/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
labradore formel 1
Fra : lasmus
Vist : 662 gange
40 point
Dato : 09-06-04 15:54

Hej Vi er en familie på fire som har tænkt på at få en labradore formel 1, vi har hørt at den ikke bliver så stor. Er der nogen som har erfaring med denne hund. Er de næmme at opdrage, bider de meget i ting som hvalp, kan de stå i en hundegår når man ikke er hjemme uden at gø hele tiden.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 09-06-04 15:59

Hej Lasmus. En labrador er nok en af de nemmeste hunde man kan ha' - de er utrolig nemme og blide og vil gøre alt for at gøre ejerne tilpas. En formel 1 er ikke så stor som en alm. lab., men den er jo fremavlet til jagt - og kræver motion (det gør en alm. lab selvfølgelig også). Hvor meget de bider i ting er meget individuelt. Vores kan ikke se et par sko uden de skal tygges i - men jeg har hørt om mange andre, hvor deres hunde faktisk ikke har bidt i så meget. Men jeg hælder selv til den teori at jo større hunden er - jo værre virker de ulykker de laver. bor I på landet siden du vil ha' den i en hundegård om dagen. I byområder ville jeg ikke turde gøre det - tænk hvis der kom nogen og huggede dem. Men gø - det synes jeg ikke en lab gør ret meget.

Kommentar
Fra : lasmus

Dato : 09-06-04 16:04

Jeg arbejder som dp. mor, og må derfor ikke have hunden sammen med børnene om dagen.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 09-06-04 16:06

Ok, hvis bare der er nogen hjemme hos hunden, så er det vel ok - så kan I jo også altid gå ud og "snakke" med hunden i løbet af dagen. For hvis I er hjemme så er det da bedre for hunden at være ude end inde hele dagen. Bare husk til vinter at den skal ha' et "læ-sted" .

Kommentar
Fra : lasmus

Dato : 09-06-04 16:12

ja selvfølgelig skal den have et hus den kan gå ind i, for vejr og vind.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-06-04 18:35

I skal være opmærksom på, at en formel 1 i daglig tale, blot er en ganske almindelig, men lille labrador, som ikke opfylder racestandarden.
Fordi den er lille bevæger den sig ofte hurtigt og vævert, deraf begrebet fomel 1.

I kan ikke gå ud og købe en formel 1. Men I kan selvfølgelig gå ud og købe en lille Labrador.

I racens oprindelsesland var formel 1 udtryk for en hund af linier brugt til jagt. Dette er ikke tilfældet i Danmark, her er det mere tilfældigt. I et kuld efter to almindelige Labradors kan der sagtens komme både almindelige og såkaldte formel 1'ere. Så I skal altså blot ud og kigge på almindelige Labradors og finde et lille nummer i kuldet.

Det vil samtidig sige, at en formel 1'er ikke er anderledes i sit væsen end en hvilken som helst anden Labrador. Selvfølgelig har racen en række karakteristika, men derudover er de enkelte hunde jo vidt forskellige. Så det er med at vælge rigtigt i kuldet.

Jeg mener du godt kan have den i en god stor hundegård om dagen, når du i øvrigt går hjemme. Den skal blot kunne komme ind et eller andet sted. En Labrador gør almindeligvis ikke meget. Det du skal være opmærksom på, er at den i starten ikke lærer sig selv at kaldegø for meget, dvs den skal lære at være i hundegården lidt efter lidt, så du ikke skaber kaldesituationen.

Om den bider noget i stykker som hvalp, tja.... det vil jeg gætte på.

Ellers god fornøjelse, og husk at gå til træning med den!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-06-04 18:35

Når I er en familie på 4 så er der vel et par børn også? Er de så store, at de kan hjælpe med pasningen/ gå ture med den? Som dp-mor har man vist tit passebørn ret mange timer om dagen... Og en labrador kræver en del motion.. Som mapse skriver, så ER det en jagthund.. Måske er I bedre tjent med en "tung" labrador. Det er godtnok større, men også roligere..

Er årsagen til at hunden ikke må være i hjemmet noget med allergi? Altså: må hunden være i hjemmet, når børnene er blevet hentet?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-06-04 18:52

Birgitta> Jeg tror også det har noget med børnenes sikkerhed at gøre, mener jeg at kunne huske, fra diskussionen var opppe i medierne for et par år siden. Katte må vist godt være i hjemmet, så det kan ikke være allergi man tænker på. De nyeste undersøgelser viser jo også at børn fra hjem med dyr opbygger et bedre immunforsvar. Mon de ikke også bliver lidt bedre børn med et dyr i huset.

Kommentar
Fra : lasmus

Dato : 09-06-04 19:57

Vores børn er 10 og 8 år, og vil komme til at gå tur med den når de kommer fra skole.
Af hensyn til hundegården er det et krav fra kommunen at hunden ikke må være sammen med dp. børnene. Hunden vil blive lukket ud ligeså snart vi har fri, og en gå tur når børnene får fri fra skole.
Hvad skal man vælge han eller hun, nogle siger at en hun er næmmere at opdrage på end en han. Det der tiltaler os ved en formel 1 er at den ikke bliver så stor, men det kan jo være at man bare skal vælge den mindste i kuldet.

