/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
UDP PORT hvor ?
Fra : Demo1
Vist : 260 gange
20 point
Dato : 06-06-04 23:09

HVor finder jeg min udp port og tcpport ?

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 07-06-04 08:27

Hvis du lider fysisk efter det på computeren så kan du lede i lang tid

Men du finder dem bag en ip adresse. Eller i TCP/IP protokolen.

Så det er bare nogle port som din computer bruger til forskellige service/programmer
Eksemelvis er port 80 HTTP der hvor man få fat på hjemmesider
25 = STMP den port hvor man sender mail til
21 = FTP
o.s.v.

Du kan finde en lise her omkring de forskellige port hvad det er for nogle
http://lists.gpick.com/portlist/portlist.htm

Microsoft har også lavet en
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/samplechapters/cnfc/cnfc_por_simw.asp

Det var måske ikke godt nok forklaret.. men det var da et forsøg

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 07-06-04 08:28

lider=leder.. sorry :D

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-04 10:16

UDP - User Datagram Protocol.
UDP står for transporttjenester, ligesom TCP. Men UDP adskiller sig fra TCP ved, at den ikke er
forbindelsesorienteret. Den garanterer altså ikke aflevering. Da UDP-protokollen ikke bliver
belastet med at etablere og afslutte transmissioner, kontrol af dataflytninger og andre TCP-
funktioner, udfører den sine funktioner meget hurtigere end TCP. Den er også enklere at
konfigurere. UDP bliver derfor ofte anvendt som transportalternativ for overliggende protokoller.
Eksempler på applikationer, der anvender UDP, er telefoni og videokonferencer over internet.
Disse applikationer er følsomme over for forsinkelser, men kan til gengæld godt klare en smule
pakketab, uden at det går ud over forståelsen mellem de parter, der kommunikerer.
Andre applikationer tåler derimod ikke pakketab, men er mindre følsomme over for forsinkelser.
Et eksempel på denne type applikation, der altså må bruge TCP, er databasetransaktioner.
Fra: Introduktion til Netværk. IDG forlag.