/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Antivirusprogram på USB-key???
Fra : jpet
Vist : 1006 gange
40 point
Dato : 02-06-04 00:33

Kan man lægge et antivirusprogram på en USB-key, og på den måde nemt "tjekke" en fremmed computer?

Hvis ja, hvilket program og hvordan?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-06-04 00:48

Nej ikke hvad jeg ved a, når vi snakker antivirusprogram, men nogle spyware kan.
Grunden til det ikke kan lade sig gøre er, at når man installerer et antivirusprogram, så vil der lægge sig nogle henvisninger bl.a. i windows regestreringsdatabase (For at kontrollere at programmet kører rigtigt og at du har registreret det) Og en sådan database findes jo ikke på en USB-key, da den ikke indeholder Windows.
Men du kan tage en installationsfil med på USB-keyen og installere på den fremmede komputer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 02-06-04 00:49

Umiddelbart nej antivirus er nødt til at være installeret så det kører "nede" i systemmet
Men du kan have removal-tools på din USB-Key som kan findes her

En anden ting som man kan gøre, eller evt. kombinere med tools er online scan, så ved man også hvilken tool man skal bruge

Tools finder du her: http://securityresponse.symantec.com/avcenter/tools.list.html
Online scan her: http://security.symantec.com/default.asp?productid=symhome&langid=ie&venid=sym

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-06-04 02:48

Hvis dit motherboard understøtter usb boot up, så burde det vel kunne lade sig gøre?
http://www.xpcgear.com/msys128usb.html
Så kunne man evt. boote op med f.eks F-Prot for dos med de begrænsninger det nu har (kun 8 tegns filunderstøttelse)
http://www.f-prot.com/support/dos/dos_index.html

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-06-04 20:29

Men du burde køre en virusscan på USB-keyen.

Og som pallebhansen skriver er der jo ikke noget operativsystem på keyen derfor kan du ikke installere antivirusprogram.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-06-04 20:41

Hvis usb keyen kan boote op så virker det vel som samme måde som en diskette! Man kan jo godt køre en extern virusscanning!

Kommentar
Fra : jpet

Dato : 02-06-04 22:39

Som tedd skriver: Man kan jo køre en virusscan fra en (2) disketter. Så burde det vel også være muligt fra en USB-key. Men hvilket program?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-06-04 23:57

Man kan køre en simpel virusscan fra 2 disketter der er lavet af en bestemt computer, som allerede har indstalleret et antivirusprogram, feks. F-Prot. Men det er der jo ikke tale om her. Her er jo tale om en "fremmed" computer.
En af de nemmeste metoder til fjernelse af virus på en fremmed comp. som ikke vil opstarte, er at sætte den fremmede comp. harddisk ind i sin egen comp., og tjekke den derfra.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-06-04 00:02

Kunne man ikke forestille sig, at man kunne installere en skrabet udgave af en windows på key-en, så kunne man vel godt bruge den som harddisk??

Spørgsmålet er bare HVOR lidt man kan nøjes med at installere.
Og hvordan man gør det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-06-04 00:27

Nej man kan ikke rigtig forestille sig det, for så skulle man nemmere kunne forestille sig Windows lagt på en extern USB-harddisk, med antivirusprogram og hele pivtøjet. Men den går ikke Grønberg, fordi USB-harddisken (Eller USB-keyen) ville ikke kunne kende al den anderledes hardware.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-06-04 00:37

Nu står der forøvrigt ikke noget om hvilket styresystem man godt vil checke! Men uanset det så burde det jeg skrev 02-06-04 02:48 jo nok kunne lade sig gøre! Man installerer jo heller ikke housecall og panda, når man kører en online virusscanning!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-06-04 01:03

tedd, når du foretager en onlinescanning, så dawnloades der faktisk filer på ens harddisk. Hvad det er for filer ved jeg dog ikke.

Burde det ikke være ligegyldigt om key-en kender hardwaren på den pc den skal undersøge filerne på,? det vigtigste er at man kan starte computeren op med key-en, om det så blot er i dos, som tedd var inde på med disketter, blot med forskellen at der ligger et operativsystem på key-en.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-06-04 01:09

Det er faktisk virusdefinitioner der downloades ellebye! selve programmet kører externt.

Fdisk til dos kan som jeg har beskrevet i et tidligere link, sagtens scanne en winxp computer for virus, dog med visse begrænsninger! Dr.dos kan såvidt jeg ved osse se ntfs partitioner, så jo det burde kunne lade sig gøre, hvis man kan boote fra usb-key'en!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-06-04 08:55

Har næsten ligget vågen hele natten og tænkt over, at computerens eget styresystem er jo nød til at "køre op" for at initiere selve usb-porten, derfor kan det ikke lade sig gøre at starte op med en usb-key.

Drevbetegnelsen kender man heller ikke rigtigt, men må formode, at det lægger sig som et bogstav efter de andre "faste", men helt sikkert han man ikke være.

Så jeg er tilbøjelig til at give palle ret i, at der skal andre harddiske til, for at boote.

Accepteret svar
Fra : alstroem

Modtaget 40 point
Dato : 03-06-04 13:43

Du kan godt have et scanningssoftware liggende på en USB-key. Trend Micro har gjort det muligt at downloade både scan-engine samt pattern-fil direkte, så du kan have det med rundt. Du skal dog huske at checke for opdaterede pattern-filer med jævne mellemrum.

1. Først skal du downloade den sidste nye pattern-fil, som du unzipper og lægger på Key'en:
http://dk.trendmicro-europe.com/enterprise/support/pattern.php

2. Herefter downloader du selve scan-enginen fra deres side:
http://dk.trendmicro-europe.com/file_downloads/common/tsc/sysclean.com

3. Kopier filerne ind på C-drevet i en folder (programmet laver nemlig en log, så den skal have skrive-adgang til systemet)

4. Kør sysclean.com og afvent at den scanner PC'en igennem.

Kommentar
Fra : jpet

Dato : 03-06-04 14:09

ellebye: Nyere motherboards kan GODT boote fra USB - altså uden styresytem på en HD.

M.h.t. onlinescanning. Det nemmeste er vist at scanne online. Eneste minus: Har man virus på sin computer bør man hive den af netværket hurtigst muligt - Af hensyn til én selv, og af hensyn til "smittefaren".

Umiddelbart lyder det som om, at alstroem kommer tættest på et svar til spørgsmålet, omend jeg ikke har fået afprøvet løsningen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-06-04 20:01

Pokkers, vi får ikke mail i dag, så det er lidt svært at følge med i et spørgsmål.

jpet
Hvor nye skal de motherboard så være, det kunne da være sjovt at prøve på ens egen, hvis den ellers kan.Skal lige side at det er et IC7-MAX3 jeg har.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-06-04 21:25

alstroem: "3. Kopier filerne ind på C-drevet i en folder"
Jamen så er vi jo lige vidt, så kunne jpet jo lige så godt gå rundt med et antivirusprogram på USB.keyen og indstallere det på den fremmede komputer.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:13

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 08:57

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jpet

Dato : 22-02-05 10:56

Tak for svaret alstroem.