/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Måling af syre i luft ?
Fra : Erik_D
Vist : 1363 gange
200 point
Dato : 09-06-04 09:06

Jeg søger en metode til måling af luftens surhed, eller evt. en henvisning til et firma der foretager sådanne målinger.

Det skal være muligt at måle forskellige steder i rummet, så det skal være en metode, beregnet på små afgrænsede områder.

Nogen der kan klare den :) ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 09:27

Umiddelbart kan Teknologisk klare dette, men mon ikke en række "ikke akrediterede" kan klare det samme.

Surheden må man regne vil variere stærkt som funktion af luftens absolutte luftfugtighed, idet vandindholdet i sagens natur bestemmer hvor meget syre du kan have i luften.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 09:30

Du må også kunne beregne dig frem. Hvis du udkondenserer en dråbe vand. Måler PH'en i denne. Måler luftfugtighed og temperatur og derfra beregner absolut fugtighed og entalpi. Mon ikke du kunne få noget brugbart derfra.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 09:41

kig omkring på www.elmanet.dk de måler mange mange ting (men umiddelbart ikke luften's PH). Ellers ring og spørg.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 12:58

Jeg vil også tro, at dit lokale Arbejdstilsyn ville kunne hjælpe dig.
Mon ikke også at de har instrumenter til at måle surheden i luften??

Er det en arbejdsplads du skal have målt??, eller din dagligstue??

Hvis det er en arbejdplads, er det Arbejdstilsynet man skal henvende sig til. De kan så trække på andres expertiser så som private firmaer der måtte kunne måle/beregne luftens surhed.

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 09-06-04 13:00

ellebye:
Det er min arbejdsplads - tak for tippet !

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 13:15

Så skal du gå til Arbejdstilsynet.

PS! Har selv siddet i en afdeling ang. arbejdsmiljø i ca. 10 år, inden jeg stoppede med at arbejde.

Held og lykke.

ellebye

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 13:35

Umiddelbart render AT ikke rundt med den slags måleudstyr.

Mere sansynligt er det at BST har den slags ting.

Syre i luften er stærkt uønsket og bestemt ikke befordrende for helbredet. Hvilken industri taler vi om?

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 09-06-04 13:37

Medicinalbranchen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 13:43

Øbs - dem kender vi kun alt for godt.

Hvis i har mistanke om syre i luften, skal i naturligvis søge at påvise dette. Umiddelbart skal sådan noget stads holdes inde i en LAF bænk, hvor du jvf diverse vejledninger skal opretholde en bestemt lufthastighed i åbningen. Dertil anvender man et rimeligt simpelt måleapparat i form af enten en varmetråd eller en trykmåling.

Hvis du køntakter BST -> mulig hjælp og løsning på problemerne

Hvis du kontakter AT -> Lukning af virksomheden, bøde, påbud, hvis et eller andet er galt.

Er det virksomheden der stejler og ikke vil afhjælpe dårligt arbejdsklima?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 13:47

3773, nu ved jeg jo ikke hvor meget du har haft med både BST og arbejdstilsyn at gøre, men jeg ved altså godt hvad jeg taler om.

BST en en hjælpecentral, Arbejdstilsynet er til for at overholde lovgivningen indenfor arbejdsmiljø, og lige til sidst, er reglerne nu, at man ikke behøver at være tilknyttet en BST, Arbejdstilsynet kan enhver tilkalde, men som oftest via ens daglige leder af sikkerhedsarbejdet.

Så desværre tager du helt fejl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 13:51

Hvis det er et simpelt ventilationsproblem, burde ethvert seriøst ventilationsfirma kunne hjælpe dig. En simpel røgprøve kan fortælle dig hvorledes luften arter sig og fordeler sig i rummet. Mere spidsfindige test's kan udføres af Lindabs Lufttekniske Laboratorium i Farum. Manden der ved alt, hedder Jørgen Schmidt Madsen (luftbevægelser i rum). Endvidere er firmaer som Labflex rigtig godt kørende i stinkskabe, LAF bænke mv.

