/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Allergieksem og hængende patter
Fra : colette
Vist : 1266 gange
200 point
Dato : 31-05-04 15:59

Hej
Jeg har en hund som har madallergi. Jeg ved jeg kan fodre hende med lam og ris blanding, men nu har hun spist noget hun ikke kunne tåle. Så nu har hun små sår på kroppen, og hun mister pelsen disse steder. Er der noget man kan gøre for at få det til at hele lidt hurtigere. For jeg ved det er allergien, så jeg skal bare sørge for at hun ikke får andet end sin mad, men hvis der var en lidt hurtigere måde for det at hele ville det være rart at vide. Jeg har desuden et andet spørgsmål, da min tæve på 1½ år har meget hængende patter. Hun var i løbetid her i januar, og jeg tror ikke at det kan være en form for falsk gravidetet, da hendes mave ikke er vokset. Men det hele hænger bare meget, og hendes vorter er store. Sommetider når hun er våd og løber kan man faktisk hører dem "klaske" ind mod hinanden. Er dette normalt for en tæve i denne alder?

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 200 point
Dato : 31-05-04 17:45

Tag hende en tur med til stranden, det vil huden have godt af. Men vær sikker på hun bliver helt tør bagefter. Tør evt. med hårtørrer.

Løsningen til hende er 3 ugers kur på, som du skriver lam/kalkun/fisk og ris, samt en vitaminpille.

For hver godbid du giver hende kan du lægge en uge oven i.

Herefter finder du så ren en fuldfoder på lam og ris, som muligt. Slår hun ud igen må du starte forfra. Hvis sårene er betændte skal du også give hende en penicilinbehandling.

Følg tingene slavisk, så er det muligt at komme ud af.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 31-05-04 17:52

Ang. falsk graviditet og stort maveskind er det svært at forholde sig til når man ikke kender racen.

Er hun overvægtig, eller har resten af kroppen også for stort skind?

Kommentar
Fra : colette

Dato : 31-05-04 17:56

Hun er ikke overvægtig, hun er som hun skal være. Men det er kun maven og patterne der er hængende.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 31-05-04 17:58

Hos en ung tæve kan der være lidt kuk i hormonerne, så skal du lige en smut omkring dyrlægen, som kan give dig noget mod dette.

Det plejer ikke at gentage sig.

Godkendelse af svar
Fra : colette

Dato : 31-05-04 18:41

Tak for svaret qfha.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-04 17:21

Hej, colette. Jeg har for nylig set en ung dalmatiner med samme problem, -altså hængepatter.. Og det gik over af sig selv.. Det var nok noget hormonelt. Jeg tror, det var hendes 2. løbetid.

Dit første spørgsmål med allergien, det er lidt værre... Véd du, hvad det er, hun har spist?? For ellers kan du jo ikke undgå, at hun spiser det igen.

Men ellers synes jeg bestemt, at det er en god ide for begge hendes problemer at hun kommer ud og svømme. Allerhelst ved stranden, men en hundesvømmehal kan også være god, hvis du er så heldig at bo i nærheden af sådan en. ---Hvis hun altså er en vandhund..

Kommentar
Fra : colette

Dato : 01-06-04 17:29

Vi har allerede været ude med hende i dag, hun elsker simpelthen vandet. Men hun har haft disse besynderlige "hængepatter" i et stykke tid, godt og vel 3-4 måneder, og hun havde sin løbetid i januar, og det var også hendes anden, det kan godt være at det hænger samme. Jeg ved bare at jeg skal holde mig til lam og ris blanding angående allergien. For hun startede med at få store væskende sår da jeg skiftede over til pedigree. Dyrlægen foreslog at jeg skulle bruge ris og lam og det har fungeret fint. Men jeg er ikke sikker på hvad det er hun har spist. Det kan have været kattens mad.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-04 17:49

Hvis det er en engangsforestilling kan du måske snakke med dyrlægen om at give hende noget medrol eller lignende. Det er noget binyrebarkhormon, og som sådan har det altså nogle ubehagelige bivirkninger hvis man bruger det gennem længere tid. --Men du slipper nok ikke udenom dyrlægen, hvis da ikke sårene er blevet bedre af svømmeturen... Desinficerende ting er næppe bedre end et rigtigt havbad...

Hængepatterne kan sikkert "strammes op" hvis du får hende til at svømme rigtig meget. Altså ikke bare løbe i vandkanten og pjaske, men rigtig ud og svømme efter en pind eller en bold, -gang på gang på gang på gang... Hver dag, helst...