/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Salg af firma/ophævelse af lejekontrakt
Fra : jespersahner
Vist : 1347 gange
100 point
Dato : 25-05-04 12:45

Hvis man sælger et firma, som har indgået en (erhvervs-)lejekontrakt, har udlejer da ret til at kræve lejekontrakten ophævet, i forbindelse med at andre overtager firmaet? - eller overtager køberen af firmaet lejekontrakten på uændrede vilkår?

Bem: Hvis der er tale om et lejemål med ret til afståelse, har man ret til at afstå lejemålet til en anden lejer inden for samme branche, og ny lejer overtager lejekontrakten på uændrede vilkår - men spørgsmålet er altså, om man indirekte har den samme mulighed, hvis man har en lejekontrakt uden afståelsesret, og man vælger at sælge firmaet, som har lejekontrakten.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-05-04 12:50
Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 100 point
Dato : 25-05-04 16:01

Hejsa

Der gælder det specielle for erhverslejemål, at såfremt der ikke er indeholdt en klausul om afståelse, så kan udlejer ophæve aftalen ved salg af virksomheden.

Der findes dog en lille smutvej. Hvis det er et selskab, og det er selskabskapitalen der handles så er der ikke tale om nogen anden juridisk person og så kan udlejer ikke opsige lejemålet.

Hvis det ikke er et selskab, så kan det altså stadig lade sig gøre, idet man kan lave en omlæggelse til selskab, idet et selskab under stiftelse juridisk er at betragte som selskab i denne forbindelse.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 27-05-04 09:38

->henningborchert: Kan du evt. uddybe lidt her. Hvad mener du præcis med forskellem mellem salg af virksomheden og 'handel af selskabskapitalen'? Tænker du på, at virksomheden formelt fortsætter men egenkapitalen overdrages til en anden?

I det konkrete tilfælde forestiller jeg mig, at det er en enkeltmandsvirksomhed. Har det betydning for smutvejen?

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 28-08-04 02:04

Tak for svaret henningborchert.