/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
21mm karburator...
Fra : hvidtiger
Vist : 1094 gange
60 point
Dato : 05-06-04 01:10

Hej igen...

Så fik jeg sat mit polini corsakit på og en membran dertil..Problemet er dog at jeg også har købt en 21mm karburator dertil..Men jeg kan simpelthen ikke starte den med den på..Det går fint og den køre godt med den alm karburator, men så snart jeg sætter den store på kan jeg ikke starte den..har prøvet og stille på luft og tomgangsskruen men det hjælper ikke..Nogle gode ideer??

Vh
Tigeren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-04 01:39

Den får enten for lidt benzin, eller for meget, prøv at holde for indsugningen, så der kun slipper lidt luft ind, så får den mere at leve af.
Og husk at have vaccumslangen på hvis din benzinhane har en sådan, husk også olieslangen.
Kig på tændrøret om det er vådt eller tørt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 06-06-04 00:24

Så har jeg prøvet og holde hånden for..Den startede men hakkede lidt i starten og kørte oki..Men når så den bliver kold kan den ikke starte medmindre man holder hånden for luftindtaget på luftfilteret...Som om den får for meget luft når den skal starte..Når så den er startet og gasser helt op hakker den og går død, medmindre man gasser roligt op...sjovt nok køre den fint med en standartkarburator, men den får jo ikke køling nok med sådan en når jeg køre med et tunkit...Hvad kan jeg gøre???Det er noget med det luftfilter..Nogle gange kan den slet ikke starte med min 21mm karb selvom jeg holder for luftindsugningen...Forstår det ikke..???

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 06-06-04 18:49

Fandt ud af hvad der var galt med den..Tændrøret var fuldstændig sort og den har fået for meget olie...Dvs at den får en for fed blanding..Jeg bruger moyul scooterolie, men kan være at den er for fed til den scooter..Den køre godt når man kommer et nyt tændrør i, men den kokser til med tiden pga inten for meget olie eller for fed blanding..Har sat strålspidsen rigtigt og køre med en dyse 95 til en 21mm karburator..Hvad kan det være siden den ikke brænder den olie af???

Vh HvidTiger

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 06-06-04 20:23

Der er ingen tvivl om den får for lidt benzin i forhold til luft, hvorfor?, der er 2 muligheder, fordi luftfilteret kan og skal være så frit som muligt, så der er ingen ide i at gøre det mere tæt.
1. For lille dyse.
2. Utætheder, jamen så skulle den vel ikke starte med standard, jo det kan godt være tilfældet. Hvor?, tja, cylinderbundpakning, eller foran eller bag membran.
Tjek også at de slanger bliver rigtig monteret.
Hvis man har en vaccumstyret benzinhane, skal man tjekke ved at fjerne begge slanger på karburatoren, og når man suger i vaccumslangen, kommer der benzin i den anden(Benzinslangen)
Vaccumslangen skal sidde tættest til cylinderen, og benzinslangen selvfølgelig til svømmeren.
Og husk olieslangen, eller brænder motoren sammen.
VH Palle Hansen
NB: Jeg tror altså mest på at du har sat slangerne forkert på karburatoren, og så kan vaccumbenzinventilen kun åbne
når du sætter hånden for indsugningen, når den så åbner, vælter benzinen ind ad indsugningen og giver alt for meget.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 06-06-04 20:57

Den starter fint nu og køre godt, men Piaggio Zipén er en ældre udgave der køre med benzinhane uden vacumslange..Sådan en tænd og sluk en....Da jeg købte karburatoren sad der to slanger på i forvejen til overløb osv og så var der til benzin..De to andre var dækket med en sort og en hvid gummiprop..Der stod så i vejliedningen at den hvide var til olie og den sorte til vacum hvis man kørte med en vacumslange..hvis ikke skulle man bare lade hætten sidde på...
og ang pakninger er der heller intet..Men der hvor det skete altså kokset tændrør, havde jeg jo prøvet og få den i gang maaaaaaange gange, men forgæves..Tror du det skyldes det??altså at tændrøret var helt sort pga den ikke kunne forbrænde noget da jeg jo ikke kunne starte den..Kørte en tur efter jeg skiftede tændrør, og der var selve det yderste på tændrøret nøddebrun som den skal være, men på gevindet var den stadig lidt sort..Er det noget der gør noget??

