/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Dæktryk på 45 Scooter.
Fra : brinkland
Vist : 6275 gange
50 point
Dato : 14-05-04 18:12

Efter jeg har kørt et par dage, med lavt dæktryk.
Har jeg fundet et mindre hul i fordækket, som jeg har repareret med en gummipind.
(En rigtigt smart opfindelse).
Bagefter skulle jeg ned på tanken, og fylde luft i dækket, men jeg viste ingenting om dæktryk.
Så jeg pumpede 1,5 bar i dækket, men trykket faldt med det samme til ca. 1 - 1,1 bar.
Jeg tjekkede så trykket på baghjulet og her var trykket også 1 - 1,1 bar.

Så nu kunne jeg godt tænke mig ,at vide lidt mere om dæktryk, til en 45 Scooter.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-05-04 18:50

jeg giver mit forhjul 1.2 bar og mit baghjul giver jeg 1.6 bar på min Piaggio NRG ...
Jeg går efter min manual til min scooter

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 14-05-04 18:55

OK, vil det sige, at hvis du kom større dæktryk i, ville trykket sive ud.
Så du igen fik Forhjul 1.2 bar, baghjul 1.6 bar.

Det er det der sker for mig.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 14-05-04 19:17

Der er normalt ingen forskel på 30 og 45`s dæktryk, men man bør følge instruktionsbogens anbefaling.
Det bedste er altid, at sætte en speciallap, indvendig i dækket, men du kan være heldig og reaparere med THansens "gummipind", den skal dog have lov at tørre, og skal efterkontrolleres med vand, se også altid efter din ventil ikke lækker.
Dæktrykket kan jo ikke bare falde, så er det fordi du stadig har en læk. (Kan også være på siden ved fælgen)
Et tæt dæk, tager flere måneder om at falde bare 0,1 bar.
Du skal jo selvfølgelig tænke på at et varmt dæk stiger lidt i tryk.
Ellers skyldes det en målefejl, når man måler skal måleren/pumpen tages meget hurtig af, så der ikke siver for meget ud.
Mange scooter fabrikater, anbefaler for:1,7 bar bag: 1,9 bar.
Men hvis man kører en del på ujævnheder, kan en reduktion på 0.2 bar, gøre scooteren mere behagelig at køre på.
Men hvis man kører med tungt læs (Person eller bagagebox) kan man forøge lidt.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 14-05-04 20:01

Tak for svaret pallebhansen.