/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Astronomi
Fra : Chrillemand
Vist : 546 gange
70 point
Dato : 03-06-04 11:17

Hvor mange gange større er solsystemet end jorden?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 11:31

Den her kan du regne lidt på.
Citat
Solsystemet er bare en liten del av universet. Hvor liten del det er, ser man dersom man samenligner avstandene i solsystemet med avstandene ellers i universet. For eksempel er avstanden frå jorda til den nærmeste stjerna i universet meir enn 4 lysår, mens avstanden fra sola til den ytterste planeten i solsystemet er ca. 11 lystimar. Et lysår er den avstanden lyset går på ett år, det vil si 9461 milliarder kilometer. Melkeveien, galaksa som solsystemet er en del av, har en diameter på ca. 100.000 lysår.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 11:35

Citat
Joden (Tellus),den eneste planeten i solsystemet som det finnes liv, det er på grunn av at det er vann, oksygen og karbondioksid der og passende temperatur. Jorda er den tredje planeten fra sola og den femte største av planetene. Har omtrendt kuleform, noe flattrykt ved polene. Jorden dreier seg om sin akse på 23 timar og 56 minuttar. Jorda går rundt Solen i en ellipsebane med mindre hastighet 29,8 km/s og bruker et siderisk år (365,2564 døgn) på et omløp. Middelavstanden frå Sola er 149,6 millionar km, den minste avstand (ca. 3. Januar) er 147,1 millionar km, den største (ca. 3. juli) 152,1 millionar km.

Jorden si overflate er anslått til ca. 510 millionar km2, derav ca. 148 millionar km2 (29%) land (innsjøer og elver medregnet) og 362 millionar km2 (71%) hav. Fordelinga av hav og land er svært ujevnt. På den sørlige halvkule er ca. 16% av arealet land, på den nordlige halvkule ca. 39%.

Jordoverflaten sin utforming forklares nå ut fra platetektonik-teorien. Jorden sin dannelse. Den mest brukte teori er at Jorden og solsystemets øvrige planeter oppstod for 4,5-5 milliardar år sidan ved kondensasjon fra en kosmisk gass og støvsky. De tror at jordkloten ikke har vært særlig varm ved dannelsen, men at den siden har gjennomgått en periode med intens oppvarming, nær smeltepunktet for jern (1536 grader celsius). De tyngre stoffene sank inn mot Jordas sentrum, og de lettare flytta seg mot overflaten og dannet jordskorpen. De eldste skorpebergartene er ca. 3,5 milliardar år gamle. Atmosfæren er i stor grad et produkt av en stadig "lekkasje" av gasser frå Jordas indre.

Jordens gjennomsnittlige avstand fra Solen er 150000000 km, Jordens diameter er 12742 km, 365 jorddagar og en måne.

Jeg har og skrevet litt om Månen vår også. Månen er den nærmaste naboen vår i solsystemet. Gjennomsnittsavstanden mellom Jorden og Månen er ca. 384000 km, tilstrekkelig liten til at mange av overflaterekkene kan ses fra Jorda. Månens diameter på 3476 km er rundt en fjerdedel av jordens, og den er den sjette største månen i solsystemet.

Lidt mere til regnestykket.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 12:16
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 12:17
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-04 12:20
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-06-04 12:42

Pluto der er den yderste planet i solsystemet ligger ca. 5.909.200.000 km. fra solen.
Jordens diameter er ca. 12.756 km.
Så regnestykket må ca blive 5.909.200.000 km. : 12756 km = 463.248.667 gange større.
Det er ca. tal da decimalerne er fjernet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-06-04 13:33

Chrillemand, hvis du har interesse for astronomi, kan jeg anbefale at læse denne side, der er nem at gå til http://home19.inet.tele.dk/p_k_s/universet.html og ligeledes er der et godt site her med de sidste nyheder indenfor astronomi www.astronomibladet.dk

Der findes utroligt mange gode danske hjemmesider om astronomi.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 03-06-04 15:55

Jeg takker meget for jeres svar. Har nemlig en Astronomi rapport jeg skal aflevere mandag. Den handler om Ormehuller, Sorte huller, og novaer(supernovaer)

Det var bare for sjov jeg tænkte det med solsystemets størrelse i forhold til jorden.

Men det kan være jeg skal opstille det på en anden måde:

Hvad stor er plutos bane i kvadrat- km, lysminutter, lystimer, lysår? For til det du skrev bentjuul var jo hvor mange gange større afstanden til pluto var i forhold til jorden.
Det er som en flade jeg mener!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-06-04 16:29
Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 70 point
Dato : 03-06-04 18:08

Hej Chrillemand

Med de links der er kommet indtil nu har du mulighed for at beregne solsystemets størrelse, det lød bare som om at det var afstanden i jordstørrelser i forhold til solen.

Du vil kunne læse i mit tidligere kink at Pluto er 248 år om et omløb af solen og bevæger sig med ca 4,8 km. i sek. Middelafstanden eller radius til solen er 5.909.200.000 km. så det er bare at finde din regnemaskine frem.

Her har du et par link til en artikel af Stephen Hawkins "Sorte hullers kvantemekanik"
http://users.cybercity.dk/~kam1966/sorthul.htm samt et link til andre gode artikler om kosmologi. http://users.cybercity.dk/~kam1966/#KOS

Desværre får vi ikke mails fra kandu så derfor først svar nu.

God fornøjelse

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : Chrillemand

Dato : 28-08-04 16:11

Havde ikke lige overskud til at regne, da jeg laver matematik aflevering.... og stil.
Fik 11 i rapporten så jeg er godt tilfreds.

Men tak til jer alle.

Bentjuul. Du skrev at du ikke modtog mails fra kandu.dk.... gør du stadig ikke det?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-08-04 00:25

Hej Chrillemand

Jo jeg får mails, men en gang imellem falder kandu.dk ud så vi ikke får mails derfra. Jeg håber du kan få lidt glæde af de links jeg har lagt til dig, de er gode hvis man har lidt interesse for astronomi.
Flot karrakter - god vind fortsat.

//bentjuul