/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasinstallation
Fra : alimak
Vist : 4927 gange
50 point
Dato : 28-05-04 21:33

Jeg har lagt gas ind i min leilighed.Jeg har sænket loftet på køkkenet der gas røret kommer ned. Jeg hadde eftersyn af københavns energi, og de sa at jeg måtte lave huld i loftet. Jeg ved ikke hvorfor, om det er for inspektion eller om det er for om det skulle blive utæt i samlingen over loftet, så kan gassen komme ud i køkkenet? Det jeg også vil vide er hvor stort skal hullet være? Hvis det er for stort så går vel al varme op i loftet.Kan det tettes med et låg eller kan det være net over hullet?Jeg var ikke hjæmme da synsmanden var her, så jeg kunne ikke spørge selv.
alimak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-05-04 21:42

Jeg går ud fra at det er et ventileringshul der menes da en gasbrænder jo bruger en hel del af den ilt der er i lokalet til forbrænding i fyret/gasinstallationen
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-05-04 22:23

Det lyder mystisk sune.Som jeg forstår det bor alimak i etagelejlighed.
Alimak,du skal tale med københavns energi,og få dem til at forklare dig hvad de mener,hvis det er til ventilation,kan hullet jo ikke ende hos overboen,og hvis det er noget med at man skal kunne se rørene,må der være kommet regler jeg ikke kender.Skriv her alimak,hvad de siger til dig.
Hilsen Keldd.
Sune,græsslåmaskinen kører.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-05-04 22:31

Ok Keldd gjorde du som jeg beskrev???

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-05-04 22:36

Det jeg har fået lagt ind er en gas måler og fra den går det et rør til gaskomfyret Røret hvor de har taget gas fra ligger over mit loft.Jeg har senket loftet, sådet er 2 loft mellom mig og overboen.Der i mellem ligger rør samlingen som Københavns el og gas synsmand vil kunne se.
alimak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-05-04 22:43

Jeg går ud fra at det er en gasvandvarmer du har fået indstalleret.
Den skal bruge ventilation alt efter størrelsen.
Men jeg ville også henvende mig til Københavns Energi og få en forklaring.
Det er jo svært at råde ud fra et "vist nok".
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-05-04 22:47

Ok så må du o lave en inspektionslem som kan åbnes så man kan komme til at se til rørsamlingen det er jo bare at lave en træramme som rager halvt ud over (gipsen eller hvad loftet er lavet af )på indersiden så det der er skåret af kan skrues fast i trærammen feks.
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 28-05-04 23:07

Hej alimak.
Dine rådgivere, både Sune, Keldd og Emesen er inde på noget rigtigt, når de råder dig til igen at tage kontakt til Københavns Energi, for at få rigtig besked på hvad det er de vil. Da det er en etageejendom kan der ikke være tale om ventilation eller lufttilførsel, dette måtte i givet fald ske gennem ydervæg.
Jeg tror faktisk kun der kan være tale om at de ønsker at syne det udførte arbejde med tilslutningen af gasleveringen før din måler, og i så fald er det kun een gang at manden skal se disse samlinger og godkende disse. Derefter kan du igen lukke dit hul i loftet. Som jeg forstår det sidder måleren vel under dit sænkede loft og Københavns Energi har ikke mere at gøre oppe imellem dine lofter, når arbejdet er synet og godkendt. mvh Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-05-04 23:12

Hvis gas manden vil se samlingen som du siger,så gør som sune skriver,men hvis du ikke har forstået ham rigtig,
så tal med ham igen,lad være at rode med noget hvis du ikke har forstået ham rigtig.
Ja jeg gjorde som du skrev sune,godt nok.
Hilsen Keldd.
Han skriver komfur emesen.Har fået nyt bundkort i maskineriet,ingen succes,så om igen.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 28-05-04 23:23

Gassamlinger må aldrig være skjult ....

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 28-05-04 23:30

Kan desværre ikke udtale mig om noget man ikke har set

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 28-05-04 23:32

Tak for svaret bennymanden.Du forstår hva jeg skriver. :) Tak til jer andre. Jeg kontakter Synsmanden Tirsdag.For sikkerheds skyld
Alimak

Kommentar
Fra : theking

Dato : 28-05-04 23:58

Som med alle rør samlinger, må der ikke skjules samlinger i vægge lofter m.v. især gas. Grunden til at Kbh. E forlanger ventileret i loftet er at i tilfælde af gas udslip fra installationen har man stadig mulighed for at konstatere dette ( det er derfor at der tilsættes der sporings stof i gassen, for at man kan lugte og spore det) dettte er jo ikke muligt når samlinger skjules. Alternativt kan man føre installationen ubrudt uden samlinger hvor det skjules.
Du må gerne montere net, riste m.v bare der er ventileret mellem de 2 lofter.

