/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Audio-transport analog ell. digital
Fra : Thiemer_Nielsen
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 08-06-02 07:03

Jeg står for at skulle flytte i et stooooort hus med lange afstande mellem Tv/video/Stereoanlæg (A) og EDB (B). Da jeg ofte skal transportere lyd og videosignaler mellem A og B skal jeg bruge gode råd om transportform.
Afstanden mellem A og B er ca. 30 meter langs panelerne og jeg har en ide om at det bedste ville være at convertere det hele til digital-signaler og sende det via et coaxialkabel og så convertere tilbaws igen i den anden ende. Ledninger i den længde er vel grov vold på analogsignaler eller hvad ?
Det nytter ikke noget at komme med en masse tekniske specifikationer som svar, da min bette hjerne slet ikke kan rumme det.
Hvordan opnår jeg det mindste kvalitetstab?

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-02 10:25

Hvis du skal sende lydsignaler ca. 30 meter, kan jeg kun anbefale at sende det som et balanceret signal.
Normalt er et signal ubalanceret f.eks. mellem en cd-afspiller og en forstærker, dvs. at signalet sendes igennem 2 ledere ( skærmen og inderlederen).
Ved balanceret signal bruges der 2 inderledere + en skærm. Det har den store fordel at alt støjindstråling fjernes uden det påvirker lydkvaliteten. Man kan sende signaler over store afstande uden tab. De tilsluttede ting er samtidigt galvanisk isoleret fra hinanden. Man kan konverter et ubalanceret signal til et balanceret, sende det over store afstande, og i den anden ende konvetere signalet tilbage til ubalanceret uden tab. F.eks til rock koncerter, hvor lydmanden står et stykke væk fra scenen med mixerepulten, sendes alle signaler som balanceret.
Det er jo selvfølgeligt klart at det koster flere penge at have med balanceret signaler at gøre. Dyre stereoanlæg benytter balanceret signaler, mens at et minianlæg fra Bilka kun benytter ubalanceret signaler.
Ubalanceret signaler bør ikke sendes over Ca. 1,5 meter!!
Jeg vil anbefale dig at trække ledning med 2 inderledninger + 1 skærm for hver kanal, og så prøve at køre som ubalanceret signaler, måske er du heldig at det virker, hvis ikke, har du muligheden for at konvertere til balanceret signal uden at skulle til at trække nye kabler.

MVH

viskinge

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-02 10:08

Thiemer_Nielsen <Thiemer_Nielsen.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg står for at skulle flytte i et stooooort hus med lange afstande
> mellem Tv/video/Stereoanlæg (A) og EDB (B). Da jeg ofte skal
> transportere lyd og videosignaler mellem A og B skal jeg bruge gode råd
> om transportform.
> Afstanden mellem A og B er ca. 30 meter langs panelerne og jeg har en
> ide om at det bedste ville være at convertere det hele til
> digital-signaler og sende det via et coaxialkabel og så convertere
> tilbaws igen i den anden ende. Ledninger i den længde er vel grov vold
> på analogsignaler eller hvad ?
> Det nytter ikke noget at komme med en masse tekniske specifikationer som
> svar, da min bette hjerne slet ikke kan rumme det.
> Hvordan opnår jeg det mindste kvalitetstab?

Du skal bruge kraftige, skærmede kabler, der må ikke være kraftige knæk
på kablerne også burde du overveje om du ikke kunne gøre vejen kortere
f.eks. ved at fører kablet ud af vinduet og til det rum det skal hen.

Hvis du vil optage TV på 'puteren, så overvej at køb et TV kort, det
koster ikke en bondegård.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-02 14:04

Jesper <sig@email.invalid> wrote:

