/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Nogen, der gider forklare UPnP for mig?
Fra : Queenie
Vist : 1587 gange
200 point
Dato : 12-05-04 23:30

Jeg har lige fået en wireless router, som jeg er rigtig gal på. Før havde vi to computere med dynamiske ip'er sat op igennem en hub, og ALTING virkede. Nu har jeg så brug for at flytte den ene computer ned i den anden ende af huset, så vi har fået en møg router og INGENTING virker! Jeg kan ikke bruge Bit Torrent, som jeg bruger i forbindelse med mit arbejde, og jeg kan ikke bruge msn stemmesamtale eller fil overførsel, som jeg også bruger i forbindelse med mit arbejde. Det er ved at drive mig til vanvid, og det hjælper ikke meget på det, at jeg ikke har en snus forstand på routere.
Har læst mig til, at hvis man kan enable UPnP på både router og PC, så skulle de fleste - om ikke alle problemer være løst? Hvordan gør man det? Har 2 PC'er på XP Home og en Allnet wireless router.

Enhver hjælp og gode råd vil være MEGET værdsat, da jeg er meget tæt på at flå lortet (undskyld udtrykket) ud af væggen og videre ud af vinduet.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 12-05-04 23:32

Og kan det lade sig gøre, at få et 20 - 30 meter langt netkabel og i så fald - hvor meget ca koster sådan noget? For jeg er MEGET tilbøjelig til at genoplive min elskede hub og gi' den her møg router til kattens værn eller noget.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 12-05-04 23:36

Kan man evt købe dette kabel uden og trække det igennem huset uden at få for stor hastigheds tab?
http://www.pc-netto.dk/templates/product.asp?productguid=A3L791B30M%2DWHTS&groupguid=11195

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 12-05-04 23:46

Først, hvilken router er der tale om ?
Du skal sandsynligvis "ind" i opsætningen på din router og ændre på konfigurationen.
Tjek hvilken IP adresse din router, Pc 1 & Pc 2 har.
Se om du kan "pinge" din router fra Pc 1 & Pc 2.
Se om du kan "pinge" pc 1 fra Pc 2, og modsat.
Hvis ja, er der " hul" igennem. (du skal derefter "ind" i routeren og kigge på din konfiguration)
Hvis nej til alle 3....

20 M Netværkskabel med RJ-45 kan du få fra kr. 100,- og op.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-05-04 23:48

Ja, man må gå stærkt ud fra, at kablets enkelte ledningers kvardrat er regnet ud, så man får den mindst mulige effektab.

Man trækker jo også alm. telefonledninger på kryds og tværs i ens hus.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 12-05-04 23:58

Det er en Allnet Wireless router .. Der står
ALL 0186
802.11b Wireless Router uden på den ..

snakker vi om de "interne" ip'er? Altså 192.168.1.100 og .101? Eller de eksterne, som kommer, hvis man går på www.myip.dk? Og hvor finder jeg ud af, hvilken ip routeren har? Urg! Jeg føler mig så dum .. så jeg håber, I har lidt tålmodighed til at skære det hele ud i pap for mig, så jeg kan forstå det *gg*

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 00:01

Først skal du KUN kigge på dine interne IP adresser. (192.168.1.xxx er rigtige)
Din router har SANDSYNLIGVIS 192.168.1.1 men kig i din manual til routeren.
Prøv først om du kan pinge din to Pc'er.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 00:09

På den computer, der er sat direkte i routeren kan jeg pinge begge computere + routeren .. På min egen, som der sidder en lille usb dims i kan jeg pinge routeren og migselv, men ikke den anden pc

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 00:13

Ok, så din router har altså IP 192.168.1.1 ?
Tjek om din "firewall" instillinger i XP er aktive ? (under netværksinstillinger) Hvis Ja, fjern krydset.
Prøv nu om du kan pinge "den anden" Pc ?

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 00:19

Den var aktiveret .. nu kan der pinges fra dem begge to og frem og tilbage.

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 00:33

Kan du nu "se" begge Pc'er fra den modsatte Pc ? (del en mappe på hver Pc, og se om du kan finde den fra den modsatte pc)
Prøv evt. at se på den medfølgende opsætnings vejledning, hvordan du har/skal tilsluttet din wireless router til din internet udbyder, - jeg er ikke helt sikker på at du har sat den rigtigt til.

