/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Revner
Fra : Olemanu6666
Vist : 4950 gange
200 point
Dato : 18-05-04 08:19

Hej

Jeg har et problem med at huden omkring min mund revner/sprækker. Det er ikke læberne, men huden lige omkring!

Jeg har selvfølgelig prøvet med læbepomade, zinkpasta og forskellige cremer anbefalet på apoteket.....

HJÆLP ???????

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-05-04 08:30

Der er ikke så meget andet at gøre end at blive ved med at prøve indtil du finder det rigtige produkt. Med mindre det er en form for svamp du har omkring munden. Har din læge set på det??

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-05-04 08:30

Der er ikke så meget andet at gøre end at blive ved med at prøve indtil du finder det rigtige produkt. Med mindre det er en form for svamp du har omkring munden. Har din læge set på det??

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 18-05-04 08:34

Nej, for sekretæren mente ikke det var noget som var nødvendigt at gå til lægen med....hmm..

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 18-05-04 08:38

Hejsa

Jeg har selv døjet med samme problem. Jeg har fundet ud af, at det hjælper at børste læberne og det sprækkede område med tandbørsten hver gang du børster tænder (min. 2 gange dagligt). Herefter smører du et rimeligt lag vaseline på (ikke læbepomade). -jeg bruger selv den i den gule metaldåse.
Der vil nok gå en lille uge, og i starten kan det godt gøre lidt ondt eller bløde lidt. En sidegevinst er at man får enormt bløde løber af det....

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 18-05-04 08:39

....ikke for noget, men det skal hun altså ikke bestemme.....!
bare sig at du VIL til lægen, man behøver heller ikke fortælle hvorfor man vil til lægen, det eneste sekretærene bruger det til er sladder med de andre fjollede tøser i lægehuset.¨

Ellers ring i din læges telefontid, så kan du snakke med ham/hende direkte, og evt. aftale en tid..!

mvh

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-05-04 09:11

Jeg vil også få det tjekket hos lægen hvis jeg var dig. Noget andet er, at en del mennesker lider af disse sprækker, og faktisk kan det være fluoren i tandpastaen du ikke tåler. Et råd jeg en gang fik af min tandlæge

Kommentar
Fra : hesla

Dato : 18-05-04 09:54

Hejsa jeg kender udemærket problemet.... og har som aloe Vera forhandler kun haft possitive oplevelser med en cream Aloe Vera Gel til dette .. I de forskellige læbepomader er der Vand i og det er rent faktisk med til at trække vandet ud og gør det bare endnu mere tørt og sprukken. I Aloe Vera er der virusdræbende og rensende stoffer. Samt aloe Vera trænger ind i huden og blødgør og gendanner Celler.

Så jeg vil varmt anbefale dig Aloe Vera Gel spm jo så også kan bruges til meget andet.

Hesla

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 18-05-04 11:29

hej
min datter har tit tørre læber og er rød omkring læberne med efterfølgende sprækker. hun bruger en læbepomade, der hedder WELEDA (mrk. Everon). så vidt jeg kan læse er der ikke vand i. til gengæld er den også rimelig dyr (ca 45 kr), men den holder længe. tager man den på om aftenen, har man den stadig på næste morgen (ja, hvis man altså ikke "snaver" for meget i nattens løb). kan købes i diverse Helsekost-forretninger. Den gule vaseline og aloe-vera er også gode bud, som andre har nævnt. Desuden er der Pantothenol creme/salve, til overbelastet hud.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 18-05-04 11:41

Hej

Tak for de gode svar indtil videre. Pantethenol salve har jeg prøvet. Kunne bare ikke
lige huske hvad den hed da jeg skrev indlægget !

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-05-04 12:51

Kopattesalve hjælper som regel
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-04 13:59

Det kan være vitaminmangel... Jeg mener, at der er et eller andet vitamin, som giver sprækker i mundvigene hvis man mangler det... Spiser du sundt?( = PLUS: grøntsager, frugt, magert kød og fed fisk. -Og MINUS: Tomme kulhydrater, røg og spiritus.)

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 18-05-04 14:14

Ikke specielt sundt men heller ikke mega usundt.... måske lidt

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 200 point
Dato : 18-05-04 14:32

Birgitta er inde på noget rigtigt. Det er mangel B2 vitamin der kan give de nævnte symptomer.

Citat
Mangelsymptomer:
Magentarød tunge, revner ved læber og munden, brændende, kløende øjne, lysoverfølsomhed, svimmelhed, sløvhed, blodskudte, rindende øjne, fedtet, skællende hud, hårtab,talgknopper, børnesår, blodmangel, følsomme, tydelige blodkar. Desuden tørre slimhinder og kløe i samme.
Behovet øges under graviditet og amning, samt ved infektioner, alder, under langvarig sygdom, operation og rekonvalesens

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-04 14:45

---Og man behøver altså ikke at have ALLE symptomerne...

-såvidt jeg ved er B-vitaminer noget med ris, fuldkornsbrød og lign.. -Du kan jo også prøve med en pille.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-05-04 15:32

Du får et link for at gøre det med B2 vitaminet helt færdigt

http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/b2vitamin.htm

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-05-04 15:53

Måske er dette en mulighed i stedet for læbepomaden. Produktet indeholder fedt i stedet for vand.

Locobase Repair (fedtindhold 63%)
Locobase Repair virker længere, og skal derfor ikke smøres på så ofte

- Den lægger sig på hudoverfladen og hæmmer straks fordampningen
- Den trænger ned i huden og tætner lækager i løbet af timer
- Den lægger et depot af barrierefedtstoffer mellem horcellerne og giver huden et ekstra tilskud af ”egne” fedtstoffer som fremskynder reparationen af hudbarrieren.

Se mere her:
http://www.hud-doktor.dk/brevkasser/hudpleje/pages_hudpleje/O.html

Kommentar
Fra : Helle13

Dato : 18-05-04 23:57

Prøv at gå på apoteket og køb en tube levertransalve - fås i håndkøb. Så smører du dig hver aften når du går i seng,og jeg lover at inden for et par dage vil du mærke en bedring.

Helle

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 19-05-04 10:06

Tak for alle svarene. Jeg vender tilbage med point når jeg er blevet klogere

Kommentar
Fra : Drag0n

Dato : 24-05-04 12:46

Det lyder som en gang psoreasis ting agtigt noget eksemsfis!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-04 15:38

Det kan skyldes jernmangel. Det er et symptom på det hvis huden sprækker ved læberne, dog som regel værst i mundvigen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-06-04 23:01

Husk at lukke spørgsmålet!!!

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 25-06-04 07:51

Jeg har stadig problemet !

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-04 19:40

Ok sorry har du prøvet de mange forslag feks pattesalve????

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 28-06-04 09:07

Jeg kæmper med zinkpasta og levertransalve, men det lykkes ikke helt !

Godkendelse af svar
Fra : Olemanu6666

Dato : 07-07-04 10:21

Tak for svaret creamygirl. Til alle andre kan det oplyses at jeg tager 3 stk b vitaminer
hver dag og efter 3 dage har det hjulpet. Juhuuuuuuu