/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor meget skal vi tjene for at købe hus~
Fra : 4Mir
Vist : 2480 gange
100 point
Dato : 24-05-04 21:46

Stort set... Som skrevet i overskriften. Vi er 24 og 25 år gamle, ikke gift, og har fundet drømmestedet...
Hvor meget skal vi tjene om året til sammen for at kunne få lån til et hus til 1,4 ?

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 24-05-04 21:55

Hej

Bankerne har en tommelfingerregel som siger at ens årlige indtjening skal mindst være 40% af lånets størrelse hvilket vil være 560.000 for jer 2.

Det er dog helt afhængig af jeres privatforbrug og behov for rejser m.v. - Jeg må derfor anbefale at du ligger et detaljeret budget for købet af huset og regner med et privatforbrug på mindst 3000 pr. person pr. måned til dækning af alle variable omkostninger

En anden ting i skal være opmærksom på er naturligvis fremtidige omkostninger. I er jo om man vil det i alderen hvor der kan komme børn. Børn er naturligvis dyre hvorfor dette naturligvis også skulle kunne rummes i jeres privatbudget.

Men tag et godt råd - sæt jer aldrig for hårdt, eller lave midlertidige løsninger med pauselån. I vil komme til at slæbe gæld med de næste mange år hvis I vælger sådanne løsninger

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 110 point
Dato : 24-05-04 21:56

Maaaaange penge.......... - spøg til side, I kan lave en beregning udfra hvad I tjener i dag, faste udgifter, ønsket rådighedsbeløb og hvad I har til kontant udbetaling på Nordeas hjemmeside (eller følg dette link)
http://www.nordea.dk/sitemod/moduler/main_dk/bolig/generelle_moduler/det_maa_boligen_koste/index.asp?pid=25371&strcorecontentarea=63

Så kan I jo "lege" lidt med forskellige modeller og finder forhåbentlig ud af det.

Held & lykke med drømmehuset!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-05-04 22:34

I kan gå ind på fx. Nykredits hjemmeside og beregne, hvor meget i kommer til at sidde for. Derpå ringer i til fx Nykredit Østifterne og hører om, hvor meget såda ca. et hus i den prisklasse ligger på i forsikring. Husk skjulte rør forsikring. Den dækker nemlig stikledninger o.s.v. Dertil lægger i alt det, i skal brug i alle de andre forsikringer, udgifter til bil/transport, uforudsete udgifter, mad o.s.v. Når i har regnet det hele ud, er det nok en god idé at lægge en tudse til side hver månded ekstra, til når i får småfolk. Hvis det er et ældre hus, skal i også regne en større sum til istandsættelse/vedligeholdelse.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 25-05-04 07:52

Hejsa

Først og fremmest så skal i sætte jer ned og få lavet et budget, da det ikke tjener noget formål at tale om indkomst før end i ved nøjagtigt hvad har i af udgifter iøvrigt. Det kan f.eks. være studielån eller andre lån, der i høj grad påvirker jeres rådighedsbeløb.

Når alt det faste er betalt, hus, lån, lys, varme, fagforening, forsikringer og udgifter til transport, så skal i regne med at have minimum 7.000 til rådighed for at det kan hænge fornuftigt sammen.

Hvis i ikke selv kan finde ud af det, skal jeg gerne hjælpe med opstilling af budget, blot kontakt mig via min hjemmeside som er http://slankigen.webbyen.dk.

For en ordens skyld, så er jeg uddannet revisor, så baggrunden er i orden.

mvh
Henning Borchert

Godkendelse af svar
Fra : 4Mir

Dato : 27-05-04 16:55

Tak for svaret Lexi.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 27-05-04 17:25

Selv tak - håber I har fundet en løsning.