Yit (tidligere ABB, tidligere Fläkt) markedsfører sig gerne med at være store og alvidende orakler inden for den slags, men har gennemgået nogle rimelig barske strukturændringer, så jeg ved ikke hvad de kan idag. Bravida (tidligere Semco), havde en god afdeling for den slags tidligere, men er decimeret så voldsomt, så de ikke må antages at være til nogen særlig hjælp.

Lad mig få et sted i landet og jeg skal prøve at give dig et forslag.

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 09-06-04 13:52

Nej, det har intet med dårlige arbejdsforhold at gøre.
Vi har en masse udstyr stående (hovedsagligt LC/MS), og den følsomme elektronik har nok ikke godt af en atmosfære, der er alt for sur.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 14:07

Muligt det er din opfattelse, men vi er nogle stykker der har en alternativ opfattelse af AT'erne. Bevares de har da genereret bunker af arbejde til mig gennem tiderne, men de er IKKE rådgivere. De er dømmende og udøvende magt i det spil. Derfor skal man gøre sig klart hvad man vil, idet at ringe til AT er som at ringe til politiet.

Iøvrigt besyndeligt at AT ikke har en alkoholpolitik på arbejdspladsen

PS Elle, har et §9 kursus.

PS PS Har arbejdet med indeklima i 20 år, så jeg har da mødt dem, både positivt og negativt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 14:07

Jeg ved at i søværnets ubåde har de filtrer der optager udåndingsluften for at gøre den mindre sur, mon ikke der findes minianlæg til almindelige rum.

Men er det noget du ved, at luften er speciel sur, eller er det blot et gæt??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 14:10

Hvad genererer det sure miljø i er bekymret for?

I nogen tilfælde kan du eliminere mindre koncentrationer med aktivt kul eller purafil (afhængigt af hvad det er der er i luften).

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 09-06-04 14:11

Jeg ved ikke om luften er specielt sur, men da leverandøren af apparaterne forsøger at angive det som årsat til fejl på deres produkter, ville det være rart at have nogle målinger at holde sig til.
Det er trods alt apparatur for et anseeligt beløb vi arbejder med.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 14:12

Ammoniak og den slags fikser du med Purafilen. Hvis vi ved hvad det er du skal fjerne, kan jeg lige slå op, hvad du fikser det med.

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 09-06-04 14:14

Det er TFA dampe

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 14:17

PPS!
Det hedder ikke mere §9 kursus, den betegnelse er slettet, nu hedder det blot arbejdsmiljøkursus.

Har forresten også udvidet arbejdsmiljøkursus, samt det helt store miljøkursus, til omkring 100.000 kr., suppleret med ekstrauddannelser ved TI.
men klart det i sig selv er jo ingen garanti.

Jeg tror vist nok jeg har skrevet tidligere, at jeg har arbejdet med ventilation i 17 år.
Men lad os nu lade det ligge. Det løser jo ikke spørgerens problem hvor mange kursus vi har.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 14:22

Alt andet lige, ville det bedste da være at få taget nogle målinger først, inden man begynder den helt store investering at rense en luft der måske slet ikke behøver at blive renset.

(Blot for morskabens side, hvad med et stykke lakmuspapir ophængt i luften?)

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 09-06-04 14:29

Indikatorpapir ophængt vil ikke være optimalt - det vil nok bare blive rødt med tiden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 14:32

Hvis du har TFA i luften, skal du UNDGÅ dette. Sikkerhedsbladet herfor er ikke en af de rare.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-04 14:34

Hvor mange laboratorier har du lavet elle (lakmus-papir)?

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 09-06-04 14:36

3773:
Vi har skam også vores opløsninger med TFA indhold stående forsvarligt ventileret, men da de står i umiddelbar nærhed af udstyret, er det interessant at kunne måle om der alligevel slipper noget ud.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-06-04 14:57

3773, forstod du ikke ironien i forslaget??

Men siden du spørger så kun et, men til gengæld et større et.
(Et stort nyt i SMK), men har da ført tilsyn med søværnets andre laboratorier.

