/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
lederhund
Fra : snusi
Vist : 301 gange
150 point
Dato : 10-05-04 19:37

Hej

Jeg har to hunde en på næsten 4 år og en på 4 måneder.

Jeg har fra starten støttet den "gamle" hund i at være leder eller overhund overfor den lille, men det er som om det bliver den lille der skal være den der styrer.

Hvad gør jeg nu, skal jeg fortsætte med at støtte den store i at den skal være leder, eller skal jeg lade den lille tage over. Den store en en meget rolig og tålmodig hund, hvor den lille er noget af en "hustyran" .

Der er ikke problemer mellem hundene og mig, det er kun hundene imellem.

Snusi

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 10-05-04 19:47

Faktisk bør du slet ikke blande dig i det hvis det er 2 naturlige hunde du har. Du kan hverken gøre fra eller til, uden drastiske midler.
Iøvrigt tvivler jeg på at den 4 mdr. gamle hund er kommet i den alder hvor hierarkiet skal fastlægges, det sker først senere... Det er nok barnets drillen af den voksne..og den store er tilsyneladende en helt naturlig og dejlig hund, der lader ungdommen rase ud....
mvh bvh.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 160 point
Dato : 10-05-04 19:47

Slap af. Du har som du selv skriver blot en lille hustyran. Og det må man godt være når man er lille!!!

En voksen hund tillader den unge at have meget lang line, så lad du blot dem om at finde ud af det. Den stor skal nok selv sige stop, hvis den synes det går for vidt.

Det du istedet skal gøre, er at give den stor lidt "luft" en gang i mellem. Evt ved at dele dem op, hvis det passer ind i jeres hjem. Ellers kan du gå en tur kun med den store og måske give den lidt ekstra opmærksomhed ind imellem, uden den lille.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 10-05-04 20:14

Tak for svaret qfha.

Det lyder fint. De har bare haft nogle "skænderier" ved madskålen, hvor den lille først spiste sin egen mad, og derefter tog maden fra den store, ved simpelthen at knurre så meget at den gik fra sin madskål. Jeg valgte så at tage den lille væk og lade den store spise i fred og ro. Også fordi den lille ikke kan tåle den mad den store spiser.

Jeg har faktisk daglige ture hvor det kun er den store jeg har med, og det er også meget tydeligt at hun nyder det, og jeg gør også, fordi det er lidt mere roligt at gå med en hund ad gangen

Snusi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-05-04 21:55

Mange tak.

Selvfølgelig skal den lille ikke spise den stores med. Det er faktisk meget almindeligt at den store tillader den lille at "stjæle" dens mad. Nogle gange stopper den lille af sig selv, men andre gange kan det faktisk fortsætte i årevis.
Lad dem spise hver for sig. Giv den store først, hvor den lille er i et andet rum. Derefter kan den lille få sin mad. Det vil de hurtigt lære.

Eller du kan være tilstede i rummet og med et enkelt nej, lære den lille at passe sin næringsvej.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-05-04 14:14

Hej snusi.
Er det samme race, du har? Jeg tænker på hvordan størrelsesforhold og temperament er.

Hvis det er, så er jeg enig med diverse indlæg: hundene klarer det selv. Den gamle leger "mor" og mener, at baby har brug for lange tøjler.
Men min egen hund oplever jeg, at hun er meget mere eftergivende overfor hvalpe, der er lidt forsigtige af sig. Hvor hun ikke er bange for at sætte frækkere hvalpe kraftigt på plads.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 11-05-04 20:06

Hej Birgitta

Ja, det er samme race, det er cairnterrier. Jeg må også sige at den store virkelig giver lange tøjler, hun er utrolig tålmodig.
Jeg kunne dog godt tænke mig at hun engang imellem ville sætte den lille på plads, fordi det er en meget fræk og provokerende hvalp vi har fået.
Jeg venter og ser om de finder ud af det selv.

Snusi