/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Den har født
Fra : Mille35
Vist : 939 gange
100 point
Dato : 28-05-04 08:01

Vores kat valgte at føde i naturen (vi ved ikke hvor) den kommer hjem og spiser og er meget sød og kælen,men kommer den nogensinde hjem de de unger ? det er 14 dage siden den fødte

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 28-05-04 08:07

Den kommer muligvis IKKE hjem med dem...og hvis den gør så er de nok rimlige store og de er så vilde så de nok ikke er til at snakke med...men i kan da prøve at følge efter den og se hvor det er....

>>Rexon<<

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-05-04 08:07

Måske, måske ikke

Det finder du jo ud af

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 28-05-04 08:14

mødrene kommer gerne hjem med dem, og bærer dem ind, så de kan få noget at drikke og spise sammen med deres mødre- det gjorde mine. De fik dem henne hos naboens i laden. og bar dem så hen til os. da vi skulle finde ud af hvor de forsvandt hen. stod vi en bestemt retning med en kikkert så kunne vi . finde ud af det. Tillykke med killingerne

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 28-05-04 08:16

glemte at skrive at også til Better_Perfomance- at når de selv kommer med killingerne kan man tage dem op og kæle med dem. Og det finder missemødrene sig gerne i. så held og lykke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-04 08:22

Mille35

Min kat fødte også i naturen, men hun ville meget gerne vise, hvor killingerne var. Du har tidligere skrevet at det er en indekat, så er den jo også tam. Kunne du ikke prøve at gå med den ud. Der er sandsynlighed for at katten vil gå til sine killinger. Killingerne er ikke for store og vilde endnu, men du skal prøve at finde dem, så du kan få dem i hånden og kæle med dem. Hvis de bliver for store, er det ikke sikkert, at de vil komme til dig.
Hvis din kat ikke vil vise dig vej, så kald på den, når den er ude, læg mærke til hvor den kommer fra og prøv om du på denne måde kan finde dem.
Der er ikke noget så dejligt som kattekillinger samt se "missemor" opdrage sine killinger.

Held og lykke

mvh ans

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 28-05-04 09:17

Jeg må ud og prøve igen..

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 28-05-04 09:18

ps .den vil ikke vise mig vej

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 28-05-04 09:18

Hejsa

Du skal tage den lidt med ro. Først når moderen føler at der er tryghed omkring tilholdsstedet vil hun tage killingerne med hjem. Hvis du forsigtigt vil følge hende når hun går, skal du gøre det på afstand, og så må i endelige ikke være flere der "jagter" hende.

Det kan godt være at du først 5 - 6 gang når at se hvor hun går hen, fordi du skal holde dig i ro. Når du efterhånden kommer tættere og tættere på vil du finde stedet. Om ca 2 uger vil du også kunne begynde at høre lyde derfra.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-04 09:34

Kan du ikke fra et vindue se i hvilken retning den går.
Har I udhus, garage eller lignende hvor den evt. kan have gemt sine killinger. De kan evt. ligge i en kasse.

mvh ans

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-05-04 11:34

Tillykke Mille
Vi havde engang en vild baggårdskat, eller rettere naboen havde, idet han fodrede hende et par gange ude i gården, hver dag. Hun fødte killinger oppe på loftet (over 5.sal) og bar dem ind i min lejlighed i stuen. Hendes andet kuld fødte hun en meter fra mit hovedgærde, så jeg vågnede til søde pivelyde og gik straks ud og lavede en forfriskning, æggeblomme rørt med lun fløde til missemor. De har cirka været 4-6 uger da hun tog det første kuld ned fra loftet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-04 13:43

Jeg tror også, hun kommer hjem med killingerne af sig selv når de bliver lidt ældre. I øjeblikket er de jo brystbørn og så har de vel ikke brug for andet end deres mor. Når de får øjne og skal have andet mad, så vil hun nok komme hjem med dem, hvis hun anser hjemmet for at være trygt. Er hjemmet trygt? Er der andre dyr, eller børn? Er der meget uro?

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 29-05-04 08:31

Jeg syndes hjemmet er ,eget trygt,jo der er børn (store) børn som katten elsker.Men vi må bare vente og se tiden and.
Med hensyn til anden mad ,hvad skal jeg da købe ? det er jo godt at være foberet hvis hun nu kommer hjem ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-04 12:48

Hej, Mille.

Kik lige på det her link: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1013/sprog=1/grp=2/menu=5/

Der står lidt om den spæde killings behov.

Mon ikke hun dukker op i løbet af en uges tid, når killingerne skal til at have tilskudsfoder?

Jeg venter spændt..