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 00:41

Kan du komme ind i opsætningsmenuen til wireless routeren fra BEGGE Pc'er (IKKE samtidig), eller er det kun muligt fra den med kabel?
(Der er indbygget firewall i routeren, så det skulle ikke være nødvendigt at bruge firewall egenskaberne i XP)

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 00:43

Jeg kan se den anden PC .. den der er direkte i routeren, men den kan ikke se mig.
Det burde være koblet rigtigt sammen rent fysisk .. jeg er bare ikke sikker på opsætningen overhovedet .. Har taget et screen shot af den .. http://www.pludder.dk/router.JPG

Og i øvrigt tusind mange tak, fordi du gider det her midt om natten .. det sætter jeg meget stor pris på

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 00:44

Ja .. kan godt komme ind i opsætningmenuen fra dem begge to

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 00:45

Skal lige siges, at vi har to dynamiske ip'er, der kun skifter, når computerne har været slukket i 8 + timer

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 01:00

Hvis det er din nuværende opsætning, burde dit internet slet ikke virke!
Hvem er din internet udbyder ? (du skal ha' din opsætningspapir fra dem med: IP adresse, DHCP etc.)
Hvordan kommer du på internet NU ?
WAN Access er din internet adgang, den skal være aktiv, men du skal også bruge en IP adresse her.
Attain IP Auto. er det noget DU har indtastet ? Så er dine interne IP adresser 11.0.0.x og IKKE 192.168.1.x
MTU skal aktiveres (1500 er ok)
Hvis du har flere DNS adresser bør du indsætte dem her.
DDNS skal du kun bruge, hvis du har en server stående hjemme hos dig selv, som du ønsker andre skal ha' adgang til udefra.

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 01:02

Hvis du har flere billeder f.eks. noget omkring adgangskontrol/NAT firewall, vil jeg også gerne se dem.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 01:06

udbyder er TDC
Det skal lige siges, at der hvor der står 11.0.0.x er grået ud .. jeg kan ikke ændre på det med mindre jeg sætter den ned på fixed ip. Og det samme for den næste .. hvis jeg sætter den på Set DNS Manually kan jeg ændre på værdierne der.

De ip'er vi har, og som også kommer op, når jeg laver ipconfig er 192.168.1.100 og 192.168.1.101 og så nogle helt andre, når jeg går på www.myip.dk der starter med 83.et eller andet.

Skal jeg enable wan access? Og hvad skal den ip være?
Det der står i IP Address under Attain IP Automatically er noget der stod der .. der har jeg ikke ændret på siden det ikke er aktivt.
Hvad er MTU?
Hvordan ved jeg, hvor mange DNS adresser jeg har?

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 01:17

www.pludder.dk/options.JPG

det er de muligheder der er .. bare sig, hvad du vil se, og jeg skal fluks tage et billede

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 01:34

Ok, jeg skulle lige kigge lidt på det.
Den éne Pc med kabel, kan altså komme på internet med den opsætning du har vist, koblet til din wireles router ?
Den anden Pc, kan IKKE komme på internet, men kan GODT se den 1 Pc ?
Se evt. lige denne side: http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_dl
og klik på Netgear trådløs router. (Det er ikke den samme router, men...)

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 01:41

Resten af løsningen skal findes under "wireless".
Kan du lave billeder af de 5 menu pkt. ?

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 01:43

nej .. begge computere er på nettet .. beklager meget, hvis mine dårlige forklaringer har fået dig til at tro noget andet Problemet med begge computere er alle de porte, der er lukket for. Jeg har som sagt læst mig til at hvis man kan slå UPnP til, så skulle det hele ske automatisk? Jeg kan ikke bruge msn eller Bit Torrent, som bruger port 6881 - 6889 selv om jeg HAR åbnet for dem (tror jeg nok *gg*) Jeg kan ikke sende eller modtage filer på msn eller føre voice chat. Det eneste jeg kan er at surfe internettet.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 200 point
Dato : 13-05-04 01:48

Jeg vil lige tillade mig at deltage i debatten.

For mig lyder det som om du på HUB systemet tidligere har fået et dynamisk men globalt/public IP nummer fra TDC til hver af dine PC'ere.

Når PC'erne nu kommer ind bag en router, så får routeren det globale IP nummer, og de to pc'ere får et lokalt IP nummer.
Lokale IP numre er fx. 10.x.x.x eller 172.?.x.x eller 192.168.x.x Disse numre benyttes ikke ude på sleve internettet, de er reserveret til lokalnet IP numre.

I Routeren er NAT aktiveret, og dette medfører lige præcist at IPCONFIG oplyser numre som 192.168.x.x
Og www.myip.dk oplyser fx. 83.x.x.x som er det IP nummer routeren har på sit WAN stik, og er det eneste (og sidste led i kæden) der kan ses ude fra internettet.

Med en NAT router installeret, så er nogle af kende tegnene netop, at fx. msn stemmesamtale, Windows fildeling og en række andre protokoller/services som kræver "client/server - client/server" kommunikation, at det ikke vil virke.

