/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Trækaksel eller?
Fra : Mrn
Vist : 1197 gange
100 point
Dato : 09-06-04 17:26

Hej

Jeg har lige skiftet kobling på min Mazda 323f 1,8 GT.
Det fungerer også, men når bilen er i bevægelse kommer der en dunke lyd ude fra motorrummet, som om det er en trækaksel. kan en trækaksel lige pludselig gå i stykker efter at den har været ude?
for når jeg skifter kobling, kræver det nemlig at jeg trækker begge ud. eller er der nogen der har en ide om hvad der kan være gået galt?

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 17:39

Jeg kender ikke din mazda, så dette er et gæt.
Dit gear/koblings-hus var vel rent på spændefladen så det er kommet ordentligt på plads.
Dit kardanled på træk akslen kan sidde skævt på monteringsflanken.
Det bør så være værst ved drejning.
Emesen.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-06-04 17:43

Emesen>> Jeg har ikke prøvet at dreje eller køre ret meget, da mine bremser er i udu lige nu, (tidligere indlæg )men når jeg kører med ca. 30 km/t så dunker det ude i motorrummet . og den monterings flanke du nævner... er det den der holder selve træk akslen på plads? (boltet fast på motor blokken)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-04 17:46

Slidte led på trækaksler opleves normalt som en "nokken" ved drejning, omdrejningsbestemt, men inderste led på trækakslen kunne nok lave det du beskriver især hvis den ikke er monteret helt rigtigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-04 17:47

Hvis trækakslen er monteret på en flange er det nok ikke på motorblokken, men på differentialet/gearkassen.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-06-04 17:50

BjarneD>> Du siger at den inderste nok ikke er monteret ordenligt. På venstre side sider trækakslen inde i en skål. På højre side, sidder den direkte inde i gearkassen med nogle stråler, så den kan kun monteres på en måde umiddelbart.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 09-06-04 17:53

Det har du ret i, men hvis leddet ikke er trykket helt ind på plads så det låser på akslen vil det kunne sige lyde. Jeg har samme problem som emesen, jeg er ikke Mazda ekspert.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-06-04 18:21

BjarneD>> Du nævner noget... Jeg erindrer ikke da jeg satte den i at den låste sig. Det var nemlig en kunst i at samle gearkasse/motor og trækaksler. og jeg fik "koppen" til at låse i ventre side, men i højre måtte jeg navigere trækakslen ind i hullet, men mener ikke at den gav et ryk, ligesom den havde låst.
Men på den anden side... hvis ikke trækakslen havde låst sig, ville der så ikke rende gearkasse olie ud?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 18:33

Hvis bilen er løftet så hjulene er fri og bilen er i frigear så kan du prøve at dreje det hjulene rundt og måske høre/mærke hvor den er gal.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-04 18:35

olie ud - tætningsringen tætner over et bredt stykke så det er ikke sikkert.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-04 20:00

Det lyder helt sikkert som om din aksel er røget eller at den ikke sidder rigtigt, og nu bliver du sikkert pissefornærmet, men kære Mrn det lyder altså ikke som om du har ret meget forstand på biler, og så burde du altså ikke gå i gang med så krævende reparationer som bremser, kobling og gearkasse. Tænk på sikkerheden når du skal færdes ude i trafikken med en bil du selv har flikket sammen uden rigtigt at vide hvordan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-04 20:02

Lige mine ord Sorry!

Godkendelse af svar
Fra : Mrn

Dato : 16-07-04 18:47

Tak for svaret BjarneD.