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 12-07-04 21:15

Hej.. der var to killinger i dag de fulgte efter der mor,som var hjemme og spise de sidder og venter uden for når vi prøver at gå hen til dem styrter de afsted.... de er var weekenden 14/15 maj 2004

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 12-07-04 21:15

Hej.. der var to killinger i dag de fulgte efter der mor,som var hjemme og spise de sidder og venter uden for når vi prøver at gå hen til dem styrter de afsted.... de er var weekenden 14/15 maj 2004

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-04 21:24

Har du prøvet at sidde udenfor og kæle med "missemor" Killingerne vil så opdage at der ikke sker noget. Måske de vil nærme sig, så du kan få mulighed for at kæle med dem. De må ikke blive ret meget ældre, før de er i menneskehænder, hvis du vil gøre dem tamme.
Men, er det ikke bare dejligt at se de to killinger og "missemor". Jeg håber at du får kontakt med dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-04 23:17

Den vil typisk komme med killingerne når de er 4-5 uger gamle. Har selv prøvet det et par gange. Men I skal være forberedt på, at killingene kan være umulig at få fat i, og hvis det lykkes er de "halvfarlige" selv om de ikke er ret store.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-04 23:22

En anden ting er,at hvis du ikke vil have et hold mere, så vær opmærksom på, at hun parrer sig igen når killingerne er ca 11-12 uger gamle.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 12-07-04 23:26

det er jeg klar over... er begyndt at give hende p.piller igen....
men jeg siger jer ... de to små killinger er bare så søde og kønne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 00:04

Ja,søde er de, men kan være nogle krasbørstige bæster. Jeg har 4 som kom på samme måde, og de er et år nu, og den ene af dem fik jeg først lov til at røre da han var 5 1/2 måned . Men det betyder meget hvor tam moderkatten er hvor vilde killingerne bliver.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-04 00:27

Killingerne vil kun blive "vilde" hvis de ikke kommer i menneskehænder nu eller meget snart.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-04 13:51

Såvidt jeg kan regne ud, så er killingerne ca. 8 uger gamle nu. Så det er nok en god ide at snakke med dyrlægen om, hvor tidligt, de kan blive steriliseret. For det bliver bestemt ikke nemmere at fange dem når de bliver ældre. Måske skulle du også overveje sterilisation af moderen? For det er ikke voldsomt sundt med p-piller hele livet.

Og du er vel heller ikke interesseret i at fortsætte med at producere halvvilde eller vilde katte, -uanset hvor søde de er de første 3-4 måneder...

For mange katte vil jo decimere fuglebestanden og dermed øge antallet af skadelige insekter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 15:15

Det er faktisk et godt råd Birgitta kommer med, med hensyn til at sterilisere katten. Der kan være mange bivirkninger ved P-piller hvis de får dem i længere tid. Og de kan i nogen tilfælde blive "gravid" alligevel og få dødfødte eller misdannede for tidligt fødte killinger. Det kan gøres ligeså snart killingerne bliver vænnet fra i 10-12 ugers alderen, hvis det er noget du har overvejet.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 13-07-04 17:31

Skal selv have mine sterilsere mine katte her i denne måned. Så bliver der ikke nogle til næste år.
v.h. karin sørensen

Kommentar
Fra : zylles

Dato : 30-07-04 22:08

Min kat er også neutraliseret... Jeg håber at du finder de killinger... Jeg finder hver sommer killinger som er født af vilkatte eller naborenes katte.. De er fulde af lus og lopper og totalt udmattet og udsultet... Jeg er da godt klar over at det kan være svært... Men det er din kat det ER DIT ANSVAR... Få de killinger ind og få dem aflivet hvis du ikke vil ha dem... DET ER SYND FOR DEM.

Kommentar
Fra : graph

Dato : 03-08-04 21:28

zylles... du har ikke overvejet at hvis de ellers var normale osv at de kunne bortadopteres?? hvis vi alle sku beholde alle de killinger vores katte sætter i verdenen så sku der vist nogle større huse til.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-04 21:34

Mille35

Hvordan går det med dine katte nu? Er de blevet tamme?

Kommentar
Fra : zylles

Dato : 04-08-04 19:55

Jo graph... Men hvem vil have en halv vild killing,,, Der er hvert sommer mange søde killinger der bliver sat til salg for ingenting. Hvis vi var lidt mere ansvarlige og fik neutraliseret vores katte. Så kan det være man en dag kan sælge sin killing for penge.
Ikke fordi jeg skal have nogle killinger... Jeg har lige fundet ENDNU en hun killing udsultet, fyldt med lopper... Hende må jeg jo få fikset... For jeg vil ikke have halv vilde katte. Så lad os håbe at der er plads alle.

Kommentar
Fra : graph

Dato : 05-08-04 09:26

zylles<< mne fik hun dem ind i tide så var der jo endnu hååb... og ellers vilde katte der er haldtamme... tjae gårdkat.... *har ikke katte for at tjene på dem*

Men hver sin mening.. ingen af vores katte er steriliseret.. men de er så tilgengæld indekatte (på nær når de er med i kolonihaven i snor)..

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 23-01-06 07:44

Tak for svaret dova.