/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Grimt toilet
Fra : bauchmann
Vist : 2235 gange
100 point
Dato : 17-05-04 14:11

Det ser ud som om der er jord i vandet. Der lægger sig et sort lag i bunden af toilettet, der er svært at fjerne, ligesom det kommer hurtigt efter rengøring. Jeg vil være ked af at bruge kemikalier, så er der nogen der har samme problem, eller som kan give et godt råd?
Torben

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 17-05-04 14:25

det kan være en kalk-belægning, prøv med eddike (nok bedt med farveløst/klart eddike), det skulle hjælp mod kalk-belægninger.

Pas på med klorin, da det kan skade emaljen i toilettet, og der hurtigt kommer en ny belægning igen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-04 14:34

Har du kigget ned i cisternen? Det kunne tænkes, at der foregik et eller andet biologisk, så den trænger til at blive renset indeni. Hvis det er en højtsiddende cisterne med træk og slip, kan det være, at den er ved at blive opløst, så det du ser er opløst jern.

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 110 point
Dato : 17-05-04 14:58

Hejsa

Hvis det er kalk der er årsagen, hvad det sansynligvis er, så skal du have fjernet kalken effektivt. Brug afkalkningsmiddel til kaffemaskiner. Doser som 3 gange kaffemaskinerensning og lad det stå længst muligt, gerne natten over.

Så vil du have kalken effektivt fjernet og det vil vare længe inden problemet opstår igen.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-04 15:52

Nu er det jo nok ikke kalk. Kalk er hvidt, gult eller gulbrunt afhængigt af jernindholdet. Farven tyder nærmere på, at en jernholdig del af husinstallationen er ved at gå i opløsning. Har du fået kobberrør monteret for nylig? Hvis det er tilfældet, må du regne med, at de jernholdige dele af dit vandsystem er ved at gå i opløsning, så pas på, at du ikke lige pludselig har rindende vand på gulvet!

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 21-05-04 00:50

Tak for svaret henningborchert. Jeg må se hvorlænge det holder.