/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lysregulering
Fra : madsp
Vist : 4152 gange
100 point
Dato : 24-05-04 17:36

Hvordan virker den censor der får lyset i et lyskryds til at skifte fra rød til grøn, når en bil kører over den
Mvh Mads M Pedersen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-05-04 17:49

normalt er det vel en tryk sensor der aktiverer et relæ, der giver besked til lyskrydset at det skal skifte.

Kommentar
Fra : Rexon

Dato : 24-05-04 17:57

ja måske...men så må der jo være MANGE som skal sidde og trykke for der er jo en del lyskryds i danmark :P

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-05-04 18:01

Det er jo ikke alle steder der er brug for det Rexon

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-05-04 18:33

Det er et kabel/slange der ligger i vejen, lidt som der engang var ved tankstationer.
Slangen/røret er lufttæt og hvis at der trykkes på det, øges trykket, som så skubber til en
kontakt i den anden ende.
men formoder at man er gået over til lysfølsom aktivering. som der sidder i en del
butikkers indgang, hvor at man bruger en lysstråle.
lyset er infrarød (som en fjernbetjening), og kan ikke ses med det blotte øje.
det kan ses gennem et video eller et digitalkamera,
Forresten praktiskt hvis at man vil se om der er strøm på fjernbetjeningen.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 18:51

Der er to striber som føler i vejen. Og ved hvert lyskryds står en kasse til regulering.
Hovedfærdselsårerne styres også centralt. (evt. ved hjælp af de "camera" som er sat op)
Emesen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-05-04 18:55

Man kan også selv styre lysene

http://www.first.gmd.de/~espress/demo/index.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-05-04 19:49

Spoler nedlagt i vejbanen styrer nogen steder lysreguleringen.

http://find.tdconline.dk/google.php?searching=yes&searcharea=dk&h3=&h4=&q=nedfr%E6set+regulering+vej&comptrade=S%F8geord%2FFirmanavn&compzip=Postnr.

Det kan også ses ved mange lysreguleringer, at der er nedfræset et "netværk" tæt på lysreguleringen.

En plastikbil må så holde for rødt, eller hvad ? (Der skal vel noget jern til at klare reguleringen ? ).

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 19:54

jakjoe - lysreguleringen virker ikke når man balrer alle lysene.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-05-04 19:56

Hvad skal jeg gøre ?? Husk højre vigepligten når du kører igennem alle de smadrede lys

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 19:59

Nåe ja - hold tilbage for dem der skal til højre - og ellers bare over i en fart inden der sker noget.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-05-04 02:05

Her er firmaet der styrer lysene http://www.peek.dk/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-05-04 02:38

Sensorer i trafikken.

http://www.vd.dk/wimpprintdoccol.asp?page=document&objno=9060
Citat
Sensorer i vejbanen anvendes til at registrere trafikken over et snit på vejen. Sensorer kan f.eks. være spoler, som lægges ned i asfalten. Når et køretøj passerer spolen opstår der en elektrisk strøm, som registreres i en detektorstation (simpel computer). Sensorer kan registrere: antal køretøjer, type og hastighed. De kan ikke identificere de enkelte køretøjer og det er derfor ikke muligt at dokumentere, hvilket køretøj, der har kørt over en sensor. Sensorer kan også være Hi-Stra-plader (en slags mobil spole), slanger (registrere antal køretøjer vha. deres tryk), video-detektor og radar-detektor.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-08-04 00:04

Kan spørgsmålet lukkes ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Nipothebest

Dato : 02-09-04 13:17

hmm .. i fatter da ...hat ... hvordan kan jeg på cykel få aktiveret et lyskryds til at skifte til grønt ...
nok fordi der sidder en sensor der aktiveres hvis en "varm" genstand nærmer sig krydset ....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-09-04 19:36

Ja det godt nipothebest, hvad så når asfalten ligger og bager en varm sommerdag,
og på en kold vinterdag , hvor man er godt pakket ind, tager man vel bare hatten af for trafiklyset
en bevægelsessensor til at tænde lyset, ved eks. en hoveddør, koster vel ca 159 kr. & 95 øre.
og så tænder den ikke bare fordi at regner eller fordi det er varmt.
den tænder når der er en bevægelse, og det er inden for en forudbestemt retning, og afstand !

Dengang der var service på tankstationerne, havde de en lufttæt gummislange liggende,
der aktivere en kontakt, hvis trykket ændre sig.

Ellers har jeg lige læst dette på peek.dk
Citat
Video Trak detektering
Optimale løsninger på trafikkens problemer kræver indsamling af informationer.

Den traditionelle *>>>>>detektorspole<<<<<* i vejbanen anvendes fortsat i stort omfang,
men som et mere fleksibelt og avanceret alternativ kan man med fordel bruge videodetektering mange steder.

Video Trak 900, er et tredjegenerations videodetekteringssystem, som leveres af Peek

Systemet er ideelt til krydsregulering,
hvor man ud over traditionel trafikstyring f.eks. også ønsker at trafikstyre grønt for fodgængere

Andre anvendelsesmuligheder
er overvågning af stoppede biler, kødannelser og trafik mod ensretning

Video Trak 900 kan benyttes til opsamling af statistiske data som trafiktællinger,
hastighedsmålinger, rødkørsler og klassificeringer.

En detektorspole reagere på ændring af magnetfeltet omkring den, denne påvirkning fra mange emner,
bla. metal , og en menneskekrop (eller et dyr).
Denne form for detektering, kendes også fra eks. et tv med 'stueantenne' eller en transistorradio.
Når at man pasere antennen kommer der sne på tv'et eller knas i radioen.

Fatter nada
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 23-09-04 18:26

hvordan kan de så være mange lys krys skifter om natten når der ikke er nogle der bruger dem ???

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-09-04 19:13

Det bestemmes af den måde lysreguleringen styres på.
Censorer eller tidsstyring.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-09-04 00:59

man kan jo også have en udendørs lampe der tænder ved bevægelse, og stadig kan den bare tændes på en kontakt, hvis at man vil.