/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejemål uden afståelse/forbedringer af l~
Fra : jespersahner
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 25-05-04 12:32

Hvis man lejer et erhvervslejemål uden afståelse - altså ren leje - hvilke muligheder har man så for at få værdien af eventuelle forbedringer tilbage ved fraflytning? (hvis der er tale om et lejemål med afståelse, går jeg ud fra, at man vil kunne øge afståelsen i forbindelse med forbedringer af lejemålet). Der kunne f.eks. være tale om, at man etablerer nyt køkken, badeværelse etc.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-05-04 12:35

hvis andet ikke er aftalt i lejekontrakten får du ingenting.

men prøv evt. at snakke med udlejer INDEN forbedringerne foretages. Måske kan der laven en aftale.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 25-05-04 12:48

Hvis det er et firma, som har lejekontrakten, og man sælger firmaet, hvordan er man da stillet? Overtager køberen af firmaet da lejekontrakten på uændrede vilkår? Hvis JA, kan sælger af firmaet vel lade forbedringerne indgå i prisen ved salg af firmaet (?)

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 100 point
Dato : 25-05-04 16:03

Hejsa

Du har ingen - absolut ingen mulighed for at få noget hjem igen, medmindre i har en skriftlig aftale om at du ved en investering af så og så meget får godtgjort noget af dette ved fraflytning.

Ved salg af virksomhed, og du har afståelse så overtager køber på uændrede vilkår, men hvis der ikke er afståelsesret, så er det op til ny forhandling imellem den nye lejer og ejeren.

Se dog mit andet svar her på siderne omkring mulighed for omgåelse ved selskabsdannelse.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 27-05-04 09:44

-> henningborchert: Det er da et klart svar

Hvis lejemålet har afståelsesret, går jeg ud fra, at man kan lade (en del af) værdien af eventuelle forbedringer indgå i afståelsen.

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 28-08-04 02:03

Tak for svaret henningborchert.