/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Buelængde på TI-83???
Fra : michaelebeltoft
Vist : 659 gange
10 point
Dato : 06-06-04 10:10

Hejsa

Hvis man har et andengrads polynomium givet y=Ax2 + Bx + C, som er afgrænset af linjerne x=a og x=b (a og b er i mit tilfælde 100 og 1100), hvordan regner man så længden af denne parablens bue indenfor intervallet x=a og X=b ud ved brug af TI-83. Lommeregneren skulle efter sigende have en funktion som kan anvendes til dette, men jeg har mistet min manual. Er der nogen som kan hjælpe mig?

På forhånd tak
Michael

Kommentar
Fra : bgram

Dato : 09-06-04 17:09

Hej Michael

Jeg ved ikke med ti-83 men jeg har en ti-89 og de er jo rimelige ens så måske
Gå ind under Calculus. Der er en funk. der hedder buelgd.
Hvis du vælger den kommer der til at stå buelgd(
Inde i parentesen sætter du:(Ax2+Bx+C,x,100,1100)
prøv det, det virker måske.

Kommentar
Fra : bgram

Dato : 09-06-04 17:09

Hej Michael

Jeg ved ikke med ti-83 men jeg har en ti-89 og de er jo rimelige ens så måske
Gå ind under Calculus. Der er en funk. der hedder buelgd.
Hvis du vælger den kommer der til at stå buelgd(
Inde i parentesen sætter du:(Ax2+Bx+C,x,100,1100)
prøv det, det virker måske.

Kommentar
Fra : michaelebeltoft

Dato : 09-06-04 17:29

Hej Bgram.

Funktionen buelgd findes ikke... Men lommeregneren angiver også alle funktionerne på engelsk, så hvis du ved hvad funktionen hedder på engelsk kan jeg måske finde den ved at kigge i CATALOG funktionen.

Michael

Kommentar
Fra : michaelebeltoft

Dato : 09-06-04 17:38

Har just fundet ud af at buelængde hedder arc length og heller ikke eksisterer på lommeregneren. Men det skulle være muligt at regne det ud på TI-83 da jeg har gjort det før. Kan bare ikke huske hvordan

Michael

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 10 point
Dato : 13-08-04 18:42

Du kan hente manualen her

http://education.ti.com/us/product/tech/83/guide/83guideus.html

Jeg tror dog ikke på at det kan gøres med en ti-83, da buelængden findes vha. et integrale, og ti-83 kan i modsætningen til Ti-89 ikke løse bestemte integraler.

Problemet kan selvfølig løses vha. integrering og geometri, men det bliver sgu hurtigt temmelig langhåret.

Løses problemet på Ti 89 som bgram har beskrevet og med grænserne 100 og 1100 fås et udtryk der ikke sådan er lige til at skrive her (kan hverken skrive potenser eller tegn), men hvis du har værdierne for a,b,c kan du lægge dem op her, så skal jeg nok taste dem ind for dig. alternativt så find en mail adr. jeg kan sende udtrykket til, så skal jeg nok skrive det i word og maile det til dig

Godkendelse af svar
Fra : michaelebeltoft

Dato : 14-08-04 13:50

Tak for svaret anders_bak.