/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
SWITCH TCP/IP
Fra : Annehvid
Vist : 977 gange
200 point
Dato : 15-05-04 23:16

jeg skal bruge TCP/IP opsætningen til 2 pcer for så at komme på internettet af en udbyder mener det er det der hedder SWITCH??
Jeg bruger winxp home edition på begge pcer .
PFT Anne

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 15-05-04 23:38

JEG skal bruge hele opsætningen hvis det er muligt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-04 23:38

Ja det kan du fint bruge, eller en router. Men du skal med det samme gøre dig klar på om du vil have det trådløst, fordi du så ikke behøver at trække ledninger fra din switch eller router, men i stedet køber en router til ca 1000kr, og forsyner dine computere med et trådløst netkort, som kan være et indstikskort til bærbare, en lille usb-netkort eller et netkort med en lille antenne der stikker ud bagpå alm. computere. Hver koster omkring 400 kr.
Den billigste udgave er "din" switch til ca 400kr eller en router (Den har visse fordele, bl.a. firewall) til ca 700kr.
Så skal du have netledning til ca 100kr for 20 meter, dem skal du have 2 af.
http://www.elsborglink.dk/?varenr=BEFSR41
www.edbpriser.dk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 15-05-04 23:41

hallo ... jeg har det der skal til at sætte det hele op skal bare har opsætningen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-05-04 00:20

Nu var det jo smart at skrive hvad det er du har? Men jeg formoder det er en router eller switch, med kabelforbindelse og ADSL.
Du skal bare tænde og forbinde begge computere, og så bruge guiden som ligger i start/alle programmer/tilbehør/kommunikation/guiden netværksinstallation og når du når til et valg med 3 muligheder skal du vælge: har forbindelse til en anden comp. eller en lokal gateway.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 16-05-04 00:22

IP nr. & DNS har du fra din udbyder.
Men et eksempel kunne være:
PC1 PC2
IP-adresse: 192.168.1.100 192.168.1.101
Submaske: 255.255.255.0 samme
Gateway(ip adr på din router): 192.168.1.1 samme
DNS: 212.10.10.4 samme

En SWITCH er et stykke hardware til at samle og forbinde din netværkskabler i.

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 16-05-04 00:25

pallehansen .... det syntes jeg også der står .... opsætning ikke køb vh anne
til kjeldal .... prøver det lige :) tak

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 16-05-04 00:31

det er mere end 3 timer siden jeg havde de 2 pcer sat til og det virkede men af en eller anden grund er der sket det at det ikke virker længere fordi der ingen opsætning var på pc2

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 16-05-04 00:32

dsv .... kjeldal det virker stadig ikke

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-05-04 00:50

Prøv at køre en registrering fra hver af dine maskiner!
Måske er det dine MAC adresser der spiller dig et puds!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-05-04 00:57

Man skal bare højreklikke på sine forbindelser i netværksteder, hvis man ikke kan se dem, klikker man på vis netværksforbindelser i højre side. Når man højreklikker på forbindelserne, trykkes reparere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-05-04 01:04

Når du kun har en switch, så kan du kun benytte to pc'ere på den samme forbindelse hvis din Internet udbyder tillader det. Årsagen det er at dine PC'ere skal have hver sit IP nummer, og med en switch på dit hjemmenetværk, så får de det af din udbyder. Med andre ord, din udbyder kan se hvor mange pc'ere du har koblet til forbindelsen, og det er ikke alle udbydere som atuomatisk tilbyder muligheden af flere pc'ere på den samme forbindelse.

Som det bør fremgå, så vil det hjælpe os, hjælpe dig, hvis vi viste hvilken udbyder du benytter.

Den generelle indstilling af netværk på dine pc'ere det vil være at de skal hente automatisk ip numere og DNS automatisk.
Visse udbydere kræver derefter at man går ind på en aktiverings side.

Igen, det vil hjælpe os, at hjælpe dig, hvis vi vidste hvilken udbyder du benytter.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 16-05-04 01:04

har jeg skam gjort palle det hjalp heller ikke

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 16-05-04 01:07

hej per jeg bruger lan

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 16-05-04 01:09

jeg bruger arrownet cabel/lan er det ikke sådan det hedder ? *GG* har sku ikke så meget forstand på lige netop dettte

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 16-05-04 02:00

Prøv at disable din firewall i WinXP...
Hvis du kun må ha´én pc sat til pga. antal IP adresser, kan du se efter om du har en funktion i din router, der hedder "clone MAC adresse", den får det til at se ud, som om du kun bruger èn Pc, uanset antalet af Pc'er på din LAN side.
Ellers må du evt. bruge et program som WinGate, eller lign. for at få mere end den éne Pc på internettet.

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 16-05-04 02:05

hmm ... skal såment i første omgang bruge den opsætning der høre til netop min forbindelse ... jeg har ikke firewall sat til

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 16-05-04 02:29

Jeg fandt dette, hvis du stadigvæk har problemer:
Arrownet Tekniske Data

Data til e-mail-opsætning
POP3-server (indgående mail): mail.nyka.dk
SMTP-server (udgående mail): mail.nyka.dk

Data til DNS-servere
Primær DNS: 62.61.130.1
Sekundær DNS: 62.61.131.1

Vi anbefaler dog at du benytte indstillingen "Hent automatisk DNS-server adresse".