Med venlig hilsen.
The King.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 28-05-04 23:58

der må ikke være skjulte samlinger på et gasrør, derfor står der noget om det i gasreglementet, for øvrigt må der ikke være nedhængte lofter i København hvis der ikke er søgt om det hos kommunen, det skal være en brandsikker konstruktion se i Bygningsreglement 1995 med tillæg.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 29-05-04 00:20

der m[ stadig ikke v;re skjulte samlinger

og der st[r normalt altid p[ fejlseddeln hvad der er galt

men OK et halvt svar er ogs[ et svar

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-05-04 00:21

Hmm,som tobisch skriver er nedhængte lofter ikke sagen i Københavns kommune,men kom til en
forståelse med Københavns Energi,så går det nok.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 29-05-04 00:29

der står altid på fejlsedlerne hvad der er galt ???

Kommentar
Fra : theking

Dato : 29-05-04 00:31

ja, det går nok så længe at han sørger for at udbedre fejlen på installationen, som Kbh. E forlanger,ellers vil installationen i værste tilfælde blive afproppet.

Hilsen The King.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-05-04 00:46

Det står kun at det mangler hul i loftet på syns raporten jeg fik. Jeg troede først at jeg måtte lave en inspektionsluge på ca 30 X30 cm.Men efter disse svar jeg har fået så er jeg glad jeg trænger kun og lave et hul på måske 5-10 cm.
alimak

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 29-05-04 06:48

Hej!
Hvor er installationsfirmaet i denne sag? Der må vel have været en autoriseret gas installatør med i opgaven og han bør kende reglerne. Hvis det var mig ville jeg være knotten over alt det besvær i stedet for at installatøren på forhånd fortæller hvordan det skal laves.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 29-05-04 15:06

Hej igen alimak.
Jeg er ked af at jeg hoppede af så tidligt i aftes - jeg har sandelig fået læst teksten af alle disse kloge mennesker.
Iøvrigt tak til dig alimak for din accept af at "vi talte samme sprog" måske ikke så meget for din accept af mit indlæg som svar.
Jeg vil her sige, at penelope har fuldstændig ret, installationen må være udført af en autoriseret installatør, som så selvfølgelig kender reglerne, også selvom der evt. skulle være særlige regler ved Københavns Energi, som der sikkert er.
Hertil må jeg korrigere "gasmanden" - det er faktisk lovligt at føre skjulte gasrør også med samlinger, dette kræver dog at de føres i et ubrudt beskyttelsesrør, således at lugten af sporstoffet som "theking" henviser til enten føres ud rummet hvor forbruget finder sted eller ud i det fri.
Dette kunne i dit tilfælde sagtens være gjort ovenover det nedsænkede loft.
Jeg må her også hellere oplyse, at jeg faktisk selv er i besiddelse af et såkaldt A-certifikat som er et bevis på at man må arbejde med gasinstallationer, dette har jeg erhvervet i 1995 i forbindelse med prøven til "Gas,- vand,- og sanitetsmester"
Her til sidst vil jeg lægge et link fra Københavns Energi ang. sikkerhed.
http://www.ke.dk/portal/page?_pageid=53,78362&_dad=portal&_schema=PORTAL
Til "gasmanden" kan jeg oplyse, at jeg sidste år var med til at lægge adskillige meter gasrør i "hulmur" (selvfølgelig i beskyttelsesrør)
Til alimak: i det viste link fremgår også at Kbh.E. sikkert gerne ville kunne efterse installationerne, måske med 1 ell. 2 års mellemrum, så måske slipper du ikke for at lave en lem på ca. 30 x 30 cm.
Jeg er ked af, at jeg fik pointene på et så spinkelt grundlag, jeg tror gasmanden gerne ville have haft dem
Kan i allesammen have en god pinse......... mvh Bennymanden.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-05-04 15:37

Jeg har haft så mange problemer med denne instalatør,se: http://www.kandu.dk/dk/spg/19518
Men jeg snakker med Kbh el og Gas på Tirsdag.
Tak bennymanden
alimak