/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computer lukker ned med det samme?
Fra : tildestrup
Vist : 541 gange
300 point
Dato : 22-05-04 06:55

Hej!
Min søns computer "gør knuder"
Computeren har Styresystem Windows XP - og Office pakken installeret.
Han har ligeledes Norman Firewall og Norman Virus programmer insatlleret.
Hver gang han tænder for den - går der ca. 5-10 sek. så kommer der en besked frem med noget der ligner:
NT authorities system ...... bla.bla. - han kan ikke nå at se mere så lukker sytemet helt.
Kan nogen af jer hjælpe - hvad skal man gøre.
Ekstra spørgsmål: Hjælper det at prøve at installere XP-styresystem igen og hvis man gør det mister man så alt på programmmene - e mails osv.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-05-04 07:11

Du har fået sasservirus.
Dette er der mange svar på her på siden.
eller du kan gå ind på www.microsoft.dk og hente opdatering der fjerner denne virus
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 22-05-04 08:24

Du kan hente den direkte her: http://www.edb-bixen.dk/Download/Sasser%20download.htm

Håber det hjælper!

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 300 point
Dato : 22-05-04 08:49

Hejsa

Hvis du kun kan være i luften 5 - 10 sekunder, så er det problematisk at lave noget som helst. Jeg læser det du skriver som om at det er når du tænder PC´en og ikke når du går ind i Internet Explorer.

Hvis det er tilfældet bliver du nok nødt til at foretage en geninstallation af XP ved at boote på en CD med XP-installation.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-05-04 08:50

Her er fremgangsmåden forklaret detaljeret : http://www.spywarefri.dk/virus.htm#sasser

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-05-04 08:52

Citat
Hvordan undgår jeg at computeren lukker ned hele tiden?

Hvis du oplever at computeren går ned efter en nedtælling, som starter fra 30 sekunder, ja så kan du stoppe det ved at klikke Start > Kør > og skrive: shutdown -a (husk mellemrum efter shutdown)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-05-04 09:00

man kan også sætte sit system ur et par timer tilbage,dobbelt klik på uret nede i venstre hjørne og sæt uret tilbage

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-05-04 09:12
Kommentar
Fra : frostys

Dato : 22-05-04 09:12

Er det en BLÅ skærm???? Hvis det er det, så prøv at genstrate i fejlsikret, højre klik denne computer - egenskaber - avanceret - start og genoprettelse - fjern flueben i genstart automatisk. Så skulle du gerne få mulighed for at se fejl noget længere og se hvad der står, skriv evt. fejl nummer ned og søg dette på microsoft eller onkel google.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 22-05-04 09:18

Og ja du kan godt installere uden at miste alt, men find lige fejl først, for det er ikke sikkert den blir rettet hvis det ikke er system fil/filer der er noget galt med, du kunne også prøve at genoprette fra en tidligere dato.

Hvis du vil geninstallere skal du starte som vanligt og når du kommer frem til den er operativ system skal du trykke "R" for reparer der er 2. gang du får mulighed ikke 1. gang du ser reparer der fortsætter du.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : tildestrup

Dato : 22-05-04 11:37

Tak skal I alle have for jeres svar!
Nu vil vil lige afprøve nogle af de muligheder I nævner.
Så vendre jeg tilbager til jer.

Bent

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 22-05-04 13:17

Hej.
Jeg har selv bøvlet med det i næsten 14 dage. Prøvede alle gode råd, også en proff.!!! Det var Sasser-ormen. Til sidst var kun en ting muligt. Gemte alt det vigtige på cd´er og formatterede. Helt ind i det allerhelligste.

Håber det lykkes............ Go weekend

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-05-04 14:53

problemet skyldes at du er infectec med en virus ved navn "sassar"
Norton Antivirus kan fjerne den bare du har lavet en "liveupdate"
hvis ikke du har det program skulle dette program meget gerne kunne fjerne den:
http://download.nai.com/products/mcafee-avert/stinger.exe
hvis programmet ikke kan fjerne den så prøv evt. at søge på google efter "Remove sassar virus"

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-05-04 14:54

undskyld virussen hed "Sasser" og ikke sassar

Kommentar
Fra : tildestrup

Dato : 22-05-04 22:12

Hej alle!
Vi har nu - prøvet at køre Norman virusprogram + sasserfjerner, men det har endnu ikke løst problemet.
Vi tænker nu på, at afinstallere styresystemet XP og lægge det ind igen - er det en god ide, og hvis det er det, hvordan gør man så?

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 23-05-04 09:19

Da du købte din pc fuldte der en geninst. cd med. Den sætter du i dit cd-drev og så går det bare som en leg. Husk ALLE dine filer bliver slettet!!!

Kommentar
Fra : rimmo

Dato : 24-05-04 13:30

To stop the shut down cycle, you can click on start then kør and write "shutdown.exe -a" and press enter. You will now be able to copy all your documents, internet bookmarks, etc. When you have your new system remember to make sure you virus program updates automatically on connection to the internet in future. You'll be well advised to fetch all the windows updates, this will close security holes in ms windows so similat viruses don't get in this way. Use AVG antivirus its the best and its free. Get it from www.grisoft.com

Godkendelse af svar
Fra : tildestrup

Dato : 29-05-04 06:51

Tak for svaret henningborchert.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 29-05-04 19:54

Selv tak - håber der igen er gang i dyret.

mvh
Henning