PS! De brugte ikke lakmuspapir ophængt under loftet. Til gengæld var/er ventilationen til topkarakter.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 09-06-04 16:58

Erik D.

Umiddelbart ville jeg ringe til Elma og høre om de var i stand til at måle TFA (rart at have sådan et apparat). Alternativt ville jeg ringe til Miljøteknik - alternativt Teknologisk og høre dem. Umiddelbart synes forklaringen fra jeres leverandør at lyde som et halmstrå, for at de kan slippe for regningen. Såfremt i overholder opbevaringsreglerne for TFA'en og har dette stående et egnet velventileret sted burde dette ikke være problemet. Kender problematikken fra rensningsanlæg og Cheminova, hvor ammoniak og den slags kedelige ting, angriber kobberet i el-tavler. Der klarer man problemerne vha purafil, men om purafil'en er aktiv mod TFA ved jeg ikke. Iøvrigt lyder TFA'en nogenlunde lige så sundt som plutonium når man læser sikkerhedsdatabladet. Jeg kan slet ikke lide tanken om at i overhovedet har mistanke til at det findes i luften.

Jeg tror det nøjagtige svar hedder TI, hvis mistanken er til stede. Jeg ville i den henseende ikke stole på BST og slet ikke AT (med deres lille latterlige røgpipette). Hvis ikke TI kan, ved de hvem der kan. Måske JTI ville være et godt alternativ (vi ved ikke hvor i bor). Jvf sikkerhedsdatabladet kan der (hvis det er rigtigt) kun være tale om få PPM, ellers ville i åbenbart stritte rundt, så det er det gode udstyr der skal frem.

->Elle. Det er utroligt sjældent jeg spøger med giftige ting - det er ganske simpelt for farligt.

Hvem siger ivørigt SMK's ventilation var til topkarakter? Det har jeg ikke hørt om før.

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 10-06-04 10:35

Det er TFA i ret svag koncentration (0.05%), men du har ret i at det ikke skal forekomme i vores indåndingsluft.

Jeg tror at vi kontakter Teknologisk Institut (vi befinder os i Kbh.-området).

I skal begge have tak for hjælpen :)

Godkendelse af svar
Fra : Erik_D

Dato : 10-06-04 10:35

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-06-04 11:15

Lyder fornuftigt Erik. Beklageligvis er VE-branchen, specielt efter sorte septemper 1998, efterhånden blevet så ringe kørende, at det er svært at finde fornuftige og hæderlige firmaer der. Det havde i sagens natur været rarest at finde et "tusind-kunstner-firma" der kunne have hjulpet dig, men disse er mere eller mindre forsvundet fra overfladen, og erstattet af firmaer der godt nok kalder sig ventilationsfirmaer, men ikke selv har montører ansat, men anvender montagefirmaer af stærkt svingende kvalitet. Prøv at kigge op i loftet i Fields eller Bruun's Galleri, det ser sgu da herrens ud. Der er ikke tid til at gøre tingene ordentlig længere. Ejheller at have "ole-opfindere" ansat. Der skal bruges skånselsløse sagsbehandlere der ved mere om penge end om ventilation, idet fortjenstmarginen simpelthen er for lille til at eksperimentere.

Nåh, surt lille opstød. Desværre har jeg ikke lige nogen navne på tungebåndet, ovre hos TI. Havde det været JTI, kender jeg en god kemiing. jeg ved er begyndt der.

PS: Prøv da lige at tage en snak med Elma drengene. De har en masse dejligt måleudstyr. Dyrt - men godt. Problemet er bare om de kan tælle de der små koncentrationer TFA. Sygehusene bruger også et firma til at foretage partikelmålinger i LAF bænke og OP stuer. De må også kunne udføre dette lille stunt - prøver lige at finde et link.

Alternativt ved jeg du kan få nummeret hos Camfil - Johannes Clausen 86 75 55 33. Johannes kan også hjælpe dig med aktivt kul retentivitet, hvis det er den metodik der skal anvendes til at eliminiere partiklerne.