/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar som larmer meget.
Fra : sirpoul
Vist : 403 gange
200 point
Dato : 31-05-04 13:31

Hej. Jeg har en ca ½ år gammel bærbar (Mitac), den larmer utroligt meget. Blæseren kører næsten konstant også selvom jeg bare har computeren stående tændt uden at bruge den (har XP).

Prossesoren er en 'Intel Celeron 2400Mhz FSB400 128k Box'

Har henvendt mig i foretningen hvor den er købt, men fik bare det noget utilfredsstilende svar at det var meget naturligt når det var en 2400Mhz, og at de i øvrigt mente at det var en super prossorer.

Ville hører om:
1) Andre har ligende problem?
2) Nogen som ved om den nævnte prossesor er en mobil prossesor eller bare en standard prossesor
3) ville det hjælpe at få skifte prossoren til en bedre eller mindre eller er der andre løsningsmuligheder..

På forhånd tak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-05-04 15:29

Jeg har en bærbar Vega med Intel Celeron 2400Mhz den bliver meget varm synes jeg, og bleseren kører næsten konstant.Cpu temperaturen er 53 grader, og det synes jeg er højt. Den larmer ikke så meget da blæseren er meget lydløs synes jeg,
alimak

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 31-05-04 16:22

har du prøvet at blæse køleren fri for støv og nullermænd det virker lidt på min amitech bærbar men den larmer meget alligevel men køre ikke nær så meget

mvh Granslam

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 31-05-04 18:46

Hejsa

Et lille trick, som kan bruges både af dig og mange andre. I skal have afkølet den bærbare fra bunden, da den ikke kan komme af med varmen fra bunden, hvor samtlige bærbare afleder varmen fra, lige bortset fra nogle IBM´ere der afleder via tastatureret.

Læg en liste bagers ved den bærbare eller lim et par gummedupper på, der løfter bagkanten ½ - 1 cm så vil temperaturen falde meget.

Har selv en bærbar der kører 24x7 på denne måde ude problemer, har nu kørt i over 7 måneder.

mvh
Henning

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 31-05-04 20:42

En Celeron er ikke lavet til bærbar PC, men det er alligevel den bedste af de processorer, der er udviklet til stationær fordi den udvikler mindre varme. Intel laver en Centrino til brug for bærbare, men så stiger prisen også væsentligt samtidig med at hastigheden i mhz. er lavere.
Det er synd at sætte de store processorer i en bærbar fordi den store varmeudvikling nedsætter ydelsen så du reelt ikke får fuldt udbytte..
Du kan jo prøve, at følge ovenstående råd, men ellers vil jeg anbefale, at du reducerer de programmer og funktioner, der startes op med Windows.
Du kunne jo prøve at vælge Start - Kør - Skriv msconfig - Enter - vælg fanebladet start og så kan du prøve, at deaktivere de forskellige funktioner. Hvis dit antivirusprogram har funktioner med der skal du nok undlade at deaktivere dem, men ellers er det bare at prøve. Husk genstart efter ændringen.
Lad være med at skifte processoren.
VH
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : sirpoul

Dato : 31-05-04 21:41

Tak for svaret BjarneD.