/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Roser - "sygdomme"
Fra : MSS
Vist : 3226 gange
50 point
Dato : 28-05-04 09:50

Hej

Jeg søger gode råd vedr. de sorte pletter, der danner sig på rosernes blade ??
(Tror det hedder strålesyge....)

Samt noget, der er effektivt mod lus på roser ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 28-05-04 10:36

Stråleplet økologisk: http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/75.html
Lus m.m. økologisk: http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/45.html
Mod lus har jeg med held brugt en svag opløsning vand brun sæbe (1:25) med en slat sprit i og sprøjtet roserne med en havesprøjte.
Under alle omstændigheder er det bedre at forebygge end helbrede, men det er nu nemmere sagt end gjort.
Held og lykke
anyway

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 28-05-04 16:36

Sprøjt!
Jeg har også en økologisk tankegang og prøvede først at spule roserne med vand: "Ih, brusebad"
Så sæbe i: "Brusebad med sæbe, hvor dejligt".
Så må jeg indrømme at f.... tog ved mig, og jeg sprøjtede med gift.
Det hjalp endeligt.

Gå hen på nærmeste planteskole, bring et blad med og sprøjt: Det hjælper.
Frieda
Der hader lus/sorte pletter på mine roser og snegle

Kommentar
Fra : havdrup

Dato : 05-06-04 10:27

Jeg har med succes fjernet mine lus på roser ved at bruge kaffegrums. Du skal blot hælde kaffegrumset rundt om rosen ved jorden og du bliver fri for lus.

Mvh
Havdrup

Kommentar
Fra : johannah

Dato : 01-07-04 21:36

Kan rosen reddes, når grenene er helt udtørrede, men rødderne ser ud til at være fine? jeg købte en Ingrid Bergman her i foråret og havde glædet mig sådan til at se de flotte røde roser! Men den er helt død over jorden af strålesyge.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-07-04 23:50

johannah -> Er der ikke det mindste liv i grenene? Prøv at kradse lidt i "barken" og se om der er lidt lysegrønt med lidt saftigt ved. Hvis der er, skal du klippe grenen(e) af her til. Er der ingen livstegn overhovedet over roden ---- tjah så er chancerne for Ingrid Bergmans overlevelse ikke store. Du må klippe grenene af til få cm over podestedet og sørge for at rosen ikke mangler vand eller gødning. Andet kan du ikke gøre, end at håbe så.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-07-04 23:57

johannah -> Nu bliver jeg jo lidt nysgerrig, da du har oprettet dig i dag og lige som "kører videre" på spm. af MSS. Er I een og samme person?

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 02-07-04 08:41

Hej Anyway

Nej, det er vi ikke - jeg har da forøvrigt også glemt at lukke spørgsmålet.

Jeg har, som Frieda, også købt gift nu - så jeg ser frem til smukke roser. Læste forresten den anden dag, at hvis roserne ikke får nok vand,så er det nok til at starte angreb af stråleplet.

God weekend
MSS

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 02-07-04 08:42

Tak for svaret frieda.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-07-04 09:34

MSS -> det er bare i orden. Held og lykke med "giften"

mvh
anyway