/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Friturekoger.
Fra : Keldd
Vist : 939 gange
100 point
Dato : 23-05-04 18:20

Jeg kan godt lide at lave mine pomfritter selv,hvad jeg derimod ikke kan lide ,
er at gøre den elendige koger ren.
Hvem ved hvad der kan opløse det seje fritureolie,som er på kanten efter nogle få gange i brug??
Og især efter mange gange.
Jeg bruger rapsolie.Benzin,cellulosefortynder,og acetone,kan vel tage det,men det smager nok ikke særligt godt bagefter,så nogen gode forslag??
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-05-04 18:25

http://www.kandu.dk/dk/spg/41458

Er der nogen speciel grund til at du vil vide det to gange??

Hvis du gør den ren umiddelbart efter brug slipper du for at det sætter sig fast

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-05-04 18:36

Næh,een gang er nok.
Og så den der med at gøre den ren umiddelbart efter brugen,hurra hurra,det må jeg prøve.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jBurgaard

Dato : 23-05-04 18:37

Hvad med Ajax? Jeg bruger det til undersiden af pander.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 110 point
Dato : 23-05-04 18:39

Nej B_P det der sætter sig fast er noget der sker mens den er i brug og det sætter sig virkeligt fast.
men at spørge to gange gør den jo ikke mere ren , (tror jeg)!

Gætter på , som en bradepande.
Brug samiakspiritus , eventuelt på et stykke køkkenrulle som lægges over de værste steder,
og en plastpose over hele frituren, både for lugten skyld og så at det ikke bare damper af, lad det passe sig selv et stykke tid, 1 en time, eller natten over.
Det ville jeg prøve. ellers ville jeg prøve ovnrens.

Mvh Natmaden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-04 18:48

Dele der kan tages ud af frituren kan rengøres effektivt ved at sættes i
"blød" i en plasticsæk hvori der hældes en sjat 3-dobb. salmiakspiritus. Luk
for sækken og lad den stå natten over, udendørs!, så dampene kan arbejde på
skidtet. Herefter kan grejet spules rent med vand og et minimum af knofedt!
(Virker også super på stegepander og bradepander)
Aluminium kan blive misfarvet, da det principielt ikke tåler alkaliske
rengøringsmidler (som er det der virker bedst på fedt).
Dele der ikke kan adskilles fra elektronikken kan opblødes med fast brun
sæbe(jo længere jo bedre), der lukkes inde med plastfilm for ikke at
udtørre....smør overfladen ind i sæben, og læg filmen direkte oven på;
herefter kan der rengøres med moderat anvendelse af knofedt, grydesvamp og
vand

Ovennævnte er fra denne side http://www.gode-raad.dk/debat/read.php?f=48&i=177&t=146

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 23-05-04 19:10

Tak for svaret natmaden.Ja, tak igen.
Hilsen Keldd.