/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
fedme/overvægt
Fra : pernilledk
Vist : 1417 gange
150 point
Dato : 09-06-02 17:00

hej alle!!!!!!!!!! jeg har en fjordhest som mildest talt ligner en boldt. hun ligget lige på grænsen til at blive forfangen. hun har været så fed lige siden at min moster købte hende for 2 år siden. vi håbede på at kunne få slanket hende. men min moster ridder desværer ikke mere nu og vores fjordhoppe stå nu bare stille. hun er11 år og står på jord fold nu. i vintertiden står hun i boks men er ude 1-2 timer dagligt. hun får halm 1gang dag ligt og lige så med foder som består af havre måske lidt brød gulerødder/æbler eller lignende.... men da hun nu er så stor som hun er har jeg sat mig for at hun skal have en chance for at blive tynd... mit spørgsmål er så hvordan gør jeg? hvis der er nogen der har et råd til at give hende en god men varieret motion så skriv? mit andet spørgsmål lyder sådan: kan man måle en hest med et almendeligt måle bånd rundt om maven og på en måde finde ud af hvor meget de vejer??? hvis man kan hvordan gør man? knus pernille

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-02 17:29

Hey nille mus

Man kan få et specielt målebånd til kreaturer, svin og også et til heste..

Jacob

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-02 19:02

Hej!!

Hvis du har mulighed for det, ville lange skridtture i et godt tempo være
fint at starte med... Så kan du jo efterhånden lægge mere og mere trav ind,
så den sveder lidt fedt af sig..

Med hensyn til foderet, havde vi engang en fjordhest med samme problem, og
dens kost bestod af:
Hvedeklid, gulerødder og en håndfuld hel havre... Hun levede fint på det og
tabte sig langsomt.
Hvedeklid giver dem en "falsk" mæthedsfornemmelse, og så indeholder det
intet der kan skade, vi gav hende ét kg. 3 gange dagligt... (ét kilo var
inden det blev blandet med vand)

Håber du kunne bruge det til noget...

Hilsen Camilla.
"Jacob Stensgaard" <Schnitzerman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d038271$0$8955$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hey nille mus
>
> Man kan få et specielt målebånd til kreaturer, svin og også et til
heste..
>
> Jacob
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-02 19:09

On Sun, 9 Jun 2002 20:01:36 +0200, "Camilla Reib"
<c_reib@post.cybercity.dk> wrote:

>Hej!!
>
>Hvis du har mulighed for det, ville lange skridtture i et godt tempo være
>fint at starte med... Så kan du jo efterhånden lægge mere og mere trav ind,
>så den sveder lidt fedt af sig..
>
>Med hensyn til foderet, havde vi engang en fjordhest med samme problem, og
>dens kost bestod af:
>Hvedeklid, gulerødder og en håndfuld hel havre... Hun levede fint på det og
>tabte sig langsomt.
>Hvedeklid giver dem en "falsk" mæthedsfornemmelse, og så indeholder det
>intet der kan skade, vi gav hende ét kg. 3 gange dagligt... (ét kilo var
>inden det blev blandet med vand)

   Men man skal huske at give kalktilskud hvis man fodrer med
hvedeklid - for det er fyldt med phosphor som nærmest river kalken af
knoglerne. :)

Kommentar
Fra : pernilledk

Dato : 09-06-02 20:55

tak til jacob og camilla for rådende....
men jacob har du nogen ide om hvor man køber de målebånd henne.?

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 150 point
Dato : 09-06-02 21:42

Hej

Jeg forstår udfra det du skriver, at din Hest ikke bliver redet overhovedet ? Prøv da at hænge en seddel op i jeres Lokale Supermarked ell.lign hvor du efterlyser en Hesteglad pige/dreng der kan komme og motionere Hoppen. Der vil nok blive stor efterspørgsel

Med hensyn til Hoppens overvægt,--så mener jeg absolut du skal tage din Dyrlæge med på råd. Det er jo meget vigtigt at vide hvilken diæt du kan give din Hest, så hun er dækket ind Vitamin og mineralmæssigt. Hos din Dyrlæge har du evt. også mulighed for at låne omtalte målebånd.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 09-06-02 21:53

Tillæg:

Har du ikke et vægtmålebånd, kan du anvende følgende formel. Mål hesten rundt om brystkassen på det sted, hvor gjorden normalt spændes. Dette kaldes undertiden for gjordmålet.

Hestens vægt i kg = (6,25 x gjordmålet) - 625.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 10:53

Hej
Jeg har haft en hoppe, som også var "rund", jeg fik
det råd at fodre hende med roe piller. De giver mæthedsfornemmelse.
Husk at de skal blødes op i vand...
So fik hun en masse gulerødder også + vitaminer

Og det virkede, så åd hun heller ikke al halmen.
og fandt den slanke linie.

--
\|||/
( oo )
--ooO-(_)-Ooo--

Venlig Hilsen
Marianne Nyborg.

