/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
dynamo
Fra : tronddk
Vist : 886 gange
20 point
Dato : 03-06-04 14:02

jeg har en dynamo /sådan en fra en cykkel (der er ikke nogle ledninger på så ville ha en tegning hvordan man gjore det) jeg bil bruge den dynamo til at lave strøm til en 40 wat pære ved hjælp af en vindmølle men mangler en tegning til og lave en kan nogle af jer skaffe sådan en ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-06-04 14:16

BIL= VEL

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 14:18

En cykeldynamo kan ikke levere strøm til en 40 watt pære.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 14:18

Højst tre watt drejer det sig om.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-06-04 14:45

så en mindre pære

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-06-04 14:46

eller har du en anden go idea hvordan man laver strøm ? som man selv kan lave uden det koster for møj ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-06-04 14:47

helst men en vindmølller

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 15:35

Ja find en vekselstrømsgenerator hos en autoophugger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 15:40

http://www.orgve.dk/dk/index-dk.htm
http://www.folkecenter.dk/da/
Her er lidt læsestof om vedvarende energi.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 15:55

Kobling af bilgenerator, ser du i en værkstedsbog.
Lån en på biblioteket.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-06-04 16:38

ej har fåget en anden ide så hvordan fik man den sat på den/de ledning (den dynamo jeg har)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 16:42

Det er kun to ledninger, stelforbindelse og forbindelsen
i generatorens bund. 3 Volt skulle der være.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-06-04 22:13

har du en tegning til en mølle lave med en vekselstrømsgenerator for det jeg ville prøve virket ikke den sente nemlig 15 v ud men så begønte den og ryge og gik i stykker men det så sku sjov ud

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-06-04 23:01

dynamon

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 23:06

dynamoen havde nok for høj fart.
men jeg vil se om der findes noget brugbart til dig

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 04-06-04 12:29

ok

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 04-06-04 12:31

det er nemlig en skole opg men hvor meget trorg du sådan en vekselstrømsgenerator koster ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-04 18:50

Prisen tør jeg ikke gætte på. Men hvis du fortæller en ophugger hvad det drejer sig om,
kan det være du får den billigere. Her er et link du kan studere så længe.
http://www.sek.dk/links/kommerci.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-04 19:07
Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 20 point
Dato : 04-06-04 19:34

Jeg vil anbefale et besøg på biblioteket, der findes en hel del bøger i emnet.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 04-06-04 23:47

hvis jeg går på biblo hva skal jeg så lede efter ?

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 05-06-04 00:05

har fåget lavet det med en dynamo (og et bil badarig ) fik forbundet dynamon til et badarig og så købte jeg et rør som jeg formet som 2 vinger og så har jeg sat det fast i et træ (går en ledning fra dynamon hen til vores udstue :D den virker kan lave nok strøm til og køre et fjernsyn i 5 timer om dagen hvis det har blæst meget på en da ca 5 -10 m/s begynder den og prodoser strøm testet den med en gammel bormaskine

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-04 08:33

Du er godt i gang ser jeg. Fint, bliv endelig ved med eksperimenter, det lærer man meget ved.
På biblioteket kan du se på elektronikbøger, bøger om vindmøller - vedvarende energi.
Også værkstedbøger kan bruges, strømskemaer især.
Og at bruge et batteri er smart.
God vind fremover.