/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Jicama i stedet for kartoffel
Fra : Elmark
Vist : 9850 gange
60 point
Dato : 21-05-04 11:32

Jeg lever efter Atkins og er blevet anbefalet at bruge grøntsagen Jicama i stedet for kartofler. Den kan både friteres og koges. Kender nogen af jer Jicama og ved i hvilke butikker der eventuelt forhandler den? Jeg har ikke kunnet finde den hos grønthandlere, de ved ikke hvad det er.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 21-05-04 11:38

Hejsa

Det er en mexikansk roe, der ligner en roe af udseende, med rund let flad facon og elfenbensfarvet indmad. Smagen er fin og sød. Strukturen er sprød og saftig. Jicama kan skrælles før brug. Kan serveres rå eller kogt. Kan bruges som substitut for vandkastanier.

Det må være nogen dårlige grønthandlere du har talt med. Du kan finde oplysninger om den på webstedet for 6 om dagen kampagnen som er køres af Ernæringsrådet, Forbrugerinformationen, Forskningsforeningen for frugt, grønt og kartofler, Fødevaredirektoratet, Gartneribrugets Afsætningsudvalg, Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen.

Du kan læse meget mere om den på denne adresse: http://www.6omdagen.dk/pinfo/lexicon/jicama.shtml

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 21-05-04 11:39

Hej igen

Glemte lige at fortælle at du også kan bruge den noget billigere variant Kålrabi, som er en dansk variant som er i familie med Jicama.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Elmark

Dato : 23-05-04 21:41

Tak Henning, jeg vil også lige høre, om der er nogen der har set Jicama i supermarkeder/kæder som f.eks. føtex, bilka, kcickly mv. ????

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 24-05-04 07:41

Hej igen

Jeg var lige i lørdags nede i den lokale Superbest, hvor jeg kiggede efter den, og var faktisk så heldig at der lå nogle stykker, så jeg prøvede lige at købe en for at prøve den af, da jeg nu var blevet lidt nysgerrig. Den smagte faktisk meget hen efter netop en kålrabi, men var blot dobbelt så dyr.

mvh

Henning Borchert

Kommentar
Fra : Elmark

Dato : 24-05-04 21:06

Nøj, du må bo et heldigt sted. Jeg har aldrig set dem. Stod de under navnet Jicama? Jeg synes kålrabi er lidt sød, er Jicama ligeså sød?

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 60 point
Dato : 29-05-04 20:01

Hejsa

Ja, det stod under navnet Jicama, og lå iøvrigt side om side med kålrabi.

Jicama er i familie med kålrabi, og er som de fleste roer bregnet til føde til mennesker lidt søde. Hvis du synes de er for søde, kan du koge dem i 2 hold vand, hvor du vil få noget af sukkerindholdet ud.

mvh
Henning

Godkendelse af svar
Fra : Elmark

Dato : 30-05-04 09:09

Mange tak...så fik jeg vist svar på det hele. Så må jeg bruge Kålrabi indtil jeg finder en Jicama at prøve.