/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
"ternet" mønster og manglende linjer på ~
Fra : fruSkrap
Vist : 539 gange
300 point
Dato : 09-05-04 08:32

skærmen viser bl.a. et ternet mønster ved rullepanelerne og knappernes rammer vises med stiplede linjer - det er et Cirrus Logic 546x grafikkort og OS er win98 - hvad kan man gøre ved det???
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-05-04 09:47

Hmm? Kunne det være skærmkablet der driller? Prøv at slukke computeren. Så checker du lige om grafikkortet sidder ordenligt i sit slot, og at skærmkablet sidder ordenligt i stikket til dit grafikkort!

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 09-05-04 10:17

det er ikke min egen computer det drejer sig om. Ejeren siger, at problemet har været der engang før og at en tilfældig gæst klarede det "ved hjælp af tastaturet" - Jeg har forsøgt at skifte kort og sætte indstillingerne ned til 256 farver uden succes - hvad kan man ellers finde på ??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-05-04 02:48

Hvis du har forsøgt at skifte kort som du siger så ligger problemet snarere i monitoren! Men skærmkablet er jo osse en del af monitoren! Jeg tror stadigvæk på skærmkablet! Så du kan jo prøve at bruge monitoren på en anden PC og se om problemet osse er der!

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 10-05-04 08:13

Jeg har vist ikke udtrykt mig klart nok, jeg havde computeren sat til min egen skærm herhjemme og der var samme problem, som når den var sat til hans egen skærm. Når jeg skriver, at jeg har prøvet at skifte kort, mener jeg, at jeg i indstillinger har valgt et andet (mange andre) kort end "rigtige" -- kan det være et eller andet i bios der skal ændres???? ja det var bare lige et skud fra hoften!
Foreløbig får du tak for din indsats!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-05-04 14:43

Ok! Du kan jo prøve nogle opdaterede drivere til kortet? Findes måske ikke men du kan prøve dem her
http://www.video-drivers.com/drivers/7/7552.htm

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 10-05-04 17:03

Det gav heller ikke pote, jeg havde i forvejen den nyeste driver, men det var et godt forsøg. Foreløbig må han nok leve med problemet --

venlig hilsen
fru Skrap

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 300 point
Dato : 10-05-04 17:07

Har I prøvet at rokke kortet lidt frem og tilbage i soklen den sidder i? Evt. tage det ud og sætte det ind igen? Det kan jo bare være noget støv der driller! Husk at slukke for strømmen til computeren først!

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 10-05-04 17:15

Det vil jeg lige prøve næste gang jeg er i nærheden af computeren, du vil høre nærmere!

Godkendelse af svar
Fra : fruSkrap

Dato : 13-05-04 17:15

Tak for svaret tedd.
Det viste sig at være en meget simpel løsning på problemet, i egenskaber - indstillinger - skulle ydeevnen bare sættes helt ned (længst til venstre) - hm - det havde jeg jo ikke tænkt på før nu, men såkører det!!
Tak for hjælpen
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-05-04 17:18

En skam man ikke kan give points til sig selv Godt du fik det til at virke!