/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Oplader...
Fra : CiaoStyrer
Vist : 597 gange
100 point
Dato : 07-06-04 17:40

Jeg har hørt man ikke må bruge en normal lader til vedligeholdesesfrie batterier... hvilken oplader skal jeg så bruge, og hvor kan den købes...? Den må ikke være for dyr... jeg synes det er underligt jeg har lige købt scooter med et halvt fladt batteri så den startede ikke med elstarteren... nu har jeg kørt 1½ tank, og den starter ikke på elstarteren.. men den trækker da i det mindste motoren rundt nu... bare ikke hurtigt nok... Der er et 4amp og et 2amp batteri i.. nogle der ved hvorfor den ikke har kørt nok strøm på endnu...?

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 07-06-04 17:48

Tja - batteriet er højst sandsynligt færdigt! Mål evt. dets tilstand med en vægtfyldemåler.
Det at der er kommet (lidt) mere strøm på batteriet tyder på at den lader godtnok - men prøv at mål spændingen over batteriet når motoren er stoppet og henholdsvis med startet motor!
Held og lykke - Andreas.

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-06-04 17:51

Hvad med den oplader...? Hvis jeg skal ha' anlæg i, vil det være praktisk at man kan lade bateriet op, uden at bruge benzin på det...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 07-06-04 18:07

Det er korrekt du ikke må brue en alm. lader til de vedligeholdesesfrie batterier, men du skal bruge:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=264092026&n=298479258&pn=1201464135
http://www.thansen.dk/product.asp?c=264092026&n=298479258&pn=897022055
Der er flere forhandlere, der er holdt op med at sælge vedligeholdesesfrie batterier, da folk ødelægger dem med alm. opladere, bla. Westimport er holdt op.
Der sker ikke noget ved at lade på dem med en alm. lader i 5 min, men heller ikke mere.
Du har vel ikke 2 batterier i?, hvis du har skal det være nøjagtig samme slags, da batteriernes indre modstand er bestemmende for hvilket der modtager mest strøm, og ligeledes forskel på hvilket der afgiver mest.
Det bedste er et stort batteri, det næstbedste er 2 ens. Hvis der er monteret 2 ens, kan det også blive noget lo..
hvis det ene er lidt gl./trægt.
Så du ville nok have haft strøm nok, hvis du ikke havde det lille indkoblet.
Det er ligesom at have en stor hest og en pony for samme hammel, de kan godt nok tilsammen trække mere end den store, men det går for langtsomt, og så spiser de for meget "strøm".
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-06-04 19:18

Jo jeg har 2 batterier på, et på 2amp og et på 4amp, men det fungere da fint nok..... mener du så at hvis jeg slår det lille fra vil den komme til at oplade det fint..?

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-06-04 19:22

Og hvor kan jeg få et såkalt stort batteri det skal både kunne trække en alarm, 400w forstærker, 600w sub og 160w højtalere...?

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 07-06-04 19:58

Lyder umiddelbart af meget af et 4 amp batteri - der skal vist en bilakkumulator til!
Men de kan da købes billigt i bl.a. Jem & Fix.
Men også her skal den nok oplades seperat.
Mvh. akaup

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-06-04 20:03

Øhh.. en bilakkumulator hvad er det.....?

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-06-04 20:11

Tak for svaret pallebhansen... ja har fundet ud hvad en bilakkumulator er.. et batteri..? men tak for hjælpen palle.. Vil prøve at køre lidt uden det lille batteri slået til...