/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
solur opstilling
Fra : lham
Vist : 8927 gange
50 point
Dato : 09-06-04 05:47

solur af "globustypen " ( med skåstang igennem ) hvordan opstllier man det så det viser mest korrekt

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-06-04 07:59

Når solen skinner, aflæser du tiden på dit armbåndsur, eller åbner TV og ser hvad klokken er på text-TV.
Så skal du gerne have skyggen fra stangen til at gå igennem det samme tidspunkt på dit soluret.
Hvis du stiller soluret i fuld skygge....så er tiden gået i stå

Jeg har muligvis ikke forstået dit spørgsmål

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : benito

Modtaget 50 point
Dato : 09-06-04 09:15

Uret skal opstilles så det peger mod nord, og pilen (skråstangen) skal være parallel med jordens rotationsakse. D.v.s. vinklen med vandret skal være lig bredden du bor på (ca. 56 grader).

Den tid uret så viser er korrekt for din længdegrad plus/minus tidsækvationen. Hvad er nu det? Jo solen er nærmest syd kl 12 på 15 grader østlig længde, og medmindre du bor på bornholm vil uret gå lidt for hurtigt. Tidsækvationen skyldes at jorden i banen om solen ikke går lige hurtigt hele vejen, hvilket betyder en fejl på plus/minus ca 15 min.

Endelig er der sommertiden, hvor man når den gælder selv må lægge en time til.

mvh
Benito

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 11-06-04 04:41

Tak for svaret benito.
men hvad er det på uret der skal pege mod nord ( er det et plan gennem skråstangen og kl 12 på på skalen eller hvad, jeg går ud fra der må tale om nordpolen og ikke magnetisk nord

Kommentar
Fra : benito

Dato : 11-06-04 09:23

Enklest sagt skal stangen pege på nordstjernen, altså den høje ende mod nord. Magnetisk nord er OK da der næsten ingen misvisning er for tiden.