/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Auto Scandisk probelm????
Fra : stereophonic
Vist : 1191 gange
40 point
Dato : 08-05-04 01:01

Jeg kan ikke defragmentere mit c-drev, da der står: "chkdisk er planlagt til at køre på diskenhed". Når jeg starter computeren, vil den ALTID lave en diskkontrol og det tager SÅÅÅ lang tid. Der er mange ting, der ikke kan læses osv. Hvordan slår man det fra, så jeg kan køre en defrag????

På forhånd tak

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-05-04 01:08

Når du er kommet ind i windows så gå ind under Start og kør Skriv chkdsk / f
Så genstarter du og lader den udføre diskkontrollen, men så skulle den osse gerne være holdt op til næste gang du starter!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-04 09:47

Det står muligvis i Opgavestyring (=mtask.exe ; Ikonet findes i systray nederst til højre i din processlinje) Dobbeltklik på Opgavestyring og fjern den planlagte kørsel af chkdsk. Iøvrigt bør du benytte scandisk istedet, når du skal checke for fejl

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stereophonic

Dato : 08-05-04 12:31

Hejsa...

Tak for svarene begge to, men igen af delene synes at hjælpe. Har prøvet at vælge: kør -> chkdisk /f. Det virkede ikke. Det andet gjorde heller ikke.....

Det er også underligt, at den er 35 min. om at fuldføre scandisk, ikke?? Der er mange ting, der "ikke er læselige" ?????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-05-04 13:19

ikke læselige? Det må du lige uddybe! Kunne jo være en virus du har fået eller at harddisken er defekt!

Kommentar
Fra : stereophonic

Dato : 08-05-04 14:15

Ja, der står at f.eks. "200652 er ikke læseligt". Altså en masse numre, som ikke er læselige. Har norton 2004 pro, og den har ikke fundet nogen vira og min HD fungerer ellers ubeklageligt - bortset fra det. Den er også kun 2 mdr. gammel.. Hmmmmm

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-05-04 14:16

Har det noget med cluster at gøre?

Kommentar
Fra : stereophonic

Dato : 08-05-04 14:19

Hmm.. Nu er jeg desværre ikke såååå meget inde i den tekniske del af computer-verdenen, så ved ikke lige hvad du mener med Cluster?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-05-04 14:24

vis du køre xp kan du prøve>
linje:294. Prevent Check Disk Upon Boot

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm
klik på teksten,læs hvad der står i toppen af siden.

Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-05-04 14:26

I dette tilfælde ved jeg ikke om det er så klogt Manse! Det virker som om der er en god grund til at chkdsk kører! Lidt ligesom at fjerne strømmen til olielampen i bilen!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-05-04 14:31

Ja ,der kan være en fejl på disken/filsystemet men vis scandisk/chkdsk ikke viser en fejl,så kan det være en chkdsk flag der har sat sig,det har jeg set før.
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-05-04 14:33

Ja det var osse min første tanke Manse! Men scandisk kommer jo med en fejl! Så vidt jeg kan læse ud af stereophonics kommentarer!

Kommentar
Fra : stereophonic

Dato : 08-05-04 14:36

Ja, scandisk kommer med fejl hele tiden.. - og det tager 35 min. at køre den.. Så retter den på nogen ting bagefter.. Men det er det samme den gør hver gang...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-05-04 14:45

Så kan du prøve at gå ind på din HDD's hjemmeside og finde et dianokstik utillity/program
og så tjekke din HDD for fejl fra et DOS miljø, eller muligvis lave en repair,vis problemet ikke er for graverende,denne fejl,prøv og tjek din logbog ,hedder winlogon og læg reporten herind.
Manse9933

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-04 14:46

Hvis det er 'bad sectors' lyder det som en træt og udslidt harddisk. På et tidspunkt er lejet slidt (..det er jo mekanik ) og så ryger koncentrisiteten. Belægningen på 'skiven' er magnetisk materiale, der også forgår med tiden : http://www.images.dk/earkiv.nsf

Lang tid med scandisk kan betyde du har programmer kørende f.eks. i systray (RealPlayer, Winamp, QuickTime eller noget...) der poller på harddisken eller nettet. Derfor bør du køre scandisk i DOS tilstand eller i fejlsikret tilstand (Safe Mode).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-05-04 14:47

den vil vise om du har en bad closter og om du skal prøve at lave en repair

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-05-04 14:49

og i øvrigt så ville den løsning fra kelly ikke virke vis der er en fejl på disken,systemet ville bare lave et nyt flag

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 20:53

Er dit spørgsmål blevet besvaret? Så accepter venligst et svar