/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Valg af haglvåben?
Fra : duffman.DK
Vist : 11834 gange
150 point
Dato : 16-05-04 00:47

Hej alle
Jeg har lige fået jagttegn og skal nu ud og investere i et jagtgevær.
Jeg er kommet til den konklussion, at jeg vil købe et nyt gevær, da jeg vil bruge en del timer på sydebanen, inden det skal ud og prøves for alvor.
Det er hovedsageligt andetræk det skal bruges til, men muligvis også lidt havjagt. Hyppigheden er nok 3-4 gange årligt + lerdueskydning.
Jeg vil ikke bruge mere end 4-6000 kr. da jeg ikke ved, om jeg vil være jæger for livstid.

Hvilke af disse 3 våben vil I anbefale, vurderet efter pris/kvalitet/når hjertet bestemmer :) Hvis der er andre mærker/links I hellere vil foreslå, må I meget gerne skrive dem også... Men Baikal er udelukket!!!

http://www.guntex.dk/index.php?id=6&produktet=0208005&aktivkat=1 (min favorit)
http://www.jaguargruppen.com/hagl.htm (Lanber udgaven)
http://www.guntex.dk/index.php?id=6&produktet=0207001&aktivkat=1

Alt hjælp vil blive værdisat.

På forhånd tak. MVH Jonas

Kommentar
Fra : lexion

Dato : 16-05-04 09:48

Hej Jonas
Jeg er ikke sikker på jeg ville vælge nogle af disse våben,da du som du selv siger er absolut begynder og ikke ved hvad det vil føre til ville jeg vælge et godt tilbud på omkring de 3000 kr hos din lokale våbenhandler ,da jeg ikke tror der er den store forskel på et forholdsvis ukendt våben til 3000 som et til 5000
Mvh Lexion

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-05-04 09:52

Hej duffman
Det var ellers lidt af en mundfuld du fyrer af og efter min opfattelse hænger det ikke rigtigt sammen.
Af de 3 du har foreslået ville jeg også holde mig til Lamber.
Nu ved jeg ikke hvilken form for havjagt du taler om, men du skal vide at hvis det er på åbent hav, er der jo noget der hedder saltvand, og det er der ikke mange bruneringer og låsetøj der kan klare i længere tid, så der vil jeg anbefale Brno der kan totaladskilles uden brug af værktøj bortset fra en almindelig skruetrækker.
Du bør nok også lige kigge på Jaguar White Diamond, der også er et fornuftigt våben til en rimelig pris (ca. 4000).
Der hvor jeg ser problemet er havjagt kontra flugtskydning, men naturligvis kan ethvert haglgevær bruges til begge dele, de er bare ikke lige velegnede.
Det ideelle er 2 geværer, men det koster jo.
Tillykke med "tegnet"--- håber du bliver bidt af det.
He-he--fik lige en pæn gaffelbuk kl.05.12
Knæk og bræk
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : duffman.DK

Dato : 16-05-04 10:21

Hej lexion og dabj
Tak for jeres hurtige svar og til lykke med din gaffelbuk DABJ
Hvis vi så vælger at se bort fra havjagt i 1. omgang, hvad vil Du/I så vælge. Det var bare en mulighed senere hen, da jeg ikke har jagt selv.
Jeg kan se at du skriver at Jaguar White Diamond koster ca. 4000 kr. Hvor er det henne af??? For det link ovenover koster det 6000 kr. og det er alligevel lidt forskel!
Kan godt se hvor du vil lexion. Men jeg synes nu alligevel godt at jeg kan mærke forskel Miruku til 3000 kr. og en Jaguar til 5000 kr.

MVH Jonas

Kommentar
Fra : lexion

Dato : 16-05-04 15:16

Hej Jonas
det er ret individuel med haglgeværer,du skal selvfølgelig vælge én som falder godt når du kaster den til skulderen,men vil du give 6000 kr kan du jo vælge og vrage,personlig ser jeg miruko som absolut kvalitet som sagtens kan holde til flugtskydning i flere sæsoner,jaguar kender jeg ikke meget til
Mvh Claus

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 16-05-04 15:21

Hvis jeg var dig, vil jeg købe den du kalder din "favorit". Det er en kaliber 12/76 - velegnet til havet. Men geværet bliver udsat for lidt af hvert på havet. Hvorfor udelukke Baikal? Min jagttegnslærer havde to baikal som han brugte på havet. Du kan nemt finde et brugt Baikal til en tusse, + dit favorit gevær er det jo ikke mere end 6000 kr. Jeg skyder selv med et spansk Lüco Erbi på havet. Det er fra sidst i halvfjerserne. Det fungere fremragende. På landjagt har jeg en sauer suhl fra 1935, det kommer aldrig med på havet. Du kunne også vælge at købe et halvautomatisk til et par tusinde til brug på havet. De holder i hvert fald til lidt af hvert.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-05-04 18:55

->Jonas
Her kan du få Jaguaren

www.brasholt.dk
www.koskov.dk
www.huntinglife.net
michaelsjagt.dk
www.gamefair.dk
www.hubertushuset.com

I det nye "Jæger" er der en reklame fra ovenstående forhandlere på side 93, og der står den til 4.295,-
Disse forhandlere hører til i den professionelle gruppe og kan hjælpe dig med at finde det gevær der passer til dig, eller i givet fald rette det til.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 17-05-04 19:12

Hej

Jeg købte sidste år et Yildiz 12/76 o/u til kr. 3500,- . Helt nyt.

Det kan anbefales. Grunden til den billige pris er at det er et Tyrkisk gevær. Producenten er ny på det danske marked og har valgt at sætte prisen ca. kr. 1000-1500,- under den fremtidige pris. Jeg ved ikke om prisen er kommet op men forhør dig ved din lokale våbenhandler.

Som sagt kan det anbefales. Let gevær som ligger godt.

Kommentar
Fra : duffman.DK

Dato : 18-05-04 18:24

Hej Alle
Tak for de mange gode forslag men jeg havde håbet at svarerne havde været lidt mere ensformet
Jeg tror ikke at der er andet for, end at kigge på nogle forskellige våben og som Lexion siger, kaste dem op til skulderen!!
Men nu har jeg da lidt at gå ud fra.

Tak

MVH Jonas

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 150 point
Dato : 01-06-04 21:28

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : duffman.DK

Dato : 04-06-04 12:44

Sorry sorry.
Jeg troede faktisk at jeg havde accepteret svaret. Gues not!!!

>>HER ER DER SÅ<<

Mvh Jonas