/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor nu lige det ?
Fra : qfha
Vist : 336 gange
500 point
Dato : 13-05-04 07:09

Ved den dugvådemorgenhundeluftningsseance måtte jeg undres, hvorfor sidder dråberne altid i toppen af græsstået

Jeg lægger hermed op til dagens undren, hvem kommer med den bedste, seriøs eller useriøs.

Afgøres subjektivt af undertegnede.

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 13-05-04 07:19

Jorden er for varm, hvilket vil sige, at i bunden af græsset kan luften ikke kondenserer så meget. Det kan den derimod "oppe i fri luft", d.v.s. så højt som muligt overjordoverfladen og dråberne bliver kondenseres derfor bedst i toppen af græsstrået. Simpelt.

ellebye

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-05-04 07:53

Tænk på, at hvis du lige kom fordi en plante med en spray med vand og sprayede ganske lidt, svarende til mængden af dug på en dag som idag, på en måde så hele planten var indenfor din spays rækkevidde, hvor ville det så være mest indlysende, at vandet ville lande og samle sig? Nemlig! Der hvor planten er mest tilgængelig, ik?!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-05-04 08:02

Ligesom der er indført "Sommertid" for at spare energi, er man begyndt at slå tyngdekraften fra om natten. For ikke at belaste vores krop unødigt, bliver der langsomt skruet op for den igen om morgenen. Der er dog ikke taget højde for, at nogle absolut skal lufte hund inden Fanden får sko på.
Gambrinus
PS :
Dette har dog intet at gøre med Newton's anden lov :
Jo mere et legeme falder langsommere, des mindre er dets hastighed større.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-05-04 08:33

godt jeg har kat,føj da

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 510 point
Dato : 13-05-04 08:37

der ender det kun oppe under vasken i badeværelset

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-05-04 08:43

Det for at det lander oppe i toppen først og at overfladespændingen holder det der indtil det bliver for tungt og render ned
Mvh Sune

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-05-04 09:19

Fint med nogle forklaringer, men tanken var nu at lægge op til undren generelt hos de forskellige.

Men undres du/I ikke over et eller andet, kan man jo undres over det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-05-04 09:26

Vanddamp i luften fortættes, når luften afkøles eller ved kontakt med en køligere overflade.
Når luftens vandamp fortættes, 'samles' dråberne og tynges nedad. Pæcis som når det regner.
Det første der møder dråberne er det kolde græs.
Derfor fortættes vandet i luften først på græsstråets top.
Dette betyder at toppens overflade øges.
Sandsynligheden for den næste dråbe rammer enten toppen eller den forgående dråbe er størst.
Derfor lægger dugdråberne sig øverst !!!

Ser man godt efter sætter den sig også andre steder på overfladen, men sandsynligheden er altså mindre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-05-04 09:27

Hvorfor skulle man undre sig over dette

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : barneyboy

Dato : 13-05-04 10:38

Forestil at du tisser på et elektrisk hegn..derved ryger strømmen tilbage på dig selv..det samme gælder faktsk med græssrået..vandet ryger ned på jorden og bliver derefter tyret tilbage igen, men dan græsstrået ikke er længere, bliver vanddråberne på spindsen af det... He he ej det pjat..men syntes nu det lød meget flot!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-05-04 11:55

barnyboy -> Du er tættere på end du aner

Der er selvfølgelig også en hvis hårkar's effekt der trodser tyngdekræften, som følge af overfladespændingen. (..som Sunowich i en anden forbindelse var inde på.)

Jeg kan stadig ikke se der noget at undre sig over qfha ?

Læs mit Motto

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 13-05-04 13:07

Tak for svaret Manse9933.

Tak for det mest kiksede svar.

Som det fremgik af teksten drejede det sig ikke om besvarelse af spørgsmålet.

Jeg må undres over den manglende indadlæsning.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-05-04 14:04

Der er åbenbart noget jeg kan undre mig over,i dag,glemt i morgen.