/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
separeret og flytter sammen igen
Fra : bigdane_dk
Vist : 1274 gange
100 point
Dato : 30-05-04 10:48

Hej,

Et lille hurtigt spørgsmål.

Hvis man er separeret, og så flytter sammen igen, i dette tilfælde af årsager der er sagen uvedkommende... man er IKKE kærester.. simpelt: så giver den ene husly til den anden indtil den anden har fundet noget nyt at bo i..

ophæves separationen så automatisk? så man skal have en ny separationsbevilling og alt det der?

Mvh
Bent

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-04 10:51

Ja det skal I. Separationen bliver opævet i det øjeblik I flytter sammen.

mvh ans

Kommentar
Fra : calista

Dato : 30-05-04 10:53

Så vidt jeg erindrer, ( det er længe siden jeg blev sep. og skilt) så ophører seperationen, når/ hvis man deler adresse med sin kone/ mand under separationen.

Prøv at søg på separation på nettet, fex under dit lokale statsamt. Evt kig på jeres separationsbevilling, der burde stå vilkårene for separation.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 30-05-04 10:55

wow.. der kan man bare se...
Nu er det ikke mig.. men en potentiel ny kæreste... så det er jo ikke liiiiige at jeg kan se på separationsbevillingen.. jeg er selv skilt... såehhh.. *SS*

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-04 10:59

Separation

En ægtefælle, som ikke mener at kunne fortsætte samlivet, har ret til separation.

Ved separation bortfalder de fleste af ægteskabets retsvirkninger. Det gælder formuefællesskabet, den gensidige arveret og den gensidige troskabspligt, men ægtefællerne er stadig gift med hinanden.

Separationen bortfalder, hvis ægtefællerne genoptager samlivet eller fortsætter samlivet. I så fald genopstår alle ægteskabets retsvirkninger, f.eks. formuefællesskabet, arveretten og den gensidige troskabspligt. Spørgsmålet om, hvorvidt en separation er bortfaldet, kan forelægges for statsamtet, og man kan klage over statsamtets afgørelse til Civilretsdirektoratet.

Fra denne side

http://www.civildir.dk/regler/separation.htm

Det vil nok være svært at overbevise Statsamtet om at samlivet ikke er genoptaget når de separerede bor sammen, men afgørelsen kan ankes til Statsamtet.

mvh ans

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 30-05-04 11:23

takker for alle svarene...

Lader spørgsmålet være åbent lidt endnu.. men har allerede fået svar..

Mange tak for hjælpen

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-04 13:12

Da min mand og jeg lige var blevet separerede, og han havde problemer med at aflevere nogle penge til mig, som han skyldte mig, -så truede jeg med at flytte hjem igen..... Og SÅ kan det nok være, at han betalte i en fart!!

Godkendelse af svar
Fra : bigdane_dk

Dato : 01-06-04 09:26

Tak for svaret ans.

Det kom jo temmelig hurtigt

God sommer til jer alle derude i det ganske danske land..