/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mellem væg og vindue...
Fra : fa.dk
Vist : 4996 gange
120 point
Dato : 07-06-04 19:58

Jeg er igang med mine vinduer udvendigt (er i øvrigt et lærestykke i, at man ALDRIG skal bruge vandbaseret træbeskyttelse udvendigt).
Jeg skal også have repareret mellemrummet mellem væg og vinduer....Nogen siger, at der skal være helt tæt/lukket...andre, at det er godt med en anelse luft...
Jeg havde egentlig tænkt mig at lukke helt til med fugemasse, der jo kan - og vist også skal - overmales i modsætning til silicone... de steder, hvor der skal rapareres. Men jeg har nogle vinduer, hvor der egentlig ikke trænger til reparation, det ser pænt ud, men der en anelse mellemrum...fra den støbte kant til vindue...
Er der nogen, der kan råde mig ang. mellemrum eller ej?
vh. Frank

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-06-04 21:15

Fugen mellem vindue og mur må ikke lukkes med fugemasse på både indvendig og udvendig side. Fugten kan så ikke komme ud, og træet vil rådne.
Fuge udvendig / isolering mellem / afslut inde med liste eller puds og tapet ell. væv
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-06-04 21:47

Før man fuger udvendigt bruger man lidt expanderende skum men forsigtig da det godt kan trykke vinduer/ dører så de ikke kan åbnes Ellers bruges skumbånd der stoppes ind så der er plads til ca 1 cm fuge
Mvh Sune

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-06-04 22:13

Skum lukker for udluftning.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-06-04 22:34

Hej fa.dk
Naturligvis må der ikke være mellemrum mellem vindue og væg, så ud med fugen, de steder hvor den har sluppet, og ny fuge i.
Er i øvrigt enig med dig i din mening om vandbaseret træbeskyttelse.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-04 22:36

Ham Vasegaard, der skrev i Politiken, har refereret en frygtelig historie om fugemasse på det sted. Vinduer er ret dyre, så lad være. Indvendig kan du godt fuge med kitpistol, men resten af vejen skal du stoppe med tjæret værk på nær de sidste centimeter. Der skal du have fugemørtel. Det hele forudsætter, at du bor i stenhus. Et træhus ånder langt bedre.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-04 22:37

Kanten er ikke støbt, men forhåbentlig af kalkmørtel. Værn om den.

Kommentar
Fra : ivan153

Dato : 07-06-04 23:31

Der er kun en måde.Rens alt det gamle fuge og stop ud mellen vinduet og muren .
køb på trælastennoget nogle ruller glasuld der er skåret i 5cm brede.du forlanger bare stop til vinduer det stopper du med udefra så der er plads til en rund skumgummi som underlag for en fuge af silikone eller lignende den skal være hel tæt ved vindue og mur. Indvendig fylder du ud med det samme stopværk som du brugte ude,så en lille girekt om så kan det ånde.
Du kan også bruge illimut bånd udvendig og foge indvendig så kan det ånde igennem illimutbåndet

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-06-04 10:08

Hvis du køber det seneste nr. af magasinet "Gør Det Selv" er der faktisk en (udførlig) artikel om emnet.

Mvh
Palle jensen

Accepteret svar
Fra : maly01

Modtaget 120 point
Dato : 08-06-04 10:19

Alt andet end en diffusionsåben (=åndbar) fuge udvendig er mord på dine vinduer. Hvis du skal fuge, skal det være indvendig. Fugen vil da fungere som dampspærre. Fuger du kun udvendig vil damp i luften kondensere på bagsiden af fugen, og dit vindue vil rådne. Udvendig er der 3 almindelige løsninger: mørtelfuge, trælister eller ilmod-bånd (imprægneret sammenpresset skumgummi). Til at stoppe med er glasuld udemærket. Men i stedet for at købe "stopperuller" (50x50mm glasuld i ruller) vil jeg anbefale at du selv skærer nogle strimler i passende størrelse af et ganske almindeligt stykke glasuld. der er op til 90% at spare....
Og hvad angår polyurethanskum: Det skum man kan købe på dåse i byggemarkederne er med åbne celler, hvilket vil sige at det kan optage fugt. Brug af skum til isætning af vinduer vil nedsætte vinduets levetid.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 08-06-04 21:05

Det filt der er tale om hedder fugefilt, anvend endelig korrekt betegnelse- det kan være ret irreterende når man står i en kø hvis der er kunder der ikke aner et kvæk om hvad de er sendt efter.
Med hensyn til illmod bånd - det er rent faktisk en færdig fuge der forhandles i forskellige bredder alt efter fugens bredde og så vidt vides i sort og grå, inden du tager hjemmefra skal du måle hvor mange millimeter der er mellen karmtræ og mursten.... hvis du er helt kørt af - kan du jo søge på dafa....

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 09-06-04 08:35

Tak for jeres svar. Også her har der været begge råd: fuge helt ud - og ikke fuge helt ud - også råd om forskellige midler.
Nogle nævner fuge både udvendigt og indvendigt. Jeg er kun igang udvendigt, hvor fugen (mørtelfuge) nogle steder er beskadiget / smuldret. Jeg har købt glasuld og vil rense ud udvendigt og komme glasuld ind og fuge med strandmørtel tilsat et drys beton. Jeg går ud fra, at jeg ikke behøver at gøre noget indvendigt.
Jeg skulle nødigt have flere mord på vinduerne; de halve af vinduerne har ellers holdt i 100 år. Den vandbaserede maling var godt igang; jeg har måttet få udskiftet træ flere steder, bl.a. overstykket på et enkelt vindue. For at det kunne gøres, måtte der laves en større åbning.
Jeg var lidt i tvivl om, hvordan jeg skulle fylde ud. Jeg lagde glasuld ind og fyldte ud m. ovennævnte mørtel og små stykker mursten og fik afsluttet m. en pæn fuge. Jeg var dog ikke helt tilfreds, da det var svært at fylde helt ud bl.a. opad, og der er sikkert nogle mellemrum. Burde hullet være fyldt helt ud og skulle jeg have brugt andet end den valgte mørtel der?
Her var det dog ikke udelukkende malingens skyld. Der er en mindre revne i muren ned til midt for vinduet, hvor der vel siver lidt vand ned - og det vil der jo nok gøre igen. Tænkte på, om jeg skulle have lagt en form for spærre ind...tænkte på noget tagpap hen over hele vinduet?? Kan gøres om.
Jeg har også et fugespørgsmål mere. Der er jo ikke mørtelfuge mellem bundstykke og den udvendige karm...eller hvad den nu kaldes. "Karmen" er tjæret, og det kunne ligne en pølse af tjære, der ligger under vinduet, men det trænger til at blive renset ud. Hvad "fuger" jeg med der, inden jeg tjærer. Måske fuger man slet ikke, men tjærer karm og det underste af bundstykket?
Venter med at afslutte til jeg ser, om der kommer reaktioner på mine tillægsspørgsmål.
Hilsen fra en ikke-handyman
Frank

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 10-06-04 18:34

Tak for svaret maly01 og alle I andre...
Frank