/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Win mp3 Powerbook
Fra : john.Svenningsen
Vist : 529 gange
70 point
Dato : 12-05-04 18:27

hej er der nogle der kan give mig oplysninger om en mac powerbook 190
altså mhz, ram osv.

kan man afspille mp3,er på den

kan man formatere og ligge windows på den

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 12-05-04 18:39

En ting er sikkert - du kan ikke umiddelbart køre windows på den ved at formatere den.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 12-05-04 19:17

Det kommer selvfølgelig an på, hvad du mener med "windows". Glem ikke, at mac kørte med windowsprincippet" mange før det blev opfundet til PC - ligesom mac også brugte "mus" mange år før PC-verdenen gjorde brug af ideen!
Med programmet "Virtual PC" kan du godt køre windows på en mac; men dette frarådes - det kører alt for ustabilt!

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 12-05-04 19:53

Det skal måske lige tilføjes at Xerox faktisk opfandt "windows-princippet" og anvendelsen af musen mange år før Apple. De inviterede så Steve Jobbs (direktør og grundlægger af Apple) over til at se hvad de havde lavet og det var så ham som dirkte stjal ideen fra dem. Xerox havde på det tidspunkt (1972) også opfundet og anvendt lokalnetværk, e-mail og objektorienteret programmeringssprog, men deres ledelse mente ikke at kunne se et marked for det, selvom de havde et system der var 20år forud for sin tid. Musen blev faktisk opfundet i midten af 60'erne men Xerox havde faktisk viderudviklet den og allerede lavet en optisk mus i 1975!!!!!!

ON TOPIC:
Hvis du alligevel vil køre Windows hvorfor så købe en apple-computer - de er meget dyrere og alligevel optimeret til Mac OS. Med hensyn til specifikationerne så kan du ikke bare sammenligne en Apple-computer med andre da de fungerer på en helt anden måde, men du kan da nok finde specifikationerne på www.apple.com.

Jeg ville dog råde dig til at købe en "alm" computer da de har langt bedre opdateringsmuligheder, Well who are we kidding: De HAR opdateringsmuligheder . Prøv at skrive hvorfor du godt kunne tænke dig en apple - så er jeg sikker på at jeg kan finde en 'rigtig' laptop som opfylder dine behov bedre

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 13-05-04 17:19

præcis hvor henne på apple.co kan jeg finde de specs
grunden til jeg vil "købe" den er at jeg kan få den gratis

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 13-05-04 17:19

næsten gratis

Accepteret svar
Fra : boegvad

Modtaget 70 point
Dato : 13-05-04 17:27

Okay, nu tjekkede jeg lige hvilken comp. der var tale om og jeg kan godt se at det vist er en gammel sag (1995) så den er vist heller ikke vildt meget værd, medmindre den allerede er blevet antik . Tja, du kan nok godt afspille mp3-filer på den det skal der ikke så meget til, men du skal nok ikke regne med at kunne køre særligt meget andet. Jeg håber ikke at du skal give alt for meget for den, for den kan seriøst ikke bruges til så meget og du kan i hvertfald IKKE køre windows på den.

Lidt info: http://skyscraper.fortunecity.com/seagate/536/190.html

Håber du kan bruge det til noget.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 13-05-04 18:27

er der lydkort i den

og hvad med netkort er der sådan et i

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 13-05-04 18:32

det står i det info-materiale som jeg linkede til (ja til begge ting)

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 13-05-04 20:26

er der bare inbygget højttalere eller er der også et hul så man kan sætte andre højttalere i

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 14-05-04 15:43

det er lidt trickey for nogle steder står der at der netkort i andre steder står der at der ikke er
det samme med lydkort og sælger siger at hun tror ikke der er lydkort i hvor sidder lydkortet
ja må have noget hjælp

Godkendelse af svar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 03-06-04 14:56

Tak for svaret boegvad.