/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Løse feruller
Fra : biotopp
Vist : 1453 gange
75 point
Dato : 11-05-04 12:29

Hej
Er der nogen der ved hvor man kan købe "løse" feruller, Jeg skal bla. bruge dem til renovering af en gammel stang, hvor den gamle ferulle er groet helt sammen
MVH
Topper

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-05-04 17:27

Det kan nok komme til at knibe. Men kan du ikke lirke ved at hælde én eller to dråber petroleum = lampeolie = grilltændvæske på samlingen, så det løber ned imellem messingrørene. I løbet af en halv time eller mindre burde du kunne bruge blid vold (og måske lidt varme fra en hårtørrer) for at få dyret skilt ad. "I gamle dage" kunne du sagtens have købt nye, men se på stængerne nu om dage. Det er kun de vilde og gale splitcanebyggere, som bruger messingferruler, ja messing: De drejer dem i nysølv.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 12-05-04 10:52

Hej pbp
Jeg har prøvet at skille dem ad på flere måder (og lidt blid vold), med det resultat at overdelen har løsnet sig fra ferullen. Det kan desværre ikke lade sig gøre at skille dem ad.
Ja i gamle dage var der ikke en grejpusher der ikke lå inde med feruller, samleled ol. i mange dimentioner. Jeg kan stadig huske når jeg som dreng kom ind i den "gamle" jagt og fiskeri butik, her var der til mange timers "underholdning". Det er ikke så få stænger der har fået et nyt liv med deres hjælp igennem tiden. Det er desværre en blot saga, fra en svunden tid
MVH
Topper

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-04 11:41

Måske skulle du prøve med et par dråber glycol (almindelig bilkølervæske) til at bane vejen mellem de to messingdele. Det har en meget lav overfladespænding og kan slippe ind/ud allevegne, hvad mange bilejere med utæt kølersystem har erfaret. Med vand ser det fint ud, med vand plus glycol tisser det ud "alle vegne". Som sagerne står, tror jeg, du blir nødt til at genbruge ferrulerne, medmindre du finder et sted, hvor de sælger "franske messingrør" i små stykker. Tag med skydelære og mål diameteren på inderferrulen og kast en efterlysning ud. Måske har jeg endda selv en stump liggende. Nu skal du jo bruge to stumper - f. eks. én med yderdiameter 9,0 mm og én med inderdiameter 9,1 mm - bare for at gi et eksempel. Enkelte butikker, der sælger stumper til nodelbyggere kunne måske også overtales. Metalgrossisterne har dem liggende i stort sortiment, men de er ikke glade for at sælge under 5 meter ad gangen (du skal bruge to dimensioner), og så kan du lige så godt købe dig en ny stang.

Kommentar
Fra : mikogjim

Dato : 18-05-04 12:11

Det jeg bruger når nået er groet uhjæpeligt fast er 1 del hydralikolie til 2 dele petrolium,
Det har løsnet alt indtil nu ,det skal sidde 1 times tid.

Hydralikolien løsner irringerne , petroliumet indtrænger.

Kommentar
Fra : moldruper

Dato : 30-05-04 17:50

Prøv at sende målen til mig. Måske har jeg en gammel ferrule til at ligge som passer.
Ellers er der nogle steder i udlandet hvor der sælges ferruler. Dun kan kontakte mig på moldruper@wanadoo.dk
Moldruper

Kommentar
Fra : moldruper

Dato : 15-06-04 08:48

Det ser ud til at du har fået løst dit problem siden du ikke har henvendt dig endnu.
Moldruper

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 15-06-04 10:54

Hej Mollerup
Nej jeg har desværre ikke fået løst problemet ennu, jeg har ikke fået fat på stangen da den ligger på sommerhuset. Jeg skal nok vende tilbage en af dagene med de specifikke mål men jeg mener at der er 10 og 11 mm
MVH
Topper

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-04 11:30

Medmindre det er din farfars håndbyggede splitcanestang, er det ret meget ståhej at gøre ud af det. Fakta har for nylig solgt rimelige kulspinnestænger for ca. halvandet hundrede kroner, og i min lokale ALDI er der endnu enkelte samlede sæt med kulstang, hjul line og et par mystiske spinnere for 149 - 198 kr. afhængig af længde. Jeg købte selv én i Fakta og er yderst tilfreds med den (8 fods spinne, 5-18 gram så vidt huskes)

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 26-06-04 17:21

Hej Pbp_et
Det er en stang der har ingået i mit grej i rigtigt mange år. Jeg gjorde desværre den fejl at jeg lånte den ud, og da jeg endeligt fik den tilbage var skaden sket. Da de er en stang der udfylder et hul i min "stangserie" vil jeg gerne have den lavet.
MVH
Topper

PS. Farfars splitcane stænger har feruller af en ret speciel type med en slags udvendig gevind og gevindtap

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 15-07-04 00:46

Preben Dorph i Svendstrup, Nordjylland (du må finde ham på krak.dk). Han har tidligere haft en butik med tilbehør til splitcanestænger og også solgt feruler. Han er altid meget hjælpsom måske vil han dreje en til dig på mål. Alternativt kan du ringe til de gammelkendte butikker, der har haft postordre på den slags varer (Ækvator Sport, Go Fishing, Pandion).
Metal freuler bruges i dag næsten kun til splitcane. Søg på nettet efter spliutcaneforhandlere (i USA) og de kan helt sikkert levere.

God sommer.

Kommentar
Fra : gorgor

Dato : 08-10-04 13:15

Brug et af ovenstående olieholdige "smøremidler", lad stangen ligge en times tid eller gerne to, kom hele molevitten i dybfryseren natten over (Vær sikker på at stangen er gennemtør!),Klar med varmluftpistol, hårtørrer eller anden varmekilde; stangen ud af fryseren; jævn hurtig opvarmning hele vejen rundt ferulen, samtidig lægges et kontant træk samt "lirken", men skal helst være to personer, så man trækker, mens der bliver varmet - held og lykke med projektet!

Accepteret svar
Fra : geddefiskeren

Modtaget 75 point
Dato : 24-11-04 16:40

Du kan købe dem i sverige, jeg har intil flere gange set dem i malmø, så prøv at kontakte dem
mvh
G

Godkendelse af svar
Fra : biotopp

Dato : 24-11-04 16:46

Tak for svaret geddefiskeren.