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-05-04 08:21

Arrownet har mange forskellige løsninger, så den præcise indstilling er afhængig af hvilken af Arrownets løsninger som du benytter.
Da du imidlertid kalder det LAN, så formoder jeg at du er i en boligforening. Det anbefales derfor at du kontakter teknisk service i den boligforening som du bor i.

Når du kun bruger én pc hvilken opsætning har den så?
Bruger den ikke automatisk tildeling af IP nummer samt automatisk tildeling af DNS server nummer?

Hvis den gør det, så er det i princippet det samme som du skal gøre på pc nummer 2.

Hvis det ikke virker, så skal du kontakte teknisk service for at få at vide hvordan du kan få tildelt mere end et ip nummer.

Alternativt, så kan du montere en router mellem din switch og dit LAN stik. Så vil routeren få tildelt det ene IP nummer som der er til rådighed på dit LAN stik, og routeren vil derefter tildele dine pc'ere private IP numre.

Som det efterhånden må være klart for dig, så er der ikke "bare" én måde at lave netværk på, hvorfor vi ikke "bare" kan give dig "løsningen" som altid vil virke. Jeg beklager , men sådan er det med netværk.

Den switch som du har hvad hedder den?

mvh. Per

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 16-05-04 19:15

Det er rigtig som Per.Frederiksen siger og har prøvet at fortælle dig.

Du skal bruge en router hvis du skal have flere pc på nettet.

Sådan skulle det gerne se ud.. (Håber tegningen virker)

[ Arrownet Internet] [Arrownet Internet
$ $ $ $
[Router] Pc1 - [switch]-Pc2
|
| |
PC1 PC2

Sådan ca. vil det virke.. hvis du sættet 2 pc gennem en router vil den forsøge at koble direkte på internet. Og det kræver så 2 ip adresser.
Og da man for det meste kun for 1 ip adresse fra sin internet udbyder. Kan man ikke bruge switch/hub metoden

ip adresse området 192.168.0.1 til 192.168.0.255 er godkendt ip adresse til LOKALT ip adresser.
(127.0.0.1) er altid din egen computer ip adresse, hvis du ikke selv kan finde ud af at finde den helt rigtig.

Du kan også lave internet gennem en computer, og gennem den dele din internet fobindelse ud til de andre computer på din switch/hub.

Konfiguration af en Router
For det meste finder din router automatisk ud af hvordan dit internet virker og laver en forbindelse.
Men hvis man har special adgangkode og den slags skal man ind og konfigure sin router. (Ip adressen for router er typisk 192.168.0.1)
Man kan bruger Browseren.
Man skal for det meste og sørge for at man har konfiguret sin Router rigtig og lavet password. FORDI ellers er password som standard "" ingenting
Tilkobling til router og opsætning sker automatisk, når man sætter pc til. Da de fleste jeg har set er udstyret med en DHTP server. (DHTP er en Automatisk tildeling af ip adresser til lokalt netværk og andet. Du skal altså så ikke gøre noget yderliger andet at sætte kablerne rigtig til)

Opsætning af en switch.
Hvis du har fået tildelt 2 ip adresser er det jo bare at gå ind i netværk og opsæt din ip adresse til det oplysninger du har fået af din internet udbyder. Her er det Arrownet jeg tænker på.
Og da det er forskellige fra ip opsætning til opsætning hvordan og hvorledes dette gøres skal du kontakt Arrownet for at få det sat op.
Ellers skal vi have af vide hvad din ip adresse er.. hvad gateway du kommer til at bruge, osv. før vi kan gøre noget..

Håber det hjalp og forklaret lidt omkring det!!

/snortop

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-05-04 19:46

Ja og dog! Snortop.
Citat:
(Ip adressen for router er typisk 192.168.0.1)

Jeg har to routere, den ene er en D-Link DI-804 - Den har IP-adressen 192.168.0.1
Den anden router er med WLAN en TopCom WBR654 - Den har IP-adressen 192.168.1.1

Det område der bruges til denne kategori af private netværks IP'er, er 192.168.0.0 - 192.168.255.255

Men du ramte da inden for området

Accepteret svar
Fra : snortop

Modtaget 200 point
Dato : 16-05-04 20:58

severino .... hihi ok

Jeg kom også til at tænke på om du har sat din switch op på følgende måde. Og det kunne jo også være at Arrow tilbyde sådan en mulighed. .. skal jeg altså ikke kunne sige.

Normal udsende på switch, dette skulle gerne forstille en tegning på 5 port switch/hub

Port1 Port2 Port3 Port4 Port5 Port6
------------------------------------

Port1 sætter man til internet kabel ud af til.. derefter kan man på nogle ikke bruge port 2 til noget med man kan derimod bruge de andre.
Port3-6 sætter du så din andre computer på. Eksempel PC1 på port3 og PC2 på Port 4

Måske det var noget du kigget efter.

Godkendelse af svar
Fra : Annehvid

Dato : 17-05-04 05:31

Tak for svaret snortop. ok kunne godt bruge noget af det tak til Jer alle