Vh HvidTiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-06-04 22:14

Gevindet er jo skjult for forbrændingen. Du kan jo forrest i THansens kataloger, se hvordan tændrør bør se ud, men det gælder jo kun efter mindst 10 minutters kørsel, og ikke startforsøg og tomgang, som ikke viser motorens forbrændingsegenskaber.
Tændrøret kan godt være fedtet til efter alle de startforsøg, men kør nu blot videre og se efter et par dage hvordan det ser ud.
Men det er klart, du skal have et tændrør der kan lede varmen bedre væk en standard nummeret på det orginale tændrør.
Når man kører med tun, skal varmetallet på tændrøret være 9, for at varmen fra den kraftigere forbrænding kan komme væk, så det ikke smelter tændrør og stempel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-06-04 18:39

Jeg fik et tændrør med det Polini Corsa kit jeg købte..Det jeg så ikke lige kunne forstå, var at det var et med langt gevind..Det plejer jo og være et med kort gevind når det handler om tun..men jeg købte et med et varmtal 9 ved siden af...Min kæreste hvilket faktisk er hendes scooter snakkede noget om her for 5min siden, at den havde meget svært ved og starte igen..Dvs den er ved og kokse igen...Hvad dælen kan det dog være...Mon det Motulolie er for fed til den???Godt nok det samme jeg køre med til min og der er ingen problemer......Men det er jo også en ældre model end min.Har også skiftet remmen til oliepumpen, så det er ikke remmen der fejler noget..Men skal den olierem stå eller sættes i på en bestemt måde???

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-06-04 18:44

Nu skrev du måske for lille dyse...Men der sidder en str.95 deri..Lyder det ikke meget normalt når hun køre med et almindeligt luftfilter??...Nu er gnisten på tændspolen gul, kan det være tændspolen der er ved og stå af og ikke forbrænder ordenligt??

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-06-04 23:21

Kom lige i tanke om at strålespidsen er sat i øverste rille så den får lidt mindre og leve af..Skal nok sætte den i den nederste rille så den får lidt mere..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-06-04 01:30

Det kan ikke være noget med tændspolen.
Når hun har svært ved at starte, må du igen se efter om tændrøret er ved at kokse. Nu har hun vel ikke købt knallertbenzin, så den får dobbelt dosis?
Det er ikke strålespidsen der står i øverste rille, men nålen i gasspjældet, og det er ligemeget for olemængdens skyld, da den nål kun har noget med tomgang at gøre.
Str. 95 ved jeg ikke om det er stort i den karburator, da de forskellige typer kører med forskellige typer tal, feks. kører en let tunet yamaha FS1 knallert med 170, så det er noget der skal mærkes ved bundgas om den er for lille eller stor.
Remmen skulle ikke have noget at sige, men hvis du er kommet til at skrue på indstillingen, såå.
Nu står der vel 2 stroke eller 2 takts på den Motulolie?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 09-06-04 18:53

Hej igen...

Jeg fandt ud af hvad det var..Spurgte en motorcykelmekanikker, og han sagde at den fik får lidt luft..jeg skulle prøve og køre uden luftfilterelementet og se om den hakkede i toppen der...for så skulle jeg lave et større indsugningshul, men sørge for at filteret stadig dækkede hullet.Det gjorde jeg så, og nu køre den godt..Virker mere frisk......Og så var en dyse 95 måske også lige i overkanten..

Men du skal have tak for din hjælp Palle..

Vh HvidTiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-04 19:48

Så skal du jo have et powerfilter, der har meget lidt modstand, og giver så meget luft som muligt.
http://www.protuna.dk/products.asp?c=21485895&n=19084277#xy
http://www.protuna.dk/products.asp?c=21485895&n=19084115#xy
Hvis den hakker i toppen med det, skal du gå ned i dysestørrelse.
Hvis du har løst problemet, skal du jo lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:18

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede brugt og mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 08:59

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-05 13:50

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-04-05 09:21

Husk at lukke
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-05 16:03

Tak for svaret pallebhansen.