/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Firewall?
Fra : bassenborg
Vist : 504 gange
50 point
Dato : 21-05-04 21:41

Hvordan finder jeg ud af, om min firewall er slået til?

Jeg har en D-link DL-604 router, hvor min egen og min søn's computer er sat op i et netværk.

Spørg, vis der ikke er oplysninger nok.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 21-05-04 21:52

Hej Bassenborg;

Hvis det er din DLink DI-604 du vil teste Firewall i, så er svaret meget nemt. Det er ikke en Firewall!
DLink DI-604 er en bredbåndsrouter med nogle Firewall lignende funktioner. Den vigtigste af disse er NAT - hvilket betyder at din Computers IP adresse bliver kodet - og dermed gør det meget sværere at angribe din PC.

Du kan gå ind i konfigurationen på DLink og se, hvad der er aktivt herinde.
Det gøres ved i Start / Kør at skrive: https://192.168.0.1 ( eller hvad du nu har som IP adresse til den )
Bemærk samtidig, at du kun kan komme i kontakt med konfigurationen, hvis dit kabel sidder i Port 1

God fornøjelse.

/Smitty

Kommentar
Fra : thuleforum

Dato : 21-05-04 21:54

http://scan.sygate.com/preicmpscan.html

det er en side hvor du kan teste om din firewall er ok,og om diverse porte er spærret
der er forskellige scanmuligheder og du vælger bare TCP scan

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 21-05-04 22:45

Jeg fik denne meddelelse efter scanning fra Sygate:You have blocked all of our probes! We still recommend running this test both with
and without Sygate Personal Firewall enabled... so turn it off and try the test again.

Hvad betyder det?

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 21-05-04 22:47

.....Og hvis den er aktiveret, hvordan deaktiverer jeg den så?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-05-04 22:47

Mener du at der skal være en firewall indbygget i din D-link router?
Eller mener du, hvordan du kan se om din software firewall på din pc er slået til?

Kommentar
Fra : a_h

Dato : 21-05-04 22:49

hvad er der
WEB 80 OPEN HTTP web services publish web pages. A misconfigured web server can not only offer an attacker needed information about his target, but it can allow for various security breaches.

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 21-05-04 22:50

Jeg mener at der skal være en firewall indbygget i min router, og hvordan jeg så kan se om den er aktiveret.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-05-04 23:10

En firewall i din router kan blokere for udefra kommendes adgang til dine pc'ere. Den samme funktion opnås også med en NAT router (NAT = Network Address Translation).
Andre pc'ere kan ikke komme i kontakt med din pc. En firewall spærrer for adgangen til dine pc'ere ved at lukke for portene, en NAT router spærrer af for adgangen (inde i routeren) ved at oversætte fra en globalt IP nummer til en lokalt IP nummer.

Ud fra beskrivelserne hos www.dlink.dk så er den eneste firewall funktion i din router NAT funktionaliteten.
Du kan se om den er slået til ved at kontrollere dine IP numre på dine PC'ere. Hvis de starter med 192.168.x.x så ER firewall NAT funktionaliteten slået til.

mvh. Per

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 21-05-04 23:23

Hvordan slår jeg dem fra?

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 50 point
Dato : 22-05-04 02:40

Hvis man vil have sin forbindelse til at virke på flere computere, så indgår NAT funktionaliteten som en integreret del af forbindelsen.

NAT er sådan set ikke en firewall funktion, det er en router funktion. Men det lyder godt i salgspapirer hvis man kan få ordet firewall indføjet.
At NAT medfører funktionalitet som minder om en firewall funktion, selv om det ikke er det, det letter blot samvittigheden for sælgeren, fordi han egentligt ikke har løjet... MEN....

NAT er en bestemt type router funktion.
Hvis NAT skal slås fra, så ændrer man altså på routningen af IP numre på sin internetforbindelse.
For at man kan benytte almindelig routning på sin forbindelse, så skal der laves en særlig aftale med ens udbyder, fordi man pludseligt skal til eje et antal IP numre for at ens forbindelse kan virke for flere computere.
Hver PC vil således også få tildelt et globalt/public IP nummer

Visse Internet udbydere tilbyder funktionalitet, så man kan nøjes med at have en hub/switch koblet til internet stikket, og så styrer de tildelingen af IP numre til flere pc'ere (typisk mindre end 5 lokale pc'ere).

Hvorfor vil du slå NAT funktionaliteten fra?
Har du brug for at køre server funktioner på en af dine pc'ere?

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 22-05-04 08:36

Godmorgen og tak for svaret Per.Frederiksen.
Det er ikke fordi at jeg vil slå noget fra, det er ren videnbegærlighed.
Sommetider får jeg bare lyst til, at lære mere om de ting jeg har med at gøre.
Og nu er jeg så blevet lidt klogere, og kan så selv dele ud af min nye viden, til min omgangskreds, hvis nogen skulle ønske det.

Hej Hej.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-05-04 09:47

Glad for at du føler dig lidt mere oplyst
Jeg finder at kandu.dk er et rigtigt godt forum til at opnå præcist det: at få kastet lys på sagen.

mvh. Per