Dogs have owners, Cats have staff...!
"pernilledk" <pernilledk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:p_JM8.28892$N46.1014972@news010.worldonline.dk...
> hej alle!!!!!!!!!! jeg har en fjordhest som mildest talt ligner
> en boldt. hun ligget lige på grænsen til at blive forfangen. hun har
> været så fed lige siden at min moster købte hende for 2 år siden. vi
> håbede på at kunne få slanket hende. men min moster ridder desværer ikke
> mere nu og vores fjordhoppe stå nu bare stille. hun er11 år og står på
> jord fold nu. i vintertiden står hun i boks men er ude 1-2 timer
> dagligt. hun får halm 1gang dag ligt og lige så med foder som består af
> havre måske lidt brød gulerødder/æbler eller lignende.... men da hun nu
> er så stor som hun er har jeg sat mig for at hun skal have en chance for
> at blive tynd... mit spørgsmål er så hvordan gør jeg? hvis der er nogen
> der har et råd til at give hende en god men varieret motion så skriv?
> mit andet spørgsmål lyder sådan: kan man måle en hest med et almendeligt
> måle bånd rundt om maven og på en måde finde ud af hvor meget de
> vejer??? hvis man kan hvordan gør man? knus pernille
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 14:33

din hest ville have godt af kun at få hø og mad svaren til 2 store kopper
"pernilledk" <pernilledk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:p_JM8.28892$N46.1014972@news010.worldonline.dk...
> hej alle!!!!!!!!!! jeg har en fjordhest som mildest talt ligner
> en boldt. hun ligget lige på grænsen til at blive forfangen. hun har
> været så fed lige siden at min moster købte hende for 2 år siden. vi
> håbede på at kunne få slanket hende. men min moster ridder desværer ikke
> mere nu og vores fjordhoppe stå nu bare stille. hun er11 år og står på
> jord fold nu. i vintertiden står hun i boks men er ude 1-2 timer
> dagligt. hun får halm 1gang dag ligt og lige så med foder som består af
> havre måske lidt brød gulerødder/æbler eller lignende.... men da hun nu
> er så stor som hun er har jeg sat mig for at hun skal have en chance for
> at blive tynd... mit spørgsmål er så hvordan gør jeg? hvis der er nogen
> der har et råd til at give hende en god men varieret motion så skriv?
> mit andet spørgsmål lyder sådan: kan man måle en hest med et almendeligt
> måle bånd rundt om maven og på en måde finde ud af hvor meget de
> vejer??? hvis man kan hvordan gør man? knus pernille
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 20:10

"pernilledk" <pernilledk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:p_JM8.28892$N46.1014972@news010.worldonline.dk...
> hej alle!!!!!!!!!! jeg har en fjordhest som mildest talt ligner
> en boldt.kan man måle en hest med et almendeligt
> måle bånd rundt om maven og på en måde finde ud af hvor meget de
> vejer??? hvis man kan hvordan gør man? knus pernille

ja der er en formel der siger brystmål *6,25 - 625 = vægt

altså hvis din hest fx måler 180cm hvor man likker gjorden ganger vi der med
6,25 det giver1125 så trækker vi 625 fra og hesten vejer så 500 kg
denne oplysning kan du finde i bla. ridemærkebogen hvor der også er en masse
nyttige foderplaner
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-02 22:25

Hej

Da jeg pt. ikke har set en fjordhest på 1.80 så er der også denne formel.
Det er for ponyer, så kan man selv vælge.

3,25 * gjordmål - 185= vægt

Hilsen

Jimmie Andersen

> ja der er en formel der siger brystmål *6,25 - 625 = vægt
>
> altså hvis din hest fx måler 180cm hvor man likker gjorden ganger vi der
med
> 6,25 det giver1125 så trækker vi 625 fra og hesten vejer så 500 kg
> denne oplysning kan du finde i bla. ridemærkebogen hvor der også er en
masse
> nyttige foderplaner

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-02 07:19

"Jimmie Andersen" <Hawk@teknik.dk> skrev i en meddelelse
news:3d05192b$0$71653$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Da jeg pt. ikke har set en fjordhest på 1.80 så er der også denne
formel.
> Det er for ponyer, så kan man selv vælge.
>
> 3,25 * gjordmål - 185= vægt
>
> Hilsen
>
> Jimmie Andersen
>
jeg mener selfølgelig at man tager brystmolet hvor gjorden ligger og der kan
man godt have 176en fjorhest der moler 180 jeg har to en slank model han
måler 176 og den kraftige han måler 190 og er voer vægtig

mvh helle

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-02 16:22

Nå ja.

Sorry, det er bare mig der læser for hurtig, så jeg får vist ikke alt med

Når vi snakker gjorde mål, ja så skal jeg bare se på vores egen. Så ligger
han vist også deroppe og roder.

Mvh.
Jimmie Andersen
"h.h" <h.f.hax@mail.dk> wrote in message
news:3d059646$0$71613$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> jeg mener selfølgelig at man tager brystmolet hvor gjorden ligger og der
kan
> man godt have 176en fjorhest der moler 180 jeg har to en slank model han
> måler 176 og den kraftige han måler 190 og er voer vægtig
>
> mvh helle
>

Kommentar
Fra : friggi

Dato : 28-01-03 21:30

jeg syntes at du skal gå over til en mysliblandning,gå nogle lange ture stille og roligt, derefter begynde at longere , den første tid kun i skridt og trav men kun 10 -15 minutter om dagen i starten, derefter kan du langsomt sætte tempoet op og holde det ved lige.