/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel: returner sidste værdi i en kollon~
Fra : Lars2000
Vist : 2067 gange
20 point
Dato : 11-05-04 13:41

jeg har et regneark som benyttes til at taste ind i løbende. Da jeg nu skal bruge saldoen som står nederst i en af kollonerne kunne jeg godt tænke mig hjælp til at få Excel til at gennemsøge kollonen til den har fundet sidste (nederste) værdi og returnere denne.

Alternativt kan jeg eventuelt lave det således at den skal gennemsøge til den finder det felt i kollonen som indeholder en værdi og returnere denne. Altså gå nedad i kollonen til den møder en værdi der er højere end nul og returnere denne.

Mvh

Lars2000

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 15:58

Du skriver saldo - altså det sammentalte resultat fra kolonnen.
Hvis det er saldo-cellen du vil søge/vise kan du navngive cellen og eller lave en celle som henter resultatet fra denne celle.
Indsætter du rækker vil denne celle altid være nederst/have samme navn.
Men det er måske ikke det du vil.
Emesen.

Kommentar
Fra : Lars2000

Dato : 11-05-04 16:03

Nej det er ikke en sammentalt Saldo jeg mener. Jeg skal simpelthen bruge det sidste tal i en kollone returneret til en celle.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-04 16:09

Ok - men det lød ellers nemt. Så den makro/VBA du skal bruge er jeg ikke så stærk i.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 20 point
Dato : 11-05-04 22:39

Gør sådan her:

Antag at du skriver din saldo i kollonne A.
I en ny kollonne (her B) skriver du: =hvis(A2="";hvis(A1="";"";A1);"") Dette trækkes så langt ned, som du ønsker. På denne måde kommer der kun til at stå noget i kollonne B ud for det sidst indtastede i kollonne A. Nu skal du bare lave en sum af kollone B, eksempelvis =sum(B:B). Så har du din saldo.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : Lars2000

Dato : 12-05-04 09:17

Tak for svaret sion.

Hej Simon,

den var lige præcis sådan en løsning jeg var ude efter. Jeg var bange for at det jeg var ude i noget makro-skidt Simpelt og smart.

MBGH

Lars2000

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-05-04 18:31

Den hvis sætning er jo ikke så tosset Simon.
Emesen.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 12-05-04 22:52

Excel kan ALT, som jeg plejer at sige. Det er kun et spørgsmål om at have fantasi til at kombinere koder og funktioner.

Simon