Hvad du lige skal gøre for at få routeren til at virke som en bridge, og hvordan det virker (læs: om det virker) på TDC Privat Adsl, det kan jeg knapt lige overskue her i en sen natte time. Men der findes naturligvis en løsning.
Muligvis kræver det et skift til Fast IP.

Med hensyn til om man kan få et 20-30 m langt kabel, så kan jeg oplyse at Ethernet Kategori 5 kabel standarden giver mulighed for op til 100 meter lange kabler.
Det er imidlertid de færreste forretninger som ligger inde med så lange kabler, da sådanne længder oftest bliver fast monteret i bygningen.
Men mange steder så kan de lave dig et kabel i den længde som du ønsker (op til de 100m). Sådan et kabel koster typisk kr. 50-100 for at få påmonteret de to stik, og så kr. 3-5 pr. meter.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-05-04 01:52

Jeg kommer til at tænke på, at visse routere har noget som hedder fx. Virtual Server. Det betyder at alle forespørgsler ude fra internettet til fx. IP 83.204.x.x sendes videre til det lokal IP nummer 192.168.1.2.
Hvis du så sætter din pc til at have det lokale IP nummer 192.168.1.2, så vil det være som om den PC har et globalt IP nummer og så vil msn og Bit Torrent sandsynligvis virke igen.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 01:54

Tak Per Når jeg læser det langsomt, så forstår jeg hvad du siger *gg* Er helt ny på det her router område, og det er lidt forvirrende med alle de nye forkortelser osv.

Men ja .. så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så er det netop NAT'en der er problemet, hvis ikke man kan activere UPnP .. Lige nu ved jeg ikke rigtig, hvad der er mest formålstjenigt .. at kæmpe videre med det her eller bare gå tilbage til hubben og et langt kabel oppe på loftet. Men du har sikkert ret Per .. det er ved at være sent. Kan være vores hjerner tænker bedre i morgen

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 01:54

Ok, det er lidt sent...jeg troede IKKE du kunne få Pc 2 på internet.
Per, tak for dit indlæg, du fik svaret fint på det.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-05-04 01:54

jeg satte mig ved computeren for at blive søvnig - hmm... det er ved at lykkedes for mig.

Så Queenie og kjeldal, jeg håber at mit indspark har givet et par idéer, for jeg vil snart trække mig tilbage igen - og krybe til køjs.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 01:55

"Hvis du så sætter din pc til at have det lokale IP nummer 192.168.1.2, så vil det være som om den PC har et globalt IP nummer og så vil msn og Bit Torrent sandsynligvis virke igen."

Se DET forstod jeg ikke lige *gg*

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 01:58

Du behøver så ment heller ikke forklare det nu. Lidt søvn vil vist gøre godt Tusind mange tak for jeres tid begge to .. virker da som om man er kommet lidt nærmere. Sov godt og tak igen

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 02:01

Måske du kan bruge "clone MAC adresse".
Den bruger jeg (reg. på Stofa net) da, man ellers kun ka' ha' een Pc på adgangen.
(den gør, at alle Pc'erne på LAN siden optræder som én Pc set fra WAN siden)

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-05-04 02:02

Kig fx. under Virtral DMZ i router menuen. Hvis du kan skrive et lokal IP nummer der et sted, og så sætte din PC til at have det samme IP nummer, så vil al kommunikation virke som om du ikke havde NAT installeret i din router, for den ene PC. Fordi Roteren vil opføre sig som om den ikke findes (for den ene lokale IP nummer som indskrives i Virtral DMZ)

Resten af dine PC'ere på lokal nettet vil stadig være skærmet/beskyttet (af og til læs: hæmmet) af NAT.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-05-04 02:05

Hmm.. kjeldal, det med mac adressen er et særdeles interessant trick for Stofa Net. Den er kørt ind på lystavlen her hos mig.

Vi tales ved, godnat her fra.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 02:12

Virtual DMZ
A Demilitarized Zone is used to provide Internet services without sacrificing unauthorized access to its local private network. Typically, the DMZ host contains devices accessible to Internet traffic, such as Web (HTTP ) servers, FTP servers, SMTP (e-mail) servers and DNS servers.

--------------------------------------------------------------------------------

Enable DMZ
DMZ Host IP Address:

Det er hvad der står, så ja - jeg kan godt give den en IP .. så skal jeg bare lige forstå i morgen, hvordan jeg sætter min egen PC til at have den samme IP, og hvilken IP det skal være

Tusind tak igen .. håber vi ses i morgen *gg*

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 02:13

Ja, godnat herfra også...
Men Queenie, du skal nu nok kigge lidt mere på pkt. Port filtering & Port forwarding, det skulle være muligt at sætte det op herunder.

