/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
ræv med ræveunge
Fra : jabco9240
Vist : 694 gange
50 point
Dato : 18-05-04 19:47

Et spørgsmål til jagtfolket, som jeg er sikker på, at I kan svare på.

Jeg mødte i dag en ræv på marken med sin ræveunge i munden (?). Der gik et stykke tid, før den fattede, at jeg og mine to løse hunde gik 100 meter fra den på marken. Faktisk gik det ikke op for den, før jeg gav et indianerhyl fra mig, for at den skulle stikke af, før min ældste hund indhentede den.

Men den var ikke så hurtig i opfattelsen/hørelsen, så først da min hund var ca. 10 meter fra den, smed den ræveungen fra sig og forsvandt ind i en rapsmark. Ungen var helt rundt på gulvet og tog den stik modsatte retning ind i skoven. Med min hund i hælene, selvom han langt fra løb til - han vidste sikkert ikke rigtig, hvad han skulle stille op med ræveungen, hvis han først fangede den.

Nå, men til spørgsmåleme: Slæber en ræv virkeligt rundt med sin unge i munden? Er ræveungen fortabt, nu den er kommet væk fra moren/faren? Hvis jeg nu havde rørt ved ræveungen, og dermed overført menneske-duftstoffer, ville forældrene så ha' med ungen at gøre igen?

Kommentar
Fra : binky

Dato : 18-05-04 20:02

jabco9240
En ræv slæber rundt på sine hvalpe, såvel som en hund eller kat for den sags skyld. Det kunne tyde på, at den er blevet jaget ud af sin hule. Jeg tror ikke, at menneske-duftstoffer betyder noget for en ræv, det gør det efter sigende for dådyr.
Hvad skete der med rævehvalpen?
mvh
binky

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 18-05-04 20:09

Min hund jagtede den ( i et sløvt tempo) hele vejen ind i skoven, og dér tabte jeg den af syne. Så jeg ved det ikke. Jeg formoder, at min hund også tabte den af syne - omend den ikke mistede færden - da de kom ind i skovens høje krat.

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 18-05-04 20:13

Synes det er en dårlig ide at lade sine hunde rende frit omkring!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 18-05-04 20:16

DEt skal du ha' lov til at synes, SEPPE.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-05-04 22:23

vi har da en hundelov

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 18-05-04 22:26

synes du det er i orden at dine hunde splitter en ræv og dens hvalpe??

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 18-05-04 22:28

Hej jabco
Det var dog en besynderlig oplevelse!
Normalt flytter en ræv ikke sine hvalpe, så årsagen kan jeg ikke forklare, medmindre ræven har været syg.
Det er heller ikke almindeligt at mikkel først reagerer når du hyler op, det er jo et endog meget årvågent dyr som ser og hører utroligt godt.
At den stikker af fra ungen kan måske forklares med at dine hunde tilsyneladende er store hunde, men jeg har dog set mikkel gøre front og forsvare sig mod min ruhårede hønsehund, ganske vist fordi der ikke var andre muligheder, men en kryster er han ikke.
Ungen er ikke fortabt, ræven skal nok finde den igen.
Hvad der sker hvis man rører ved en hvalp har jeg ingen erfaring med, normalt har man jo overhovedet ingen mulighed for at komme til det.
Til sidst vil jeg lige sige, at jeg også synes det er en dårlig ide med løse hunde på denne årstid, hvor naturen vrimler med yngel af harer, agerhøns, fasaner.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 18-05-04 22:38

Ja, som jæger ærgrer man sig, når man hører sådan noget..

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-05-04 12:34

Hej jabco
Jeg kan ikke forstå, at du ikke kaldte din hund til dig så ræv og unge ikke kom fra hinanden, hunden må jo være godt afrettet når du lader den gå løs ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 19-05-04 16:46

Ræven skal nok finde sin hvalp, hvis ikke hunden har gjort arbejdet færdigt...

Er helt enig med resten; det er uansvarligt og ulovligt at gå med sin hund løs i skoven, specielt udenfor kontrol og i ynglesæsonen. Den slags koster mange dyr en grim død hver år.

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 19-05-04 17:15

Helt sikkert Pauli, men det er der vist mange der ikke er klar over...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-05-04 18:26

Seppe! Det tror jeg bestemt at alle der har hund er klar over - det bør de da være

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 19-05-04 19:23

Tak for svaret dabj.