/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
fordeling af internet til andre værelser~
Fra : ymot
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 27-05-04 21:10

Jeg er ved at lave om i huset!!

Så kunne jeg godt tænke mig at få internet ind i de rum/børneværelser som jeg er ved at lave,så der kan være mulighed får at være på nettet i alle rum på en gang???

Vi har bredbånd via bynet/antenne!

Men hvordan laves det, uden det bliver en bekostelig affære?,eller kan det ikke lade sig gøre!!!

Håber i kan hjælpe

M.V.H Ymot

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 27-05-04 21:12

min mor har kontor nedenunder og der står switchen til internettet....så vi har trukket linkkabler nede fra kontoret af og op i loftet og ind igennem væggen også ind til mit værelse hvor jeg så kan være på nettet og det eneste som koster noget er kablet og det koster max 500 kr...

>>Rexon<<

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 27-05-04 21:13

ps: jeg sidder ovenpå på førstesalen :P

>>Rexon<<

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 27-05-04 21:20

køb IKKE kabler i fx Fona. Det er alt alt for dyrt! Hvis du har mulighed for det, så gå i Brinck Elektronik ved Nørreport St. i København. Jeg købte engang 1 meter kabel i Fona for 79 kr. Det samme kabel koster 10 kr. i Brinck... Hvis du så skal have 30 meter, kan du selv regne ud hvor meget du kan spare...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-05-04 21:28

Forgår det gennem almendeligt netværkskort ?
Du skal bruge en switch(fordelerboks), men det er ikke sikkert at bynet tillader flere computere på samme linie.

En rigtig god løsning er en router med indbygget switch. det vil også øge sikkerheden.
da sådan en har indbygget firewall(hoveddør med lås).
Hvis bynet bruger et specielt antenne/netkort, kan jeg ikke hjælpe.
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-05-04 21:42

Jeg bruger denne router og er godt tilfreds.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18494

En ide om net.priser kan findes her.
http://www.edbpriser.dk/Listsubcategories.asp?ID=4

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-05-04 00:42

Nu er det jo svært at vide hvad du betragter som en beskostelig affære, men alt kan jo lade sig gøre trådløst

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 28-05-04 02:56

Hej Ymot m.fl.!

Afhængig af hvor meget trafik og brug der skal være vil jeg foreslå, at du starter med Microsoft almindelige deling af Internet og hvor du trækker kabler fra indgangsstedet og til de aktuelle værelser.

Du skal bruge et netkort i alle PCérne og muligvis 2 i den maskine hvor du har indgang fra hvis modemmet ikke er sat op via USB. Desuden skal du bruge en almindelig switz (ikke med router og firewall) enten en 1-4 eller 1-8 som kan fås for ca. kr. 250 - 500.

Denne løsning nødvendiggør ikke bestilling af flere og eller faste IP-adresser; men kan fungere til alle udbydere.

Minus er dog, at der altid skal være en PC tændt (hoved-PCén hvorfra deling af Internet foretages) for at øverige PC´ere kan få adgang til Internettet.

Med Windows XP sættes dette nemt op (læs nærme via hjælp og søg efter deling af Internet).

Hvis behovet senere opstår kan man altid udbygge med switz med routere og hardware-firewall.

Jeg benytter mig stadig af "deling af Internet" med 1 hoved-PC og til tider 3-4 mere opkoblet samme tid på Internettet og uden probelmer og uden nogen fast IP-adresse.

På mine PCére har jeg på hver enkelt gratis firewall (Zonealarm (www.zonelabs.com)) og antivirusprogram (AntiVir personal Edition (www.free-av.com)). På hoved-PCén har jeg dog valgt at købe og benytte Zonealam Pro.

Skulle der være spørgsmål eller bemærkninger til dette indlæg, er jeg desværre ikke I stand til at svare før efter pinse.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : butking

Dato : 30-05-04 09:26

jeg har først et modem så switz og til sidst trådløss access point og jeg anbefalder en trådløs løsing det koster fra 600 - 1500 og så har du alt hvad du har brug for bare køb en trådløs Access point
eller router

det gode ved det er at du kan har over 300 connetet uden det store problem og hvis du får en computer til skal du ik trække kabler

Kommentar
Fra : butking

Dato : 30-05-04 09:26

p.s der skal ik være nogle comps tændt for det virker

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 04-06-04 16:43

Jeg mener det er et 10/100 netværkskort der sidder pc'en.

Når det skal laves,så jeg ikke har behov at lave det om når der kommer noget nyt/eller hurtigere!!

Hvis det er lavet rigtigt skal det vel være med en fordeler med switch? Det lyder dyrt eller det er måske ikke så galt eller hva'??

Den trådløse vertion er da også en muglighed!!!

Men hvilke fordele/ulemper er der ved de to muligheder??

M.V.H ymot

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-04 14:08

firewall, 1 internet, og en 4 ports switch, med en sådan er du både sikkeret med firewall,
og 4 pc'er kan kobles på lige så nemt som at sætte en lampe i en stikkontakt,(næsten).
sådan en boks 'LinkSys BEFSR41' koster ca 400 kr hos Multimedia-Experten
http://www.m-e.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=23628
Du kan sikkert finde den en 50kr. billigere andre steder, men Multimedia-Experten er nu et tillidsfuldt sted at handle.
Den fåes også trådløs, men det kræver jo også trådløse netkort. og at du skal sætte dig grundigt ind i
sikkerheden ved trådløs. trådløs er desuden en hel del langsommere.
http://www.m-e.dk/shop/productlist.asp?Id=1047

Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : ymot

Dato : 13-06-04 15:11

Tak for et super svar natmaden.

Jeg tror det er den bedste løsning for os!!

M.v.h ymot.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-06-04 15:39

Held og lykke !