/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
100 Mbit 3Com kører kun 10 Mbit...
Fra : ulleulle
Vist : 455 gange
100 point
Dato : 02-06-04 21:43

Her derude.

Jeg har et problem med et 3Com 905 TX netkort, jeg købte brugt nyligt. Problemet er, at når jeg booter computeren, så lyser routeren fint nok med 100 Mbit, men lige så snart den begynder at læse Windows 2000 ind, så skifter den til 10 Mbit... og Windows fortæller ligeledes, at kortet kun kører med 10 Mbit... Hvorfor det?????
Jeg har prøvet al verdens driver-versioner, jeg har flyttet kortet lidt rundt i en par PCI-porte, men lige lidt hjælper det. Jeg kører på et ASUS A7V-E bundkort, Radeon 9200 SE grafik, ASUS TV/Radio-kort, Creative Dxr2 dekoderkort, SCSI-interface, Creative SB Live Digital 5.1 og så havde jeg et Rockwell fax-modem, men det har jeg taget ud igen, idet det ikke fugerede ordentligt. Windows er fuldt opdateret med alt, man kan skrabe sammen på Microsofts homepage. Jeg har prøvet forskellige kabler, som fungerer fint med en anden PC... Ja, ok, jeg har ikke byttet kortet ud med et fra en anden maskine endnu... måske stædighed, idet jeg mener, at 3Com bare SKAL virke... Har nogle af jer gjort erfaringer med, at netkortet helst skal sidde i en bestemt PCI-slot?

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-06-04 21:54
Kommentar
Fra : jonfs

Dato : 02-06-04 22:10

Indrømmet det et skud i tågen, har du prøvet med netkort med et andet chipset ( intel ) eller andet ?
Jeg kunne forestille mig alt efter router type at den måske X-ning på ethernet interfacet.
prøv evt. med x-kabel for sjov.
Ellers sæt evt. interface i router til 100 M halv eller fuld duplex, win2000 ligeledes således det ikke er et spørgsmål
omkring auto negotiation problemer mellem de 2 produkter.
Det kan meget vel være enten et X-nings problem på router eller en opgradering af firmware, hvis det er en gammel version du køre samt at der er fix'et et eller andet omkring auto negotiation på routeren ( set før ).

mvh JFS

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 02-06-04 22:34

Hej igen.

Jeg har muligvis formuleret mig lidet præcist... Der ER hul igennem, MEN "hullet" er kun 10 Mbit på mit interne netværk, selvom netkortet skulle være 100 Mbit. Router og switch kører også 100 Mbit ligesom de andre maskiner....
Som sagt, så indikerer routeren også, at omtalte netkort kører 100 Mbit indtil Windows starter op... Så til Molokyle, så er der altså hul igennem...
Til Jonfs, så må jeg hellere lige prøve at bytte rundt på netkortene i et par maskiner...
Tak så vidt.

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : jonfs

Dato : 02-06-04 23:06

prøv stadigt for afklaringens skyld at force 100 istedet for auto-sensing på interface'et og evt. switch

mvh jfs

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-04 23:07

Før der loades et OS (Operativ System), så vil netkortets default hardware indstillinger finde en hastigheds indstilling.
Når et OS loades, så vil driver indstillinger i det OS overskrive/overstyre netkortets hardware indstillinger.

Så som jonfs er inde på, så lyder det godt nok som om det godt kan have noget med auto-negotiate indstillinger at gøre. Dvs. indstillinger inde i OS'et

fx. at din netkort driver i Win2K er sat til at den skal køre på 10Mbps når windows er aktiveret.
Prøv at kontrollere "Value" på "Connection-type" i indstillinger på dit netkort.
Indstilinger->Netværk->Lokalnet->egenskaber->konfigurer netkort->....

Selv om du opdaterer eller afinstallerer hardware driver, så kan sådan en indstilling godt overleve i registreringsdatabasen.
Når jeg virkeligt vil nulstille en hardware indstilling, så plejer jeg at afinstallere hardware driveren, samt køre en RegCleaner, før jeg re-installerer en hardware driver til den hardware igen.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : ulleulle

Dato : 02-06-04 23:39

Tak for svaret Per.Frederiksen. Det var bare lige til at gå til! Inde på fanen "Avanceret" skulle jeg ud for "Medietype" vælge "100 Mbps Fuld Duplex" i stedet for "Automatisk valg " eller "Hardwarestandard"... Jeg har glemt, hvad der stod, men nu funker det! Jeg testede lige med et større fil i mit netværk, og den fræser af sted for fulde 100 Mbps! Men sjovt nok har jeg et 3Com magen til i en anden Windows 2000 maskine, og den kører alle 100 Mbps med "Hardwarestandard"... Men hvem har også sagt, at en computer skal være logisk? Tænk at noget, der i princippet ikke kan arbejde med andet end 0 og 1, kan give så mange problemer????... Tak igen! M.v.h. Ulle

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-06-04 12:23

Selv Tak.
Ja, 0 og 1. Problemet opstår når der er 010001010111111000010111111000001011011100000 og det så er et krav at de er i den rette rækkefølge.

For det er jo tydeligt for enhver, at der i stedet skal stå 010001010111111000010111111000000111011100000 !!!

mvh. Per