/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
formater C uden at ødelægge programmer
Fra : palle22
Vist : 497 gange
50 point
Dato : 20-05-04 10:57

Hej. Mit windows laver bøvl, og jeg har nu besluttet mig for at formattere. Jeg har tre partitioner, C, med windows, D, med dokumenter og E med programmer. Kan jeg formattere C og geninstallere windows uden at ødelægge nogle af de spil jeg har i E? Eller kan jeg risikere at skulle installere dem igen også?

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 20-05-04 10:58

Du skal nok se dig lødsaget til at installere det hele igen!

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 20-05-04 10:59

Men hvad er så ideen med at lave flere partitioner??

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 20-05-04 11:04

Nej! Prøv lige at vente.... Du brude faktisk kunne gøre det........ Men jeg lover intet. Den burde kun tage c drevet! MEN JEG LOVER INTET!!!

Ellers kan du jo smide filerne fra de drev over på en anden pc.....

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 20-05-04 11:08

...det er grundlæggende også en dårlig idé...!

der er nogen der giver Windows sin egen partition får at opnå en højere hastighed, og for at undgå at windows "roder" på de andre drev.

Det er rigtigt hvad Martin skriver, når du sletter din registreringsdatabase ryger langt de fleste programmer med, hvis du har selve istallationsfilerne liggende er det jo "bare" at smide dem ind igen!!!

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 20-05-04 11:09

Eller lægge dem over over på en anden pc

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-05-04 11:09

Palle22

Min ene HD er opdelt i 2 partitioner C og D Jeg har lige formateret mit C drev, så selvfølgelig kan det lade sig gøre

// Toupie

PS: Da jeg ikke er 100% pc-nørd blev jeg guidet over telefonen, så jeg kan nok ikke sådan lige helt fortælle hvordan du skal gøre men det er jeg sikker på andre herinde kan

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 20-05-04 11:09

Jeg mener spillene!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-05-04 11:11

Dine spil mm bliver du nød til at lægge på et andet drev ellers forsvinder de. (overså lige noget i spørgsmålet )

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 20-05-04 11:12

Prøv at sætte Windows cd'en i og se hvad den siger

Hvis der på et tidspunkt kommer en blå " DOS skærm " frem hvor du kan vælge at oprette og slette partioner så slet c-drevet men ikke de andre. Opret derefter et nyt c-drev og installer på dette.... Så burde det virke!!

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 20-05-04 11:12

ja.....selvfølgelig kan man formaterer C: drevet.....men alle henvisninger, osv. ryger jo når du sletter win, selvfølgelig er de rå data der stadig, om du kan bruge dem til noget bagefter er så noget andet...!

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 20-05-04 11:13

Uden du sletter alle dine ting.... Sådan har jeg i hvertfald gjort rigtig mange gange.... Fordi jeg er et fjomrehovede.... Når en hel anden sag!

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 20-05-04 11:20

Prøver du eller ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-05-04 11:27

Hvis du sletter Windows på C: ved en formatering, sker der selvfølgelig intet med 'data' på D: og E:, men da 'programmer' bliver registreret hos Windows for at kunne finde deres komponenter vil de ikke virke korrekt, når du genindlæser Windows på C:, for hvor skulle Windows vide fra, hvilke programmer der ligger andre steder og hvilke filer de skal bruge ? Disse oplysninger får Windows medens det kører og du installerer programmer og spil.

Alså forfra med installation af det hele. Har du vigtige data som regnearksfiler, dokumenter, CAD eller billed/lyd/video filer kan du selvfølgelig stadig benytte disse uden problemer, hvis ikke du sletter dem på D: og E:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-05-04 11:28

Inden jeg formaterede lagde jeg alle mine andre porgrammer over i min HD2 - nogle af programmerne kunne jeg starte igen uden problemer, men programmer såsom Tweak XP og nero "mistede" koderne, som så skulle tastes ind på ny...

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 20-05-04 11:32

Det var det jeg sagde.... Det kan godt lade sig gøre!

Men man skal passe på med hvad man sletter!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-05-04 11:33

Det dét jeg siger, jeg er ikke helt nørd lyt til Molo, han er nørd og kan fortælle det på den helt rigtige måde

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-05-04 11:46

Tak for tilliden Toupie

Nogle programmer registreres ikke af Windows : DOS programmer og visse små stand-alone applikationer (..mere undtagelsen en reglen) f.eks : ASFRecorder, HTML colorpicker og Iconsuite full. Disse programmer vil køre som normalt, når blot du angiver en genvej til dem i Windows.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-04 12:21

Næsten alle programmer har rod i C-drev og styres derfra.
Når du indstallerer et program og peger på at det skal ligge på D: så vil selve programmet lægge sig der.
Om point/lager af spil også lægger sig der er jeg ikke sikker på.
Så fra et "rent" C: drev skal du indstallere programmet igen så C: kan finde og bruge det.
Dokumenter flytter du ved >h-klik på dokumenter på skrivebordet>egenskaber>
Skriv i ruden D:\dokumenter>ok> og ok til at alt flyttes over.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-04 12:59

Palle jeg er ikke lige med på hvilken windows du har, men hvis du har XP kan du da prøve at lave en repair.

Boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first boot-device.

Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt med nyinstallation

Når windows fortæller dig, at der er et styresystem på C drev og spørger om du vil slette det (L = formatering) eller lave en Repair (R) skal du vælge R = Repair så vil du få en ny installation, men du skulle ikke miste dine data og bibeholder dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men de fejl der evt. har været i windowsXP er nu væk.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 20-05-04 18:53

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-05-04 18:59

Selv tak palle, jeg er glad for at mit svar kunne hjælpe dig.

//bentjuul