/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows starter ikke korrekt
Fra : Reichstein
Vist : 618 gange
50 point
Dato : 06-06-04 22:41

Jeg har ryddet op (lidt for meget) på min datters lidt ældre slæde af en PC.
Efter genstart, virker alt normalt frem til efter meddelelsen om at den etablerer mine personlige indstillinger. Derefter er der kun blå skærm. Jeg kan ved at trykke CTRL+ALT Delete starte skrivebordet, men der er en masse funktioner, som ikke virker.
Den har indstalleret Windows 2000 Prof.
Hendes PC har været tilsluttet netværk, så jeg kunne hente filer over fra min PC til hendes, men den var blevet alt for langsom, så derfor har jeg forsøgt, at nedlægge den forbindelse igen, og slette en række "unødvendige filer" - det var her der skete det, som jeg har beskrevet.
Jeg har forsøgt, at køre en ny installation, men det ændrer intet, - jeg har forsøgt at formatere harddisken, men det vil PC'en ikke give mig lov til, selvom jeg logger ind som administrator.
Nogen forslag????
Helst med beskrivelse trin for trin.
Jan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 23:08

Gå i BIOS og sikre dig at der kan boot'es fra A:
Sæt en boot diskette i og re-boot.
Skriv : FDISK
Fjern den aktive primære DOS partition og opret en ny.
Re-boot (stadig med disketten)
Skriv : format c:
Intaller Windows.

Hvis det er administrator i BIOS, så tjek egenskaber for Administrator dér INDEN du går igang. Fjern evt. prompten for administrator kodeord og kør helt uden password ved opstart.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 07-06-04 23:34

Hej MOLOKYLE
Der er stadig et problem, jeg kan ikke boote med disketten, når jeg prøver, løber der konstant nogle bogstaver hurtigt ned over skærmen, indtil jeg slukker for PC'en.
Jeg kan hverken Formatere dicken eller noget som helst, når jeg prøver at formatere, får jeg den besked, at enheden er i brug (jeg prøver fra dos-prompten).

HJÆLP!!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-06-04 01:19

Prøv at lave bootdisk(-e) herfra : http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 08-06-04 08:46

Det har jeg prøvet, - det er bla.a den, som jeg omtalte, der starter PC op med løbende bogstaver.
Jan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-06-04 09:55

Kan du ikke selv lave en boot diskette i DOS ???

1.) Start op i DOS.
2.) Du sætter en 'ren' og formatteret diskette i A: drevet og skriver sys a:
3.) Du kopierer filen FDISK.EXE og FORMAT.COM over på a:
4.) Prøv igen mit forslag Dato : 06-06-04 23:08

Hjælper dette ikke, må du nok vente på hjælp fra en Windows 2000 'ekspert'. Jeg skal prøve at lade det gå videre, hvis jeg støder på 'emesen' i løbet af dagen.

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 08-06-04 10:01

Jamen hvordan starter jeg op i DOS?
Så vidt jeg har forsøgt, starter Windows op hver gang.... er deren metode for opstart i DOS?
Jan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-06-04 10:15

Jeg kender ikke det store til Windows 2000's virkemåde, men kan man ikke, når man lukker ned, vælge : Genstart computeren i MS-DOS tilstand ???

...eller der findes en genvej til MS-DOS prompt, hvor du kan lave omtalte diskette ???

Jeg bruger selv Win98 og er godt klar over, der er forskel på de to systemer.

Som sagt : Løber jeg ind i profilen: emesen vil jeg bede ham kigge herind og hjælpe.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-04 16:50

Nu hvor du alligevel har formateret din comp.
Så brug denne diskette til at slette din HD
Technet boot diskette partition harddisk
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.
Er der en lille partition på ca. 1,9 mb så lad den ligge.
slet resten og afslut med disketten i og den vil stoppe ved A:\> og så skriver du:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter (det ta'r et øjeblik)
Sluk comp og tag disketten ud.
Start med dine win 2000 disketter (4 stk)
Har du ikke disketterne kan du lave dem på en anden comp.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-06-04 16:53

Hov lige en ting - du kan ikke formatere når du står inde i windows.
Det er som at flytte det brædt man står på.

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 11-06-04 01:57

Jeg tror vi er på rette spor, men første gang jeg forsøgte, var der en beskadiget fil i diskette 2, som jeg har downloadet på min anden computer.
Derfor har jeg prøvet, at downloade de 4 startdisketter igen, men nu pakker min computer ikke zip-filerne ud, og hvis jeg lægger dem i et bibliotek på mit c drev, får jeg den besked, at der ikke er plads nok, til filerne på disketten.
filerne fylder 1,40 mb, og disketten skal kunne rume 1,44 mb, - hvad f..... er der galt?????

Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 11-06-04 12:18

Tak for svaret emesen.
Nu fungerer alt igen efter hensigten.
Rigtig god besvarelse!!
Jan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-06-04 12:24

Læg din win 2000 cd i din egen comp (med skifttasten nede mens den blinker undgår du opstart af win 2000)
Stifinder> tryk + på din cd>tryk på bootdisk>makeboot>i dosvinduet skriv a>
Resten går af sig selv.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-06-04 12:26

Selv tak
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-04 12:39

Reichstein -> Altid rart at se problemerne blive løst

Det var godt vi fik emesen med ombord

</MOLOKYLE>