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 13-05-04 02:18

DMZ kan frit oversættes til... at alle porte på DMZ-stikket er åbne, der sker IGEN filtrering - så husk at aktivere din firewall i XP igen, på den Pc, som er koblet til den port....men det er vil IKKE den Pc, som er koblet op "wireless" ?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-05-04 07:31

Go' morgen folkens,
hvis den pc som du ønsker der skal køre msn og Bit Torrent osv. har fx. 192. 168.1.100, så kan du vælge at indtaste dette IP nummer ud for "DMZ Host IP Address:"
Så slipper du for at skulle indstille et manuelt IP nummer på din pc.

Og så som kjeldal siger, så skal du huske at aktivere din Firewall igen på den pc.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 11:42

Jo .. det er den computer, der er wireless ... så der skal jo nok noget software firewall til Jeg har købt Sygate for lang tid siden, og den er jeg ret glad for, og har aldrig haft problemer med den før, da det hele var over hub.

Ok .. så jeg indtaster min ip i DMZ - 192.168.1.101, og så skulle (læs burde *gg*) ikke være flere problemer? Så burde jeg også kunne slette de port forwards jeg allerede har lavet, siden den anden computer ikke har brug for dem?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-05-04 21:25

Og hvordan gik det så?

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 13-05-04 22:33

Det gik fint med msn .. kunne lige pludselig sende filer osv .. Men det er stadig et problem med Bit Torrent .. Så jeg ved snart ikke
Det eneste jeg har gjort er at enable DMZ og så taste min interne ip ind der .. Er der andet jeg skal gøre? "Hvis du kan skrive et lokal IP nummer der et sted, og så sætte din PC til at have det samme IP nummer"

Hvordan sætter jeg min PC til at have den samme IP?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-05-04 08:29

Tjae, hvis der allerede er overensstemmelse omkring at 192.168.1.101 er det Ip nummer som din Pc har og det også er det nummer der er indtastet i DMZ, så er der ikke mere som du kan gøre IP mæssigt.

mht. til manuel beslutning af IP nummer på din pc (imodsætning til automatisk hente et IP nummer via en DHCP server) så indstilles/indtastes det under: netværks egenskaber -> TCP/IP egenskaber.

I W2K: Start->Indstillinger->netværk->lokalnet->egenskaber->...

Det kan imidlertid ikke umiddelbart anbefales at forsøge at indtaste manuelt, da du også skal kende (læs: indtaste) Default Gateway, og DNS server IP numre, for at du fremover kan benytte internettet.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-05-04 08:34

Er du sikker på at du fik slettet ALLE port forwards?

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 14-05-04 10:28

Jep .. har slettet alle port forwards. Jeg ved det ikke længere .. min Bit Torrent kører stadig møg langsomt hvis den i det hele taget kører, og andre programmer kører kun, hvis jeg går ind og tildeler dem porte i selve programmet. Tror bare, at jeg trækker et langt kabel

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-05-04 12:45

Jeg er også tilhænger af kabler, det er det mest stabile. Men nu hvor du HAR invisteret i wireless udstyr, så er det jo lidt meget ØV.

Hvis nu du stadig gerne vil "lege" videre med at få dit wireless udstyr til at virke, så kan det med garanti godt lade sig gøre, men det vil som sagt kræve at den wireless router bliver opsat som en reel router og ikke en NAT router.
En reel router vil kræve at du kommer til at eje mindst fire IP numre. Da du har to PC'ere så vil dit minimum imidlertid være 8 IP numre. Da de første tre IP numre benyttes af hhv. router, gateway og broadcast IP number. Med fire Ip numre vil det kun give IP til EEN PC.
Med 8 IP numre så vil det give mulighed for op til frm tilkoblede PCere, som alle har et globat IP nummer.

IP numre tildeles af RIPE, og du skal lave en ansøgning gennem din Internet udbyder. RIPE skal have kr. 500 for at kigge på ansøgningen, og din Internet udbyder vil sandsynligvis også have et gebyr for at foretage indstilling af deres routere, så de ved hvilke 8 IP numre der skal peges ud til dig.

Nå, jeg er stadig tilhænger af en kabel løsning, men dette er for at oplyse dig at det bestemt KAN lade sig gøre at installere en privat router, uden at det skal være en NAT router, med de problemer der kommer af en NAT indstilling.

mvh. Per

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-05-04 23:10

Køb dig en ganske almindelig router med indbygget firewall, det er den nemmeste og hurtigste måde at få tilkoblet sig, og få samtidig firewallen som en yderlig garanti mod hackere.
Jeg droppede selv wireless da der også gik fuldstændig ged i det, og nu er alt blot perfekt.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 17-05-04 00:38

Er ved at bore huller i muren, så jeg kan gå tilbage til min hub og software firewall .. Det har sgu altid virket *gg*

Tak for jeres tid midt om natten .. meget værdsat, at nogle gider bruge den tid

Godkendelse af svar
Fra : Queenie