinterdæk og sommerdæk 2*2 gange = 4 gange, men det er stadig det samme gummi der sidder på fælgene som da jeg købte den, er det ikke "kun" når der kommer nye dæk på fælgene man afbalancerer?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-06-04 08:45

Man burde i virkeligheden foretage afballancering hvis man har "kysset" blot en kantsten. Dette kan være nok til at der kommer en lille bule i fælgen og det er mere end rigeligt til at lige det hjul er i ubalance.

Selve dækket har også en betydning, hvis du ikke har "mærket" hvilket dæk der har siddet på hvilket fælg, kan det sagtens skabe ubalance da man heller ikke kan fremstille et dæk 100 % afbalanceret.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 11-06-04 09:18

piller ikke dækkene af fælgen.....

har et sæt sommerdæk, med fælge (stål) og har et sæt vinterdæk, med fælge (stål)

dvs. jeg har 2 x 4 komplette hjul (dæk + fælge)

har aldrig haft pillet nogen dæk af nogle af fælgene!

det er derfor jeg spør' om der skal afbalanceres når man skifter fra sommer til vinter og omvendt!