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 09-06-04 20:40

Hej

Hvis I overvejer at anskaffe jer en hund, bør I tænke på hvilken slags hund som I ønsker. Vil I have en familiehund? en jagthund? Hvor mange penge vil I bruge på foder?Vil I gå laaange turer og aktivere hunden? Eller er I mere til fjernsyn og inde hygge?
DKK afholder kurser for folk, som gerne vil have und, men som ikke ved hvilken race der passer til dem.
Jeg ved at en formel 1 er en aktiv hund, som SKAL have daglig motion, og som skal aktiveres hele tiden, ja det er en glad hund, som er let at opdrage, da det er en hengiven race, som vil gøre meget for sin ejer. Det er en god og robust hund, men man SKAL gå til træning, gå lange turer, evt. gå på jagt, agality osv. får ellers kan man let få en hund som bliver frusteret, og som derfor begynder at blive destruktiv. Det ses desværre for tit, at de større hunde, bliver afleveret igen, fordi folk ikke er aktive nok!
Hvis I kan sige ja til at I har tid og overskud, til at bruge min. 1 time (kun på hunden) om dagen, så synes jeg at det er en god familie hund, men ellers bør I overveje en anden race.
Min kæreste ville IKKE have en lille hund, men en dobberman, men da jeg godt kan lide små hunde, købte jeg en Shih Tzu, og han fik en computer. I
I dag har han byttet halvdelen af sin computer for hunden, og samtidigt er en blevet en meget stor fortaler for små hunde. Vores hund er opdraget som en stor hund, så alle de fordomme man har om små hunde passer ikke( og gør sjællent aligevel)
At have en lille hund har mange fordele, man kan have den med over alt,
den sætter ikke så store krav til motion, men hvis man har lysten til træning osv. så vil den meget gerne med, og er faktisk dygtig,
den spiser for få penge,
alle vil som regle gerne passe ens hund, når man tager på ferie,
god til børn, er meget hengiven og kan tåle meget da den er en meget tæt og robust hund,
Når/hvis den bliver destruktiv, så laver den mindre mærker i møblerne
Det er nemmer at lade være alene hjemme, da den ikke kan gå amok på samme måde, og hvis den gør, så er det ike så højt.
I dag vil min kæreste ikke have stor hund- når du en gang har prøvet en lille hund, så går du aldrig til bage.

Det er vigtigt at man vælger den type hund, som passer til ens temprement, og at man ikke vælger ud fra, hvad der ser pænt ud, er let at få fat i, man kender nogen der har en magen til. Vælg selv og tænk meget over hvad det er du vælger.

Jeg håber du/I kan bruge mit svar.

Kommentar
Fra : lasmus

Dato : 09-06-04 20:52

Vi er stadig langt fra at købe en hund, vi er lige begyndt at undersøge hvad der findes. Vi har mødt nogen som havde en formel 1,og er blevet nysgerrig. Jeg syntes personligt det er en stor hund, min mand syntes man skal have en hund man kan klappe. Vi er ikke helt enige om det skal være en stor hund eller lille.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-06-04 21:19

Det lyder som om det er er godt tidspunkt for jeres familie at få en hund, set i lyset af børnenes alder og du arbejder hjemme.
Når I har børn i den alder skal du også tænke på at hunden skal have en størrelse, hvor det er muligt at tumle, spillefodbold o.lign med hunden.

Når I nu er i søgefasen kunne I jo besøge en hundeudstilling, kigge på de forskellige hunde og ikke mindst snakke med opdrætterne. De fleste opdrættere snakker gerne og længe op deres race, så det er bare at gå i flæsket på dem. Du kan finde tidspunkterne på hhv. DKK's og DRK's hjemmesider.

Ellers vil det være en god ide, at besøge nogle kenneler, snakke med ejerne, og når I synes I har fundet et sted, hvor I har tillid til ejerne og I kan lide deres hunde, så vent på den rigtige hvalp der.

Men jeg synes, det lyder som temmelig rigtigt for jer at få en Labrador, fordi det er en rolig og stilfærdig hund, som fungerer godt i en familie.

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 10-06-04 20:52

Jeg havde samme problem med min kæreste, han synes ikke en lille hund er ingen rigtig hund. Men som omtalt er der mange af de små hunde, som man godt kan klappe, og være "vilde" med. Det man skal sørge for er at det er en robus race, det kunne fk. være en fransk buldog, shih tzu, mops osv. Der findes også mellemstore hunde så som Amarikans cocker spaniel, det er også en rigtig god familie hund, som er glad for børn, og det er en robust hund, som man kan gå på jsgt med, og KLAPPE :)
Hvis du er intresseret i små hunde, så kan du gå ind på klubben for små selskabshunde og se hvornår der er en udstilling, i nærheden af jer. Det er en rigtig god måde, at få set mange hunde, og man kan snakke med de forskellige opdrætter om racen.
Hjemme sider er www.canis-minor.dk. JEg synes ikke at det altid er manden der skal bestemme hund, nogen gange skal man "selv" bestemme, og som oftest bliver manden da også glad for hunden. Stor eller lille

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 16-10-04 22:22

Hej... Det er rigtigt at mange formel 1'er er lidt mindre end de "Normale" lab'er... Vi har selv en dejlig tæve, men.... De er meget meget aktive, og hvis i ikke vil bruge meget tid på hund, så er det ikke en sdan i skal have... Min søster er netop rykket op i eliteklassen i DCH programmet.... Hun træner med hende dagligt i ca. 1½ - 3 timer, og hun er alligevel altid klar til at gå eller træne... Hun er meget aktiv.... Huner ellers en daglig familiehund, mn hvis der ikke sker noget med hende, "løber" hun på væggene....

Vicki