> Thiemer_Nielsen <Thiemer_Nielsen.news@kandu.dk> wrote:
>
> > Jeg står for at skulle flytte i et stooooort hus med lange afstande
> > mellem Tv/video/Stereoanlæg (A) og EDB (B). Da jeg ofte skal
> > transportere lyd og videosignaler mellem A og B skal jeg bruge gode råd
> > om transportform.
> > Afstanden mellem A og B er ca. 30 meter langs panelerne og jeg har en
> > ide om at det bedste ville være at convertere det hele til
> > digital-signaler og sende det via et coaxialkabel og så convertere
> > tilbaws igen i den anden ende. Ledninger i den længde er vel grov vold
> > på analogsignaler eller hvad ?
> > Det nytter ikke noget at komme med en masse tekniske specifikationer som
> > svar, da min bette hjerne slet ikke kan rumme det.
> > Hvordan opnår jeg det mindste kvalitetstab?
>
> Du skal bruge kraftige, skærmede kabler, der må ikke være kraftige knæk
> på kablerne også burde du overveje om du ikke kunne gøre vejen kortere
> f.eks. ved at fører kablet ud af vinduet og til det rum det skal hen.
>
> Hvis du vil optage TV på 'puteren, så overvej at køb et TV kort, det
> koster ikke en bondegård.

Digitale sinaler er i princippet "tabsfrie" rent kvalitetsmessigt og kan
overføres over uendelige strækninger, tænk bare på digitale paraboler.

Der findes mange løsninger, men hvad er behovet helt præcist??

Som Jesper skriver kan "lokale" løsninger vise sig billigst, men vil man
lave netværk alligevel med central mp3-server ja så Airport eller kabel
cat5. for Ethernet.

--
Med Venlig Hilsen
Michael Horn

Kommentar
Fra : Thiemer_Nielsen

Dato : 08-06-02 18:11

Tak for mange gode ideer.
Jeg har et grabber-kort med tv-tuner. Transporten af signalerne er nødvendig fordi jeg filmer og redigerer efterfølgene på pc. Herefter vil man jo gerne have den redigerede film over på videoen i stuen, eller se den på "storskærmen" og høre lyden i de "store" højttalere.
Det hænder jo osse at en af gutterne kommer med en lille film på cd-rom. Og hvad er et par pæne modeller værd på en 15 tommer

Kommentar
Fra : Thiemer_Nielsen

Dato : 08-06-02 18:14

Tak for flere gode råd.
Jeg filmer og redigere efterfølgende på computeren.
Bagefter vil man jo gerne se modellerne på den store skærm og lyden i de store højttalere.

Godkendelse af svar
Fra : Thiemer_Nielsen

Dato : 08-06-02 18:16

Tak for svaret viskinge.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-02 21:28

Thiemer_Nielsen <Thiemer_Nielsen.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg står for at skulle flytte i et stooooort hus med lange afstande
> mellem Tv/video/Stereoanlæg (A) og EDB (B). Da jeg ofte skal
> transportere lyd og videosignaler mellem A og B skal jeg bruge gode råd
> om transportform.
> Afstanden mellem A og B er ca. 30 meter
Der er for langt til USB.

> langs panelerne og jeg har en
> ide om at det bedste ville være at convertere det hele til
> digital-signaler og sende det via et coaxialkabel og så convertere
> tilbaws igen i den anden ende.
Det kan man gøre, men så har du op til 4 gange digital/analog
konvertering.
(Mac AIFF - analog out - analog/ditial ledning - digital/analog
forstærker) Glemm det.

> Ledninger i den længde er vel grov vold
> på analogsignaler eller hvad ?
Ikke når du bruger balancerede ledninger og XLR stik, ligesom alle
musiker.

> Det nytter ikke noget at komme med en masse tekniske specifikationer som
> svar, da min bette hjerne slet ikke kan rumme det.
> Hvordan opnår jeg det mindste kvalitetstab?
Mit forslag:
Et formac studio som står A

Endvidere en 30 m lang firewireledning til B.
Firewire kan i modsætning til USB klare så lange distancer. Men 30m er
nu også overkanten. USB har heller ikke båndbrede nok til en

Sså behøver du ikke at bøvle med en client server løsning, undgår støj
fra en anden maskine og oven i købet sparer du strøm.
Læs mere om Formac Studio på
http://www.formac.co.uk/html/sets/av_set.htm

ps. Måske skulle du også investere i coachpotatos yndlingslejetøj:
http://www.keyspan.com/products/usb/remote/

hilsen
Sebastian
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark