/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skal agurkeplanter nippes?
Fra : binky
Vist : 5977 gange
25 point
Dato : 03-06-04 17:12

En af mine venner har for første gang agurkeplanter i sit drivhus. Han er i tvivl om, hvorvidt de skal nippes for vildskud som tomater, eller om der skal fjernes "sidegrene.
Er der nogen, der kan hjælpe med et svar.
mvh
binky

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 35 point
Dato : 03-06-04 18:22

Ja der skal fjernes nogle blade.

Men jeg vil gerne have agurker fra drivhuset så hurtigt som muligt. Derfor drømmer jeg ikke om at fjerne de allerførste, der kommer. Jeg plukker dem, når de er halvstore, og børnene spiser dem som slik. Når siderankerne derefter kommer, så skærer jeg dem af over 2. eller 3. blad. Og tager det i øvrigt ikke så tungt, om agurkeplanten på et tidspunkt kommer lidt ud af kontrol. Afgørende er det hele tiden at høste agurkerne, når de er blevet passende store. Alle kender situationen, at man på et tidspunkt ikke kan følge med, og når man så kommer ud og roder lidt i alle de grønne blade, så sidder der 4 eller 8 kæmpeagurker på planten. Dybt imponerende. Men også temmelig anstrengende for planten. Hvis det får lov til at ske, så reagerer den fornuftigvis ved at holde igen - den 'aborterer' simpelthen. En hel masse af de små nye agurker, der skal være store om 2-3 uger, visner og falder af

Ovenstående er fra denne side http://www.husetoghaven.dk/ klik på Ryges hjørne, højre spalte. Der står mere om agurkeplanter.

mvh ans

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-06-04 21:44

Hej Binky

NEJ. Der skal ikke fjernes noget som helst. OK, hvis du synes det er for mange blade, kan du roligt klippe dem af, men ikke noget med at "nippe" noget.

Du/din ven, vil - hvis sommeren bliver varm, og med GOD vanding, få mange agurker, så lad planten/planterne passe sig selv.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-06-04 09:03

Pas på med vanding af agurker, de må ikke få vand ved "rodstammen". Den rådner nemt. Sørg for at plukke agurkene før de er for store, hvis man ønsker mange. Selvfølelig kan du fjerne skud, som på tomater, der hvor planten ikke skal udvikle sig.

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 17-06-04 15:42

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : gitteshansen

Dato : 09-07-04 23:06

Hvad er så årsagen til gule blade